• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens lådfynd

V

Basic
EDIT: Varning för usla iPhone-foton.

Jag hittade två armbandsur när jag tittade i min bortgångna farmors smyckeskrin.

Hon och farfar var förra 1913 respektive 1917 och hade det helt ok ställt men inget överflöd. Uppväxta i en tid av krig och ransoneringar tror jag också att de, likt många andra i deras generation, satte en heder i att inte slösa och att inte sväva ut i alltför vidlyftiga excesser.

Med det sagt har jag aldrig förväntat mig att hitta en undangömd one-piece Patek och så är inte heller nu fallet. Däremot är det oslagbart som arvegods eller en speciell gåva om man hittar en speciell tjej.

Den första klockan tror jag är i guld och det står "Bosga" på tavlan om jag inte ser helt i syne, men inget mer än det. Den har stämplar på baksidan av boetten och eventuellt att det kan ha varit ett fickur tidigare, blir bara osäker på storleken. Nedan en jämförelse med det förra lådfyndet, en 36mm Omega Geneve.

image.jpg
image.jpg
image.jpg

Klocka nummer två är det garanterat inget guld i, troligast bara färgat stål. På ta lan står det "Atlantic", "Världsmästarklockan", "21 Jewels" och "Incabloc".

image.jpg
image.jpg

Är det någon som har liknande hemma eller sitter inne med mer info så posta gärna. En trevlig detalj är att båda tickade igång direkt efter uppdragning och verkar hålla tiden förhållandevis bra, än så länge i alla fall.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    99.7 KB · Visningar: 87
Tillbaka
Topp