• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dags att fatta ett beslut: Vilken klocka för de kommande 50 åren?

Mache

Breitling
Hej forumet,

Min första tråd här, tyvärr med ett eventuellt uttjatat tema.
Jag har dock under det senaste 1-2 åren klurat på vilken klocka jag ska köpa. Efter att ha läst, tänkt, provat och excel-modellerat så blir jag inte klok.
Detta är något som såklart avhandlats i många guider både på detta forum och på andra, men efter att ha läst allt jag lyckats hitta tänkte jag att en diskussion i frågan kanske är sista utvägen.

- Min aspiration är att välja en klocka som jag kan leva med i minst 50 år. Jag vill vara OWG. Jag vill ha en relation.
- Av samma anledning känner jag principiellt jag vill köpa en helt ny klocka. Det ska vara den och jag, och bara vi.
- Vi ska passa ihop varje dag, vilket innebär att länk, stryktålighet, bad-täthet och versatilitet vad gäller klädkod också är grundkrav.

Smaken är ju bekant som baken, så för att rama in det hela kan jag ju introducera kandidaterna. Det har som sagt tagit över ett år att smalna av till dessa alternativ. Det står nu mellan tre (tillsynes fantasilösa) alternativ:
1. Standard Sub
2. Datejust med blå indextavla, vitguldsring, oysterlänk
3. Oyster Perpetual med blå tavla

Varför har jag snöat in mig på Rolex? Oklart, men det är något med estetiken och balansen som tilltalar mer än allt annat jag provat. Andra kandidater har varit e.g. Seamster diver, Tudor BBB, IWC Portofino. Ett långt tag var jag inne på en femsiffrig Pepsi GMT, men jag vill ju ha en helt ny klocka..

De tre modellval som det nu står mellan är ju ganska standard, vilket antagligen är ett resultat av önskan att ha något som jag kan leva med länge.
Vad är det då som gör valet svårt? Vad är mina för och nackdelar mellan de tre?

1. Sub
Fördelar:
- Det är en sub, vilket av någon anledning känns som något man måste ha en gång livet.
- Den kommer kunna hänga med på alla äventyr utan att jag ska behöva oroa mig över den.
- Den kan ta tid på pasta-vattnet.
- Länken har en helt bissart solid känsla.
- I vissa ljus är ringen magnifikt grå.
Nackdelar:
- Den kan i vissa ljus bli allt för svart och för blank. Den känns färglös, fantasilös.
- Den är ganska stor och inte riktigt så elegant att den passar perfekt till kostym.
- Kommer den keramiska ringen kännas lika daterad som truckerkepsar om ett par år?
- Kommer den över tid kännas opersonlig i och med att den keramiska ringen inte kommer slitas nämnvärt?

2. DJ
Fördelar:
- Den blå tavlan är magi.
- Vitguldringen är kalasvacker.
- Den kommer passa perfekt i lite mer dressade sammanhang.
- Den har en klassisk storlek som känns rätt.
Nackdelar:
- Den känns lite för "bling" för vissa sammanhang. Den har inte den äventyrliga känslan jag romantiserar.
- Kommer jag vara bekväm att äventyra med den under alla år? Den känns lite skör.
- Den polerade länken/bandhornen kommer kanske se trista ut med tiden?

3. OP
Fördelar:
- Kombinationen blå tavla, 36mm och borstad länk samlar det bästa av de andra två.
- Lagom "bling" och lagom dressad.
Nackdelar:
- Tavlan är inte lika magisk som DJ's indextavla.
- Kommer siffrorna kännas daterade eller kanske t.o.m. barnsliga om ett par år?
- Är den för safe? För slätstruken? Var är kärleken?
- Den släta ringen ser lite för "blobbig" ut.

Slutsats: Det lutar åt en Sub eller DJ. Men ingen är perfekt.

Nu välkomnar jag tips, nya tankebanor och allmänna erfarenheter från er som har någon av dessa liggandes hemma.
Tack för svar!

Lånade bilder för att göra det hela lite mer underhållande:
Screen shot 2015-07-20 at 9.32.29 PM.png
Screen shot 2015-07-20 at 9.33.09 PM.png
Screen shot 2015-07-20 at 9.35.28 PM.png
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Jag hade nog valt en DJ av de 3
Då kan du byta tavla under åren om du skulle tröttna på looken
 

Floffen

Panerai
Du nämner både kostym och "äventyr", vad ägnar du dig åt på dagarna? Tänker att det bör styra ditt val om du vill kör OWG-racet. Mest äventyr = Sub, mest kostym = DJ. OP går bort för mig, Rolex plattaste model imo och känns som en "nästan-DJ"...
 
För mig så hade jag valt Datejust direkt.
Anledningen är valmöjligheten bakom dn, du kan ändra tavlan och länken (Till Oyster, ja jag vet att det kostar kring 14k om jag inte minns helt fel, men det är billigare än att köpa en ny och det blir en helt ny klocka till känslan!)
116234 med Oysterlänk och blå tavla med romerska index är min absoluta favorit.
Att den kan anses lite för "bling" i vissa sammanhang skulle jag inte oroa mig för då det enda tillfälle den är lite för mycket enligt mig är till frack!

Lycka till i din beslutsångest! :D
 

BCKSTRM

Rolex
Nog för att jag älskar modellering, i Excel såväl som R/Matlab men jag tror att det är fel väg att gå. Har provat några olika klockor och utan att jag har vetat det innan har jag bara inte klickat med vissa. Det är lätt att lista för/nackdelar, men i slutändan har dessa liten roll. Det känns rätt eller inte. Så förlåt för att jag inte svara på frågan, men jag hade köpt beggat och provat mig fram till den som känns rätt och då köpa nytt.
 
För att kunna ge ett svar på frågan tror jag faktiskt du måste berätta mer om dig själv för att det skall bli rätt.

Det är ju 2 komponenter, Du och klockan. Hur klockorna ser ut vet vi ALLT om, om dig ytterst lite.

Så vem är du? :)

/gustav
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Datejust!

Har visserligen en 116200 och inte en 116234, men jag använder den och utsätter den för ett "vanligt" liv som 21-åring. Vilket innebär bla: träning, fest, bad/dusch och allt du kan tänka dig. Den åker inte av med andra ord... Hade den inne på en check efter ett halvår bara för att kolla läget inuti, samtidigt som jag bytte tavla, och det var inga problem. Så nog tål den en del.

image.jpg


Klockor är till för att användas! Ska du ha den hela livet, typ, kommer den ändå att behöva servas förr eller senare...
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Datejust!

Har visserligen en 116200 och inte en 116234, men jag använder den och utsätter den för ett "vanligt" liv som 21-åring. Vilket innebär bla: träning, fest, bad/dusch och allt du kan tänka dig. Den åker inte av med andra ord... Hade den inne på en check efter ett halvår bara för att kolla läget inuti, samtidigt som jag bytte tavla, och det var inga problem. Så nog tål den en del.

image.jpg


Klockor är till för att användas! Ska du ha den hela livet, typ, kommer den ändå att behöva servas förr eller senare...
Vad kostar diamant tavlan om jag får fråga ??
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Självklart! Listar 16900 kr + visare på 800-900 kr. Jag ville byta visare till lumefria då mina förra hade lume. Mer cleant med lumefria till nya tavlan tycker jag.

image.jpg
Dyrt men otroligt smakfullt tillsammans med blå urtavla ! Grattis till språnget, undrar just om man fortfarande kan få dem till en 16200 modell ? Mamma Mia, då skulle tavlan kosta typ öh 75% av vad jag gav för klockan haha
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Dyrt men otroligt smakfullt tillsammans med blå urtavla ! Grattis till språnget, undrar just om man fortfarande kan få dem till en 16200 modell ? Mamma Mia, då skulle tavlan kosta typ öh 75% av vad jag gav för klockan haha

Den skriker ju inte riktigt "Liberace" utan jag tycker fortfarande att den är elegant men förstår ändå att diamanter inte går hem hos alla. Tur att det är jag som ska bära den ;)

Tack! Hör med din AD om det finns diamanttavlor tillgängliga idag till 16200, jag vet inte.
 
GMT med svart urtavla är det optimala valet om du frågar mig.

Svart funkar med alla kläder. Hur ofta dyker du under hundra meter? Sannolikt reser du oftare mellan tidszoner. Ingen större skillnad i övrigt.
image.jpg
image.jpg
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Den skriker ju inte riktigt "Liberace" utan jag tycker fortfarande att den är elegant men förstår ändå att diamanter inte går hem hos alla. Tur att det är jag som ska bära den ;)

Tack! Hör med din AD om det finns diamanttavlor tillgängliga idag till 16200, jag vet inte.
Hehe Liberace var ju kung !
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
All ära åt OP och DJ...men en Submariner är en Submariner. Kommande 50 åren? Definitivt en Submariner. Om det är bra nog för James Bond, så är det bra nog för dig med.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag säger DJ eller OP, helt enkelt bekvämare och mer stilrena. De blåa tavlorna är riktigt trevliga dessutom ;) Tror inte siffrorna på OP'n kommer kännas omoderna, snarare tvärtom.
 
Topp