• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens verktygsköp tråden

Lite pirr i fingrarna får man räkna med annars får man använda en passiv avmagnetiserare.

Fick faktiskt med en sån när jag köpte nya billiga mejslar här om veckan 😅
IMG_7747.jpeg
Har en sån, men jäklar vad jag inte lyckas få den att fungera 😂
Måste skaffa en bättre variant!
Hittills har jag klarat mig med hjälp av en hel uppsjö med mejslar. Men, de omagnetiserade börjar ta slut 😂

Ett verktyg jag köpte för ett bra tag sedan men sällan använt är en visaravtagare. Men ju mer jag lär mig ju mer användbar blir denna. Speciellt på Kronografvisare. Dessa sitter rätt hård ofta och går du in med hand levers och försöker lyfta av alla visare på en gång släpper ofta Kronografvisaren från visarröret då det blir för stort tryck för långt ut på visaren. Detta verktyget gör det tryggt att ta loss en visare i taget. Man går in och positionerar den rätt och sen skruvar man ut stiftet inuti visareöret och får det som mothåll. Sen fjädras visaren av uppåt. Gick det att förstå? Slipper att visaren ramlar ner på tavlan och riskerar repa den också.

IMG_9972.jpeg
IMG_9973.jpeg
IMG_9975.jpeg
IMG_9976.jpeg
IMG_9977.jpeg
IMG_9978.jpeg

Frågan är om det räknas som ett köp när man fått bygga ihop det själv? Men nu är i alla fall den automatiska klocktvätten på plats och fungerande!

Har samlat på mig en rad verk (läs monterat isär) som har väntat på rengöring så fyra verk har hittills fått genomgå den nya tvätten.

3261.jpg
3398.jpg

Frågan är om det räknas som ett köp när man fått bygga ihop det själv? Men nu är i alla fall den automatiska klocktvätten på plats och fungerande!

Har samlat på mig en rad verk (läs monterat isär) som har väntat på rengöring så fyra verk har hittills fått genomgå den nya tvätten.

3261.jpg
3398.jpg
Snyggt! Är det en KiwiCleaner eller vad den heter?

Snyggt! Är det en KiwiCleaner eller vad den heter?
Tack!
Ja, precis. Det är en KiwiCleaner Uberkiwi. Har man en 3D printer och lite verktyg är det ett "billigt" sätt att skaffa sig en automatisk tvätt.
Man köper instruktionen och så får man modeller, mjukvara och lista på delar som behöver införskaffas och sedan är det bara att börja printa och bygga.

Tillbaka
Topp