• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av Whedda, torsdag v.20

Whedda

Rolex
Torsdag – From Avantgarde to Icon...

Idag blir det för första gången i den här artikelserien en klocka från den heliga treenheten.
Modellen i fråga är en av tidernas kanske 5 största klassiker och när den lanserades 1972 räddade den inte bara sitt företag från ruinens brant utan blev även starten på det nya marknadssegmentet; Lyxstålsport. Vi talar såklart om Audemars Piguets ikon: Royal Oak.



1968 designade Gerald Genta; en av de då mest lovande formgivarna i branschen något helt unikt. Det var en klocka med åtta kanter som tagit sin inspiration från ventilerna på fartyget Royal Oak. Den tvådelade boetten va ihop-pressad med hjälp av 8 skruvar och tack vare ett av branschens tunnaste automatiska urverk; cal 2121 (baserad på Jaeger LeCoultre 920) kunde man skapa en klocka som var under 8mm tjock med en vattentäthet på 50m. Klockans kanske vackraste egenskap är kombinationen av de borstade och blanka ytorna samt den guilloche-mönstrade tavlan bestående av ett litet rutnät som gav tavlan ett fantastiskt liv och djup.





Modellen lanserades av Audemars Piguet 1972 i en period där företaget stod på ruinens brant. Quartzkrisen hade slagit hårt mot företaget och med Royal Oaken satsade man mer eller mindre allt man hade på ett kort. Vad som gör det hela än mer fascinerande och vågat är att modellen var mer eller mindre så långt ifrån vad företaget hade sysslat med man kan komma. Först och främst så var Royal Oaken väldigt stor för sin tid. Officiella måttet är 39mm men jag tror alla som provat modellen kan intyga att den bärs betydligt mycket större än så. Det sägs att det var just detta som gav modellen dess smeknamn "Jumbo".



Nästa del som var unikt för modellen var att den var i stål, ett material som AP mer eller mindre aldrig arbetade i. Även prissättningen var minst sagt vågad. En Royal Oak i stål kostade nämligen mer än vissa av företagets kostymklockor i guld och närmare 12 gånger så mycket som Rolex Submariner vid samma period!

Succén lät dock inte vänta på sig och Gerald Genta blev med framgången 1970-talets mäktigaste formgivare för klockor och låg bl a bakom Royal Oakens största konkurrent som lanserades 4 år senare. Men mer om det på lördag...

Klockan vi skall titta närmare på idag är den aningen mindre referensen 14790 från 1996. Till skillnad från den första referensen 5402 aka "Jumbon" (fanns sedan i fler referenser) så är 14790 ca 2-3mm mindre i diameter. Då den fortfarande har kvar mer eller mindre samma proportioner som 5402 bärs den betydligt större än de officiella 36mm. Inuti tickade de första åren ett annat JLC-baserat verk; cal 2125 som sedan uppgraderades till 2225. Även dessa verk är extremt tunna automater vilket gör att tjockleken på 14790 är mer eller mindre identisk med "Jumbon".



Jag kom över mitt exemplar från en tysk säljare runt 2012. Klockan hade Originalbox och Cert och hade mer eller mindre legat i en låda i över 10 år. Säljaren var tydlig med att klockan hade genomgått en "revision" av Wempe bara en månad tidigare och inte var i servicebehov. Det ingick till och med en garanti på 6 månader mot eventuella problem. Detta i kombination med skicket gjorde att jag betalade ett visst premium men när klockan väl landade var det värt varenda krona. Trodde jag...

Då man självklart är ganska exalterad när man köpt en klocka från den heliga treenheten ville jag ju såklart testa gången för att se hur bra dessa verk var egentligen. Till min förvåning och besvikelse hade klockan fortat sig närmare 30sek första dygnet och jag hörde av mig till säljaren som sa att det inte var första gången det var strul med AP:s verk och att man inte kan räkna med att få några toppresultat i gången. Han gick dock med på att ta emot klockan för övergång om jag stod för frakten. Det gick närmare 3 månader och när jag äntligen fick klockan tillbaka efter att Wempe återigen skulle ha servat den fick jag ett närmast tragikomiskt nervsammanbrott...

Klockan gick nu ca 1min(!) för fort /dygn! Arg som ett bi hörde jag av mig till säljaren och skällde ut honom efter noter. Då jag precis skulle resa på semester fick jag helt enkelt vänta till efter semestern för att skicka tillbaka den. Jag tog med den på till Frankrike och kommer ihåg hur sekundvisaren närmast hånade mig under resan när jag jämförde med mobilen klocka och insåg att den gått nästan en halv minut för fort sen jag ställde den på morgonen. Väl hemma skickade jag tillbaka den för andra gången till säljaren som nu menade att han skulle skicka den till AP för att få det fixat ordentligt. Efter ca 5 månader och ganska många mail med rubriken "Any news about my watch?" fick jag beskedet att den äntligen kunde skickas tillbaka. Han hade då PERSONLIGEN kollat gången i windern på sitt skrivbord i över 2 veckor. Dock hade han inte skickat den till AP utan fortfarande använt Wempe istället vilket jag tyckte var synd och märkligt. Jag bad att han skulle inkludera ett kvitto från servicen hos Wempe på vad som var gjort etc. När klockan väl landade brast det för mig totalt.

Det fanns inga servicepapper och Exakt samma problem uppstod igen efter ca 15 minuter eller så fort klockan var fullt uppdragen. Min första instinkt var att slänga fanskapet långt in i skogen men valde att istället ta ut min aggression på en i mina ögon inkompetent säljare. Jag krävde att han hävde hela köpet (inkl. mina fraktkostnader) och tog tillbaka klockan. Han vägrade och ansåg att han gjort allt han kan för att hjälpa till. Thank you and goodbye!

Man kan tycka att jag borde tagit den striden med säljaren men efter allt som hände var jag nästan lättad av att inte ha med honom att göra mer och misstänkte att det skulle ta en evighet att få rätt i frågan.

Istället gick jag till Nymans och fick prata med den vänlige och extremt kompetente Henrik som är chefsurmakare för AP. Han började nästan skratta när jag sa att den skall ha servats 3 gånger på 2 år. Enligt honom var klockan med största sannolikhet inte servad på minst 5-7 år och var i bra skick men snustorr i oljorna. Vad som behövdes var en grundservice samt en mindre uppgradering av verksdelarna..Allt till en summa av 11900kr!
Jag bestämde mig för att acceptera servicen och cirka en månad senare var den klar och jag kan säga att jag har inte ångrar beslutet en sekund. Klockan går som en dröm och har 2 års garanti från Nymans samt trycktestad till 50m utan problem.

En klocka som sedan den införskaffades varit en konstant irritation och något jag mest ville bli av med blev nu en personlig favorit i samlingen...











Imorgon går vi tillbaka till simplare basverk och tittar på den klockan som förmodligen har varit tidernas bästa investering...
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Härligt när det kan vända så, synd på förlorande pengar men ibland är det smällar värda att ta. Vilken klocka och vilken samling du har Whedda :)
 

Whedda

Rolex
Vilken mardrömshistoria men ett lyckligt slut! Vad fick dig att välja den vita urtavlan?

Lite besviken är man över att morgondagen är sista i din vecka..

Det är väl ändå 7 dagar i veckan va ;)

Det var inget speciellt som gjorde att jag valde vit tavla. Handlade mest om att det totala skicket på den var väldigt bra. Har funderat på att byta till mörkblå tavla men skulle landa på ca 10k så jag skippar nog det.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Ojoj, och här bitchar och whinar jag när min GMTc var borta i 2 månder :eek: led verkligen med dig när jag läste allt. Skönt att allt löste sig till slut och att du blev nöjd med klockan, den är verkligen snuskigt snygg :)
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Bra skrivet och vilka bilder! Letar själv efter en 15300 just nu men sneglar åt 14790 också. Tack för att du delar med dig!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Kul historia till slut Whedda! Nog är det en ikon alltid! 1968! Den har helt klart åldrats med värdighet.
Skulle kunna vara designad idag!
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Kul att det kunde vända så - från en plåga till favorit! Vanligtvis brukar föremålet förlora all charm med en sån start. Iaf för mig. Bra att du hängde i. :) Tack igen!
 

fredrik!

Cartier
Som du är bekant med så är min kära 14790st i Italien för 2a gången av samma orsak, jag hoppas slippa vara med om samma resa som du. :)
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Härligt som vanligt. Du sitter på en grym samling, min herre.

Ser fram mot resten av din vecka!

När kommer "The Daytona Story", förresten?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Ska erkänna att Royal Oak inte varit någon favorit hos mig tidigare, men det är intressant vad en bra berättelse och fina bilder kan göra... nu tycker jag helt plötsligt att den är ganska charmig!

Tack för en strålande tråd!
 
Topp