• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av Whedda, torsdag v.20

jabla

Sarlacc
Tack! det här blir ju bara bättre för varje dag, kul att klockan blev en favorit efter en taskig start hos dig.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Har inte skrivit något i de tidigare trådarna så denna kommentar gäller för mån-tor: fantastiskt kul och stor heder åt ditt engagemang och arbete! Dessutom - såklart - fantastiska klockor!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Fantastisk klocka och fin historia som vanligt. Dock borde du ju kunna kräva säljaren på, åtminstone, halva servicekostnaden, om inte hela... Lite sent nu kanske och du har väl gjort att du kunnat. Nåväl, kul att du är nöjd, huvudsaken! :)
 

Whedda

Rolex
Fantastisk klocka och fin historia som vanligt. Dock borde du ju kunna kräva säljaren på, åtminstone, halva servicekostnaden, om inte hela... Lite sent nu kanske och du har väl gjort att du kunnat. Nåväl, kul att du är nöjd, huvudsaken! :)

Jo rent tekniskt fungerade den ju inte men att driva en rättsak mot en säljare i tyskland över några tusen skulle förmodligen bara bli en lång utdragen process som inte garanterat leder någonstans. Hemskt att säga men den största makten man har som köpare är säljarens hjälpsamhet för att undvika negativ publicitet. Har de väl bestämt sig för att skita i en kund är det svårt att komma åt dem på den typen av garantiärenden.

Personligen har jag valt att lägga det bakom mig men jag lär inte direkt handla mer av honom... ;)
 
  • Like
Reactions: ZQT

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Wow vilken klocka, tack för mycket trevlig läsning! Tycker du ska skita i veckosystemet och köra hela samlingen istället.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Instämmer i kören.

Jag har ju även personligen fått klämma på din klocka, och det är ett fantastiskt ur. Man kan ju säga att du satt din historia i klockan, den bångstyriga lilla klockan som egentligen inte var så bångstyrig utan bara fått för lite kärlek.
Skönt att den hamnat i kärleksfulla händer nu. :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Nu har jag suttit uppkrupen i fosterställning på en köksstol i 10 minuter och grymtat 'Whedda är ett svin' till min sambo varje gång hon närmar sig.

Fy fan. Kombinationen av gårdagens och dagens är lite av min drömduo. Och suget blir inte mindre av all denna välskrivna textmassa.

Du är ett svin helt enkelt.

Dessutom så sa faktiskt sambon: 'åh, har han en sån där klocka som du vill ha?' Lite har hon iaf snappat upp! :)
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Efter din och Rozzy s historier om Royal Oak är suget stort efter ett eget exemplar. Tack igen för en bra bakgrund till den specifika modellen och dina egna erfarenheter (även om de var mindre roliga till en början).
 

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
Grym 4:e artikel! 14790 är sen ett tag tillbaks på min top-10 lista och dina bilder påverkade en del får man säga. :)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Hmm, jag trodde för ett kort ögonblick att jag skulle ha ett finger med i morgondagens klocka (...för det, min vän, är det bästa du nånsin investerat i...).
 

Whedda

Rolex
Hmm, jag trodde för ett kort ögonblick att jag skulle ha ett finger med i morgondagens klocka (...för det, min vän, är det bästa du nånsin investerat i...).

Det håller jag helt med om!

Dock blir det bara mina egna klockor i den här serien och man kan nog diskutera hur vida den klockan vi pratar om var någon vidare bra investering för första köparen ;)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Det håller jag helt med om!

Dock blir det bara mina egna klockor i den här serien och man kan nog diskutera hur vida den klockan vi pratar om var någon vidare bra investering för första köparen ;)

Haha, helt rätt - urdåligt för förste ägaren,
bra för mellanhanden, OK för mig och (om du ursäktar - men med en sån ägare...) fullständigt fantastisk för dig. ;)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
1968! Den har helt klart åldrats med värdighet.
Skulle kunna vara designad idag!

Tog designarbetet 4 år innan den landade i butik? Eller? Jag förstår inte. Vill lära mig.

Annan fråga: hur fungerar skruvarna på 'bezelen' egentligen? Dras dom med en mutter underifrån? Eller är dom enbart utsmyckning och har ingen egentlig funktion?
 

Whedda

Rolex
Tog designarbetet 4 år innan den landade i butik? Eller? Jag förstår inte. Vill lära mig.

Annan fråga: hur fungerar skruvarna på 'bezelen' egentligen? Dras dom med en mutter underifrån? Eller är dom enbart utsmyckning och har ingen egentlig funktion?

Han ritade klockan 1968 men den lanserades först 1972.

skruvarna dras mycket riktigt från baksidan vilket mindre erfarna urmakare fått erfara efter att de försökt på framsidan.

då desssa är i vitguld och försänkta går de inte att skruva på och det enda man gör är att förstöra dem om man försöker.
 

Genta

Cartier
Har själv varit med om att vänta 8 månader på en service hos AP. Efter att ha gått förbi Nymans, kontaktat dem direkt och vädjat till att jag behövde den inför juletiden började det hända saker. När den kom tillbaka i perfekt skick var allt förlåtet!
 
Topp