• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av Whedda, söndag v.20

Whedda

Rolex
Söndag – "The President"

Så var vi idag inne på sista delen i "Dagens klocka av Whedda". Faktum är att klockan vi skall titta närmare på idag faktiskt inte ens var i min ägo när den här artikelserien startade men har varit en version jag gillat en längre tid.

Av en händelse dök rätt exemplar upp i förra veckan och jag slog till. Men för att ge den här en värdig avslutning på veckan skall vi självklart backa klockan till mitten av 1950-talet och födseln av Rolex kanske mest ikoniska modell; The President



Året var 1956 och Rolex hade nått stor framgång med sin välkonstruerade oysterboett. Modellen Datejust hade redan funnits på marknaden ett bra tag men nu ville företaget skapa en klocka med ytterligare komplikation i samma funktionella och vattentäta utförande. Resultatet blev modellen Day Date som kännetecknades av att utöver ett datumfönster kl 3 även visade veckodagen klockan 12 på tavlan.

Satsningen på klockan var enorm och det här skulle komma att bli företagets stolthet och flaggskepp de närmaste 40-50 åren. Den första referensen av modellen hette 6511 och förseddes med det nya verket 1055 och blev den första Rolex att förses med texten "Superlative Chronometer Officially Certified" på tavlan. Denna standard garanterade en gångavvikelse på +/- 3sek per dygn.



Den referens flest dock förknippar med DayDate är nog 1803 som uppgraderades med kaliber 1555 1959 och sedan 1565 i mitten av 1960-talet. Med denna plexiglasförsedda referens började Rolex på allvar experimentera med en rad spännande tavlor så som t ex de klarlackade "stella" i regnbågens alla färger.
DayDate såldes i 4 utföranden; gult, rosa och vitt guld samt platina. Då modellen var flaggskeppet för Rolex och tillverkarens stolthet skulle den produceras endast i ädel metall även om det skall finnas några fåtal prototyper i stål som pga detta är förmodligen de dyraste exemplaren på marknaden.

Referens 6511, 6611, 1803 och 18038


Klockan fick med åren smeknamnet "The President", pga klockans länk med samma namn men framför allt för att Rolex skall ha försett President Dwight Eisenhower ett exemplar av modellen. Senare har det diskuterats hur vida Eisenhower faktiskt bar en DayDate eller faktiskt en Datejust med presidentlänk men oavsett så blev DayDate valet för en rad amerikanska presidenter efter det. Bl a Roosevelt, Kennedy, Johnson, Nixon, Ford och Reagan skall ha burit "The President".

Lyndon Johnson med sin DayDate




Även om Rolex profilerade klockan som "klockan för männen som styr världen" var det långt ifrån bara politiker som såg charmen med modellen. Klockan blev valet för alltifrån Oljemiljonärer i Texas till kommunistiska revolutionärer på Kuba. Måttet på framgång som klockan utstrålade nådde ingen gräns vilket självklart gjorde den mycket populär bland yrkeskriminella och med åren blev mindre och mindre lättburen för "vanligt folk".

Fidel Castro med sin 1803 och 1675 på samma arm.

Karaktären Clay Morrow i serien Sons of Anarchy bär passande nog The President.


Idag tycker jag detta börjar lättas upp då klockan faktiskt inte behöver vara så dyr. Faktum är att jag skulle vilja påstå att en 1803 eller 18038 kan vara bland de mest prisvärda klockor man kan köpa begagnat då de startar runt 50 000-55 000kr med länk för ett okej skick. För en klocka som har ett nypris på närmare 260 000kr...

1977 kom nästa stora förändring för modellen då man med referens 18038 introducerade den nya verksgenerationen 3055 som hade den mycket efterlängtade "quickset" funktionen. Detta gjorde att bäraren snabbt kunde ställa datumet separat och inte behövde snurra visarna 24 timmar för att byta. Utöver det nya verket introducerades för första gången safirglas i en Rolexklocka. Fördelarna med detta var att glaset nu kunde sitta tightare mot glasringen och man höjde på så vis vattentätheten för modellen från tidigare 50m till det dubbla. Även profilen påverkades då klockan som var ganska mullig plattades till pga det lägre glaset. I denna generation av 5 siffriga referenser fortsatte Rolex med sin filosofi av innovativa tavelval. Det var det sena 70-talet och Guld och Brunt det häftigaste man kunde ha. Därför lanserades ett par olika versioner av lackade trätavlor i bl a valnöt som fick ett unikt djup där varje tavla var unik. Dessa saknade lysmassa och hade endast guldindex på tavlan.



Från 1969 hade modellen fått ett nytt lås och spänne som på ett mycket diskret sätt var dolt på insidan av länken med bara företagets krona på utsidan.



Jag fick tag på mitt exemplar av en säljare i staterna och föll direkt för djupet och känslan i den bruna tavlan. Nyansen varierar enormt beroende på ljuset och vinkeln från mörkbrunt till närmast gulbrunt. Då jag själv inte tycker att en guldklocka på länk är det kanske bästa valet till en mer formell klädsel som kavaj och kostym hade jag direkt tankarna på att investera i ett matchande elegant Alligatorband för dagligt bruk och bära den på länk vid mer lediga tillfällen. Hur vida det blir fallet får vi se men i nuläget sitt länken säkert.









Faktum är att trots klockan är från 1979 så var den utan problem tät till 100meter tack vare safirglaset och kommer absolut få följa med ner i medelhavet i sommar...

Det var den sista delen av Dagens klocka av Whedda och jag vill verkligen tacka alla som har varit otroligt positiva och uppmuntrande i kommentarer och sin feedback angående dessa texter. Det har varit såväl tidskrävande som väldigt roligt och jag hoppas att ni har uppskattat texterna och att fler vill föra fanan vidare för jag själv älskar att läsa den här typen av format.
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, det är inte mycket att säga, du har en riktigt grym samling Whedda

Stort tack för all trevlig läsning i veckan!
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Storstilad serie - hatten av!

tumblr_mpme48yltJ1rkck37o2_500.gif


Schysst nytillskott dessutom, bara att gratulera
 

Bolio

Panerai
Kung trådar, fina dinkor och bra skrivet. Du får köpa några till ur så det täcker nästa vecka också :D.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Grattis till den nya klockan och tack för alla otroligt välskrivna inlägg!

Edit: Första gången jag lägger märke till att daydate inte har lugholes:)
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Tack så mycket för att du tog dig tid och bjöd på mycket intressant och underhållande läsning rakt igenom, hela veckan! :)
 

Onelund

Rolex
Kommer bli tomt nästa vecka utan dagens Whedda.

Har faktiskt varit höjdpunkten på dagen senaste veckan, stort tack
 

PIC

Cartier
2-Faktor
Vilken klocka att avsluta veckan med!

Tack för veckans alla inlägg, väl skrivna och trevliga att läsa.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Tack för en riktigt fin vecka du bjudit in oss på, och din avslutande klocka DD med trätavla gläds jag extra för, nu är vi två på forumet (tror jag) som äger en sådan skönhet, stort grattis!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Du är fortfarande ett svin! Så grym samling.

Och även om dagarna i veckan är slut så vet jag ju att det inte är slut på dinkor i samlingen. Det känns inte helt orimligt med en Whedda-vecka till.

Hatten av för storstilad underhållning och stort tack för den tid och kraft du lagt ner, det har varit mycket uppskattat!

(För övrigt: GAAAAAAAAHHHH! Stenarmband mot guldboett. Jag mår lite illa!).

(För övrigt #2: DD, linneskjorta, badbyxor och rivieran - jag behöver ffs en DD jag med. Och någon som bjuder mig till Rivieran).
 

Sond

Patek
Sanslöst fin klocka! Både din och i allmänhet. Dessutom slår det mig hur du flera gånger prickar in klockor som står högt upp på min lista. GMT som jag letar seriöst nu. DD som jag lät halka ned ett snäpp till förmån för GMT men som förhoppningsvis snart hamnar på första plats för kommande köp..:). Och ett stort tack för dina texter. Ren och skär njutning!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har läst varje avsnitt av dagens klocka av Whedda denna vecka med stort intresse och beundran. Har inte heller undgått att känna ett litet uns av avund. Detta är troligen en av forumets finaste och mest stilsäkert sammansatta samlingar imho.

Jag önskade något i guld i min kommentar igår och gissa om jag är glad nu när min favoritklocka för tillfället presenteras som kronan på verket. Tack för denna vecka Whedda!
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Baaaam! Vilken whedda vecka det har varit. Det har varit oerhört trevligt att läsa om dina klockor deras historia och dina personliga erfarenheter. Tack för att du har delat med dig!
 
Topp