• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av Whedda, måndag v.20

Whedda

Rolex
Måndag - Min första riktiga klocka

Vad som fick mig att verkligen vilja skriva en "Dagens klocka av Whedda" var de otroligt inspirerande texter som flera på forumet bidragit med genom åren. Jag minns t ex @singulars briljanta serie för ett antal år sedan på TTT samt den fenomenala vintagekavalkad som Aurum stod för här på KS för något år sedan. Jag blev själv inspirerad av Aurums upplägg där uren presenterades i kronologisk ordning och tänkte själv skriva min serie i ett liknande utförande. Dock kommer mitt fokus att ligga på i vilken ordning som klockorna kom till min samling och såklart vad som gjorde att jag fastnade för de olika valen. Låt oss då starta med samlingens i särklass viktigaste klocka; Uret som satte igång ett intresse som gränsar till beroende och nörderi på hög nivå och den enda klocka som under inga omständigheter kommer säljas.

För lite mer än 6 år sedan började för första gången intresset för riktiga klockor komma krypande. Jag hade jobbat efter gymnasiet, börjat tjäna lite pengar men hade inte en aning om vad man skulle köpa. Likt många andra var det Omegas SMP Bond med blå tavla som låg närmast och jag vet att jag var inne ett antal gånger hos AD för att prova modellen. När jag pratade med min far om ämnet kommer jag ihåg att han sa "Va skall du med en dyr klocka till?" Hans prioriteringar och intresse låg (eller ligger) knappast där om man säger så. Däremot berättade han att han hade en fin klocka i en byrålåda som han fick av sin Svärfar (min morfar) för en massa år sedan strax innan denne gick bort. Min första tanke var att det förmodligen rörde sig om någon tröttare quartzklocka men blev såklart intresserad. När han berättade att det var en Rolex började hjärtat bulta markant snabbare och de potentiella alternativen radades upp i huvudet på mig. Kan det röra sig om en GMT, SUB, Explorer eller kanske t om en Daytona...? Jag insåg samtidigt att sannolikheten förmodligen var större att det skulle vara en ganska schleten tvåtonsmodell då det trots allt gick 13 på dussinet under stora delar av 80-talet.



Till min stora glädje var det en Rolex Datejust av referensen 1600 från 1974. Detta innebär att den har den extremt robusta 1575-kalibern, ett högt kantigt plexiglas och en slät glasring i stål. Vad som var lite extra roligt på morfars exemplar var att den hade en tavla och visare som normalt hörde hemma på en modell i guld eller tvåton men skall ha kommit i exakt detta utförande vid nyköp. Tavlan är mattsvart med text, index samt visare i guld (Ej att förväxla med Gilt inom Sportrolex då dessa hade lackade tavlor och fanns fram till mitten av 60-talet). Då Rolex under denna period hade en helt annan filosofi angående referenskorrekta tavlor etc kunde man ofta som kund gå in hos en AD och mer eller mindre skräddarsy en modell med länk, tavla och referens. På klockan satt en solid oysterlänk av ref. 78360 som bytts vid en service någon gång under 80-talet. Denna länk sålde jag av till förmån för en lite nättare, vikt 7835 då den är periodkorrekt och harmoniserar klart bättre med boetten i min mening. Klockan har dock sen dess burits på en rad olika läderband och fungerar i väldigt många utföranden.





Min far berättade att han hade burit klockan ett par år men när den började krångla hade han inte haft varken kunskapen eller intresset och istället lagt den i en byrålåda och sen närmast glömt av den tills den dag jag börjat prata om klockor. Jag tog med klockan till Bergströms i Göteborg för en helservice och det är de mest välinvesterade 5500kr jag någonsin lagt på en klocka.



Om man bortser från det uppenbart betydelsefulla affektionsvärdet i en ärvd klocka kan man titta lite närmare på själva modellen. Rolex Datejust kallas ofta världens mest mångsidiga klocka och en modell som nästan alla klockidioter ser som det naturliga insteget i Rolexträsket. Storleken på 36mm ger ett elegant och balanserat uttryck och den gamla klyschan att en Datejust fungerar lika bra till badbyxor som kostym stämmer alldeles utmärkt vilket även gör att modellen för många kan ses som lite tråkig och feg.
I mitt utförande med den släta glasringen och kraftigare oysterlänken får man en sportig och ren estetik som drar tankarna åt Explorer 1. Då det begav sig var det knappast denna referens som var den mest populära utan snarare 1601 med den räfflade vitguldsringen som ofta såldes på en jubileelänk. Jag själv kan såklart vara partisk men föredrar personligen den släta ringen med vikt rasslig oysterlänk på fyrsiffriga referenser av Rolex Datejust.

Morfars Datejust symboliserar inte bara starten av ett närmast osunt klockintresse och en helt fantastisk resa där närmare 20-talet klockor har passerat genom samlingen utan även ett minne av morfar som tyvärr lämnade oss allt för tidigt. Även om klockan rent monetärt inte tillhör de mest spännande i samlingen är det den klockan jag aldrig under några omständigheter kommer sälja. Med en förhoppning på att med hjälp av regelbunden service kunna hålla klockan i bra skick så att den i framtiden pryder min egen sons eller dotters handled och de kan uppskatta historien bakom klockan och dess ursprungliga ägare precis som jag.



I morgon är det dags för nästa klocka i samlingen. Då blir det något elegantare och en av klockvärldens största klassiker...
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Trevlig läsning, tack!
Det här med ärvda klockor är speciellt, och de stannar kvar i samlingen när andra byts emellanåt.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
1600 är verkligen den snyggaste DJ:n! Så genial i all sin enkelhet.

Härligt för dig med den historiken också, dina barn kommer med andra ord att vara fjärde generationens brukare, grymt!
 

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Wow, tack för det. Kul att få ta del av din historia och spännande att veta att det kommer mer :)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Trevlig läsning och snygg klocka. Tror att detta ex på en inspirationsbild på singular fick mig att inse att Dj var tuff och inte gubbig.
 

m_s

Patek
2-Faktor
Mr W - Ska bli sjukt spännande vecka detta, stort tack på förhand för att du väljer att dela med dig av din fina samling och historien bakom varje klocka! Ser fram emot vartenda en. Du vet att du inte kan råka missa någon dag nu, för då kommer jag jaga upp dig ;)
 
Topp