• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens ungdom kan inte läsa av en klocka

Stofil

Basic
I Storbritannien har man i en skola bytt ut klockorna med tavla till digitala. Detta för att ungdomarna inte kan läsa av tiden. Är detta ett fenomen som förekommer även i Sverige? Vad säger ni som har egna barn/tonåringar, eller kommer i kontakt med dem i t.ex. skolan?

Ska man se det positivt kommer väl priserna dämpas på fina ur om några år eftersom ingen kan använda dem ;)

https://www.telegraph.co.uk/educati...logue-clocks-exam-halls-teenagers-unable/amp/

Hahaha, hur kan man inte kunna läsa av klockan, det är sjukt, på dom flesta stationer i London så är det ju uppsatta analoga klockor :D
Dom får ha en lektion i "Hur man läser av analoga klockor"

Har haft att göra med rekryter som inte förstår vad ”Klockan 12” betyder, detta pga att de läst tiden digitalt sedan barnsben. De lär sig snabbt (snabbare än vissa lär sig höger/vänster) men ja, det sker här också.

Vet inte.. känns lite som en resultat av viskningsleken och sensationsjournalistik.

Studenter vill ha digitala klockor när de skriver test under press för de är lättare att läsa av den exakta tiden. Någon journalistpappa får nys om att de ska byta ut klockorna för det är för svårt med analoga urtavlor. Intervjuar en pedgaog ”är det rimligt att studenter inte kan läsa klockan?” och plötsligt har man skapat en story.

Typ så.

Har haft att göra med rekryter som inte förstår vad ”Klockan 12” betyder, detta pga att de läst tiden digitalt sedan barnsben. De lär sig snabbt (snabbare än vissa lär sig höger/vänster) men ja, det sker här också.

Vad är klockan 12 digitalt? Du menar på natten? Så att det finns ungdomar som inte fattar klockan 5 (på eftermiddagen) utan kan bara tala i kl 17?

Vad är klockan 12 digitalt? Du menar på natten? Så att det finns ungdomar som inte fattar klockan 5 (på eftermiddagen) utan kan bara tala i kl 17?
”Klockan 12”, som i ”rakt fram”. Används för att målange osv. Att 17 kan betyda 5 på eftermiddagen fattade de flesta, fast nu när du säger det nyttjas ju faktiskt digital tid för allt när man är i det militära. Allt förutom målangivelse då.

I Storbritannien har man i en skola bytt ut klockorna med tavla till digitala. Detta för att ungdomarna inte kan läsa av tiden. Är detta ett fenomen som förekommer även i Sverige? Vad säger ni som har egna barn/tonåringar, eller kommer i kontakt med dem i t.ex. skolan?

Ska man se det positivt kommer väl priserna dämpas på fina ur om några år eftersom ingen kan använda dem ;)

https://www.telegraph.co.uk/educati...logue-clocks-exam-halls-teenagers-unable/amp/
Min dotter som ska börja 1:an (snart sju år) har inga problem att läsa av en analog klocka. Hennes Certina har inga siffror, bara markeringar vid timmarna, så problemet finns i alla fall inte över hela världen.

Jag lärde min son hur man läser tiden en på analog klocka förra året när han var 5 år. Nu när han är 6 år försök jag lära honom att läsa digitala klockor men det är lite svårare tycker han :rolleyes:

I min dotters skola får man iaf lära sig klockan i 2:an. Både analogt och digitalt faktiskt. Ingår säkert i läroplanen här i Sverige.

Jo men har också hört det faktiskt av polare med lite äldre barn. Själv tyckte jag det var svårare att lära sig digitalt när man var liten. 5 blir 17 osv... :)

Stod i tidningen... Var under högskoleprovet, någon som frågade vad klockan var. Pekades på den stora klockan på väggen men han svarade att han kunde bara klockan digitalt.

Haha... Man löser problemet tillfället men skjuter sig själv i foten. Varför inte lära ungarna klockan istället ..

I min dotters skola får man iaf lära sig klockan i 2:an. Både analogt och digitalt faktiskt. Ingår säkert i läroplanen här i Sverige.
Ja, så är det. Dottern klagade över att det var skittråkigt då hon av lätt förklarad anledning redan kunde klockan.
Här i Sverige måste det vara mycket ovanligt.
Om man inte begriper riktningsangivelsen kl 12 beror det antagligen på helt vanlig tröghet :)

Senast ändrad:

Whaaaaaat... :O

Haha sjukt isf....

Tillbaka
Topp