• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dags att köpa ny klocka - behöver tips/råd!

itaintmebae

Breitling
Tjena!

Jag har planer att köpa en ny klocka, en lite mer "rejäl". Därför passar jag på att skriva mitt första inlägg här på KS i hopp om att få några bra råd!

De klockorna jag än så länge har kikat på är: Omega seamaster 300M (blå, utan kronograf), Omega Speedmaster, Tudor black bay (på länk, blå eller svart). Jag har också spanat lite på en Sjöö Sandstrom Landsort, men tror den är snäppet för stor.

Alla tips/synpunkter uppskattas!
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Tjena!

Jag har planer att köpa en ny klocka, en lite mer "rejäl". Därför passar jag på att skriva mitt första inlägg här på KS i hopp om att få några bra råd!

De klockorna jag än så länge har kikat på är: Omega seamaster 300M (blå, utan kronograf), Omega Speedmaster, Tudor black bay (på länk, blå eller svart). Jag har också spanat lite på en Sjöö Sandstrom Landsort, men tror den är snäppet för stor.

Alla tips/synpunkter uppskattas!

Alla tre du kollat på är bra klockor.
Samma stil men ändå olika.

Välkommen hit. :)
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Tack för tipset! Jag läste igenom den tråden - relevant info. Vad tror du om de klockorna jag spanat in? Har du någon erfarenhet med någon av dem?

Mitt tips är att svänga förbi en AD och prova de klockor du är sugen på och därmed få en klarare bild av vad du är ute efter. Samtliga utom speedmastern är ju dykare och därmed tål lite mer än en speedmaster, som trots allt är en klassiker. Black bay finns i rött & blått förresten. :)
Vad är din budget, några speciella krav?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Tudor BB kommer antingen i rött eller blått, tyvvär ej i svart :) Jag har haft en blå, det är en mycket trevlig klocka!
image.jpg
 

itaintmebae

Breitling
Mitt tips är att svänga förbi en AD och prova de klockor du är sugen på och därmed få en klarare bild av vad du är ute efter. Samtliga utom speedmastern är ju dykare och därmed tål lite mer än en speedmaster, som trots allt är en klassiker. Black bay finns i rött & blått förresten. :)
Vad är din budget, några speciella krav?

Jag har varit och provat både seamastern och speedmastern, dock inte BB. Juste, BB finns bara i blått och rött, fel av mig!

Det som talar för SM/BB är just att de är tåligare. Jag planerar nämligen att använda denna klockan vardagligt. Min budget är inte helt bestämd, men ungefär vad en SM kostar ny, i butik, alltså runt 30 000 :)
 

Smack

Omega
Pelagos är grym! Att den har datum tycker jag är en stor fördel. Andra bryr sig nog inte. Sen är ju Pelagos en titanklocka vilket påverkar känslan lite. Till det bättre eller sämre beror på tycke och smak...
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Det stämmer. Vad skulle du säga är fördelen med en Pelagos istället för en BB?

Datumet, indexen, skön 3D känsla över det. Sen har vi ju låset, riktigt bra på Pelagosen. Jag gillar att den är i titan, den väger ändå ~145gr som är ungefär lika mycket som en sub. Hade valt en Pelagos av de klockor du funderat över.
 

Doncorleone

Cartier
Tre väldigt bra val !

Har bara haft en blå Omega SMP-C i av dessa tre och den tjänade mig otroligt väl under den tid jag ägde den.
Robust och tålig och väldigt precis, diffade en sekund om dagen..max. Otroligt vacker urtavla och visarna/detaljerne likaså.
Länken finns det många meningar om här bland KS medlemmarna men jag tycker att den var följsam och satt bekvämt.

Saknar den varje dag :)


Lycka till i sökandet !
 

itaintmebae

Breitling
Datumet, indexen, skön 3D känsla över det. Sen har vi ju låset, riktigt bra på Pelagosen. Jag gillar att den är i titan, den väger ändå ~145gr som är ungefär lika mycket som en sub. Hade valt en Pelagos av de klockor du funderat över.

Du lyfter mycket vettiga punkter måste jag säga. Nu blir jag ännu mer kluven... ;) Tack för tipset!
 

itaintmebae

Breitling
Tre väldigt bra val !

Har bara haft en blå Omega SMP-C i av dessa tre och den tjänade mig otroligt väl under den tid jag ägde den.
Robust och tålig och väldigt precis, diffade en sekund om dagen..max. Otroligt vacker urtavla och visarna/detaljerne likaså.
Länken finns det många meningar om här bland KS medlemmarna men jag tycker att den var följsam och satt bekvämt.

Saknar den varje dag :)


Lycka till i sökandet !

Den blå SMP är onekligen ikonisk. Jag var och provade en SMP förra helgen - det var inte långt ifrån att man klippte till...
 

Cyklisten

Cartier
Jag var ute efter ungefär samma typ av klocka som dig, blev en blå Black Bay. Har haft den i drygt en vecka och är väldigt nöjd! Kompletterar Speedmastern bra.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
You bet! De nyare PO är riktigt vassa. Såg en beggad från 2014 gå för 32800 för någon dag sen, det är inte ett helt orimligt pris. Men måste nästan säga att jag har lite extra förkärlek till SMP :)

Tror du kan hitta PO (8500 cal)2012-2014 för 26-30 tkr (stålvarianten)r...säljs några här på KS lite då o då.
 

Cyklisten

Cartier
Grattis till den nya klockan! Skulle du rekommendera BB före SMP? :)
Har personligen aldrig gillat SMP så valet var enkelt för mig. Tycker kvalitetskänslan är extremt bra på BB:n för priset, inte långt ifrån Rolex enligt mig. Länken och claspen utklassar speedyns, och gör att klockan sitter mycket skönt!
 

Icaras

Rolex
Hmm om du kan sträcka dig till 30-32k så får du både en Speedmaster/Pelagos och en gammal SMP :p

Nu är jag riktigt svag för Speedy, men så länge du inte simmar med den så är det ju lugnt. Annars lägger jag min röst på Pelagos :)
 

itaintmebae

Breitling
Har personligen aldrig gillat SMP så valet var enkelt för mig. Tycker kvalitetskänslan är extremt bra på BB:n för priset, inte långt ifrån Rolex enligt mig. Länken och claspen utklassar speedyns, och gör att klockan sitter mycket skönt!

Grymt! Tack :) Själv är man lite svag för SMP, men också för BB...
 

itaintmebae

Breitling
Hmm om du kan sträcka dig till 30-32k så får du både en Speedmaster/Pelagos och en gammal SMP :p

Nu är jag riktigt svag för Speedy, men så länge du inte simmar med den så är det ju lugnt. Annars lägger jag min röst på Pelagos :)

Var rekommenderar du att jag köper beggade klockor? Har kollar lite här på KS, kaplans och uretvintage.
 
Topp