• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förslag Dags att lätta på reglerna för Dagenstråden?

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Jag tycker att ”Dagens klocka”-tråden nu efter drygt tre år med stramare regler borde kunna omarbetas för trådens och forumets bästa. Om tråden skall tjäna som inspiration till klockinköp borde mer än en bild tillåtas (max tre tycker jag nog är bra) så att man kan lägga in bild på klockan buren på armen, fristående och/eller visa detaljer mer noggrant.

Kunde man dessutom få skriva något mer än modellnamn och referens skulle det hela bli ännu bättre. Vet för övrigt inte om det är tvingande att skriva referens? Som jag förstår det har två av de bilder jag lagt in i tråden nyligen tagits bort just för att det saknades referens (se nedan).

Jag har för mig att huvudanledningen till att de nya reglerna en gång skapades var att denna tråd och ”Vad gör du och din klocka just nu”-tråden blev för lika varandra och att önskemålet om referensangivelse var för att slippa frågor av typen ”Vilken referens?”. Men nu får man ju inte ställa sådana frågor i tråden.

Dagens-tråden för dessvärre därför en tynande tillvaro efter införandet av de ändrade reglerna och det tror jag drabbar forumet negativt. Småproblem i en kaosartad värld, ändå av vikt för mig.

Kort sagt: ”Make Dagens-tråden great again!”

15957B11-3490-4651-BCFB-625FCC9879A3.jpeg
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag tycker att ”Dagens klocka”-tråden nu efter drygt tre år med stramare regler borde kunna omarbetas för trådens och forumets bästa. Om tråden skall tjäna som inspiration till klockinköp borde mer än en bild tillåtas (max tre tycker jag nog är bra) så att man kan lägga in bild på klockan buren på armen, fristående och/eller visa detaljer mer noggrant.

Kunde man dessutom få skriva något mer än modellnamn och referens skulle det hela bli ännu bättre. Vet för övrigt inte om det är tvingande att skriva referens? Som jag förstår det har två av de bilder jag lagt in i tråden nyligen tagits bort just för att det saknades referens (se nedan).

Jag har för mig att huvudanledningen till att de nya reglerna en gång skapades var att denna tråd och ”Vad gör du och din klocka just nu”-tråden blev för lika varandra och att önskemålet om referensangivelse var för att slippa frågor av typen ”Vilken referens?”. Men nu får man ju inte ställa sådana frågor i tråden.

Dagens-tråden för dessvärre därför en tynande tillvaro efter införandet av de ändrade reglerna och det tror jag drabbar forumet negativt. Småproblem i en kaosartad värld, ändå av vikt för mig.

Kort sagt: ”Make Dagens-tråden great again!”

15957B11-3490-4651-BCFB-625FCC9879A3.jpeg

Först så är det väldigt tramsigt att radera poster för att det saknas referens.

Men tråden är lika mycket död på grund av att folk postar Dagen Klocka-bilder i Vad gör du nu-tråden och enbart för att man får fler likes, (ja det är jag helt säker på :) ). Klockan i närbild utan något sammanhang och utan en beskrivning vad man gör för stunden. Det om något borde raderas om admin och moderatorer bestämt sig för att vara petiga då det gör att antalet poster i den tråden blir alldeles för dominerande för forumets hälsotillstånd.

Min spaning är att Klocksnack har tappat totalt i antalet aktiva medlemmar och poster utspritt på de olika trådarna. Det är ett par märkestrådar som är väldigt dominerande men resten har tagit stryk. 10:10-tråden, 11:e datum-tråden, lume-tråden, bakside-tråden m.fl., m.fl. lever också stilla och tillbakadragna liv till förmån för Dagens- där allt nu hamnar. Till och med Fredags-tråden ligger numera så gott som alltid närmare 5 än 10 sidor. Så bättre spridning mellan trådarna och att fler ämnen med jämna mellanrum lyfts upp till förstasidan skulle enbart vara till godo för forumet.

Jag var en av dem som propagerade för en ren bildtråd med anledning av att det kunde gå en sida med OT-surr och utan en enda bild på klockor i Vad gör du nu-tråden. Så en bild- och referenstråd tycker jag fyller sin funktion, men jag håller helt med om att det inte bör eller ska kännas som att man är inne och postar på nåder och att det inte ska kännas allvarsamt och stelt, samtidigt som jag får lov att erkänna att jag tycker det är skönt att slippa se tio bilder på raken eller läsa ”Mycket bra”, ”Snygg” och sen ingenting mer.

Så för min del tycker jag att en uppdatering till 3st bilder samt en uppluckring av vad man får skriva är på sin plats, men då skulle jag gärna se att en det fortsatt ska vara företrädelsevis om klockan man postar och att man använder gilla-knappen istället för att skriva ”Snygg!"

Slut på rant :)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tror att Dagens klocka och Vad gör du just nu tråden blir för lika om man lättar på reglerna i Dagens klocka.

Själv övergav jag Dagens klocka när det blev för stramt regelmässigt men jag har inga problem med att posta mina bilder i den andra tråden. Dagens klocka kan funka bra som referensarkiv som den är nu.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag tror att Dagens klocka och Vad gör du just nu tråden blir för lika om man lättar på reglerna i Dagens klocka.

Själv övergav jag Dagens klocka när det blev för stramt regelmässigt men jag har inga problem med att posta mina bilder i den andra tråden. Dagens klocka kan funka bra som referensarkiv som den är nu.

Bara att skumma igenom 2-3 sidor i Vad gör du nu-tråden så kan man snabbt konstatera att en stor del poster inte har så mycket där att göra om man nu ska gå på trådens syfte. Man kan ju undra förresten varför admin/mods väljer att radera i den ena tråden men inte i den andra när det inte levs upp till innehållsförteckningen. Så jag tror att både Dagens- och Vad gör du nu- skulle tjäna på att ett antal poster i den senare istället postades i Dagens.

Som @Fliegerchronograph🚁 skriver så blir det dessutom ett skralt referensarkiv om man helt väljer bort att posta i tråden så som du själv skriver att du har gjort och garanterat fler med dig.

Dagens Klocka blir också en rätt så meningslös tråd om känslan att posta i den ska vara att man först måste ta på sig tagelskjortan.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Bara att skumma igenom 2-3 sidor i Vad gör du nu-tråden så kan man snabbt konstatera att en stor del poster inte har så mycket där att göra om man nu ska gå på trådens syfte. Man kan ju undra förresten varför admin/mods väljer att radera i den ena tråden men inte i den andra när det inte levs upp till innehållsförteckningen. Så jag tror att både Dagens- och Vad gör du nu- skulle tjäna på att ett antal poster i den senare istället postades i Dagens.

Som @Fliegerchronograph🚁 skriver så blir det dessutom ett skralt referensarkiv om man helt väljer bort att posta i tråden så som du själv skriver att du har gjort och garanterat fler med dig.

Dagens Klocka blir också en rätt så meningslös tråd om känslan att posta i den ska vara att man först måste ta på sig tagelskjortan.
Håller med om att ett antal bilder per dag i vad gör du just nu tråden saknar just sammanhanget som är trådens syfte (har gjort mig skyldig till det själv ibland) och skulle passa bättre i Dagens klocka. Själv är jag dock för bekväm för att surfa runt och posta i en massa olika trådar så jag håller mig gärna till ett fåtal. Finns ju även Dagens Vintage, Dagens asiatiska klocka m.fl. där vissa bilder kanske passar bättre.
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Lättade regler för tråden kunde exempelvis vara:

1-3 bilder per post, dessa skall alla vara på klockan.

1 post per användare och klocka. Byter du klocka under dagen är det ok att också posta den.

Endast envägskommunikation, dvs inga frågor eller svar kopplat till andra poster i tråden.


Skriver du något i posten skall det avse klockan och varför du bär denna idag. Du får gärna ange modell och referens.

Exempel på inlägg som skulle funka med dessa regler i nästa post. ⬇️
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Lättade regler för tråden kunde exempelvis vara:

1-3 bilder per post, dessa skall alla vara på klockan.

1 post per användare och klocka. Byter du klocka under dagen är det ok att också posta den.

Endast envägskommunikation, dvs inga frågor eller svar kopplat till andra poster i tråden.


Skriver du något i posten skall det avse klockan och varför du bär denna idag. Du får gärna ange modell och referens.

Exempel på inlägg som skulle funka med dessa regler i nästa post.

Bra och rimliga förslag till ändringar. Tycker att din exempelpost visar tydligt på att det både skulle fungera och göra tråden bättre. Hoppas ledningen plockar upp det här nu.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Min första Seiko 5:a, en Sea Urchin med Pepsi-bezel. Kanske inte den mest prestigefulla i samlingen, men en trogen vän som alltid tickar igång så fort man ”skakar” till den då den saknar möjlighet till handuppdrag.

B33BA282-80A9-4DB9-8467-E8634AA260B1.jpeg
54F1C014-4F67-4FF8-B23E-E12778108B8B.jpeg
B187A881-A281-4059-9DEC-8046EF04CD0F.jpeg

En till post hur det skulle kunna se ut 👇 Sen behöver ju inte alla poster vara med 3st bilder och heller inte ha en massa extra info utöver referens, men tycker att möjligheten skulle göra att tråden skulle lyfta innehållsmässigt utan att den skulle riskera att bli ytterligare en Vad gör du nu-tråd.

Slutligen gällande raderade bilder är det bättre med den kamratuppfostran som det ofta hänvisades till under den förra ledningen. Det går alldeles utmärkt att påpeka för andra medlemmar vad som gäller om man gör det på ett trevligt och hjälpsamt sätt.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Sinn 903 anno ca 1979 när Helmut Sinn köpte upp lager med delar från konkursdrabbade Breitling samt rättigheter att tillverka klockan, dock ej under namnet Navitimer. Vissa delar på tidiga ex är Breitling-märkta så som insidan av mitt baklock. Tell att det är ett tidigt exemplar är det rakställda röda datumet.

IMG_20211005_114449.jpg
IMG_20211005_114406.jpg
IMG_20180928_153057.jpg
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Lättade regler för tråden kunde exempelvis vara:

1-3 bilder per post, dessa skall alla vara på klockan.

1 post per användare och klocka. Byter du klocka under dagen är det ok att också posta den.

Endast envägskommunikation, dvs inga frågor eller svar kopplat till andra poster i tråden.


Skriver du något i posten skall det avse klockan och varför du bär denna idag. Du får gärna ange modell och referens.

Exempel på inlägg som skulle funka med dessa regler i nästa post. ⬇️

bra! Låt oss testa!
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Alla fortsatt nöjda? :)

Ja, jag tycker att det funkar bra och att tråden blivit bättre med ändringarna. Skall man justera något så är det i så fall att tillåta ytterligare någon bild utöver maximala tre. 1-5 bilder blir lagom, de flesta lägger nog fortfarande bara in en bild. Tack för att du följer upp tråden och ställer frågan @hook!
 
Senast ändrad:
Topp