• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dags att modda tavla och visare till min Vostok Amphibia

Dirac

Omega
Friends Of KS
Behöver er hjälp för mitt veckoslutsprojekt! :)
Har sedan ett bra tag tillbaka använt en Vostok Amphibia som beater. En ypperlig beater enligt mej.. gillar att klockan bär på en intressant historia och att dess boett löser vattentätheten på ett nytt och smart sätt (link). Nåväl, detta är ingen recension, så vi går till saken:

Har nyligen inhandlat två tavlor och två set visare. Samma typ som jag redan har på min Vostok, men som jag nu tänkte ”misshandla” i hopp om att lyfta min lilla beater till en ny nivå :cigar:

Vad tror ni, hur borde jag gå till väga? Har funderat på att köra ugnsbakad tavla på ena, men sedan finns det ju också andra recept och ingredienser som man kunde undersöka: kaffe, te och klorin, tex. Finns iofs inte mycket till lume på tavlorna, så är osäker om kaffe och te kommer att ha nån inverkan.

@Gummo lyckades skapa en riktigt grym tavla när han moddade sin Seiko, men skulle vara kul att testa lite andra metoder!

qXRCWZ2.jpg


Klockan som den sitter nu:
fkUaScb.jpg
 

Dirac

Omega
Friends Of KS
Började projektet försiktigt, värmde ugnen, och in med ena tavlan:
mw5L3DH.jpg


Spänning var olidlig, men pay-off'en låg, 5 minuter gick och ingenting tycktes hända.Höjde temperaturen:
wEtFtKR.jpg



Väntade ytterligare 10 minuter och tog sedan ut tavlan.
Resultatet var väl OK. Vill man ha lite patina på indexmarkeringarna och texten, så rekommenderar jag en baktid på kring 10 minuter och 225 grader :)
ZiVu75s.jpg



Själv är jag ute efter en aningen mer plågad look, så arbetet fortsatte... Hade kokat en stark kopp te för att testa det som nästa, men eftersom jag redan var nöjd med färgen på indexen, gick jag direkt på lite starkare grejer. Målet var att göra nåt ån den mattsvarta färgen på tavlan, den hade inte ändrat ett dugg sedan jag satte igång :mad:

Hade inget klorin hemma, så plockade fram vårt ugnsrengöringsmedel. Sprayade på ett lager och satte in det hela i ugnen igen. Vill ju ha snabba resultat!
ykPFhNB.jpg



Hmm, dåligt val. Det enda jag lyckades med var att lösa den vita färgen... :banghead:
GCRVveT.jpg



Efter att ha sköljt av tavlan ser den nu ut såhär. Fortsättning följer!
MrYWYmd.jpg
 

Dirac

Omega
Friends Of KS
Envis yta på denna... började nästa etapp med att om vartannat värma upp tavlan till 250 grader, och sedan snabbt kyla ner den i ett glas kallt vatten. Upprepade denna behandling 3 gånger. Resultatet ser ni nedan, dvs. ingen märkbar skillnad:

Y2UbhFL.jpg



Nästa steg blev att försöka locka fram rosten. Salt borde väl fungera? Löste upp så mycket salt det bara gick i ett glas med varmt vatten, och lät tavlan vila i lösningen. Väntar en stund, men eftersom ugnen ändå var varm, beslöt jag mej att kombinera värme+salt:
muN0FYk.jpg


10 minuter senare:
dwSnRJ1.jpg


...kanske det ändå ska bli till nåt? :woot:

Sköljer av och möts av detta:
hY0qzqc.jpg


Hmm... gillar att det hände nåt med själva tavlan, men synd att markeringarna släppte så lätt... :depressed:
Hatten av för lumen dock, den sitter fortfarande kvar och fungerar som normalt!
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Envis yta på denna... började nästa etapp med att om vartannat värma upp tavlan till 250 grader, och sedan snabbt kyla ner den i ett glas kallt vatten. Upprepade denna behandling 3 gånger. Resultatet ser ni nedan, dvs. ingen märkbar skillnad:

Y2UbhFL.jpg



Nästa steg blev att försöka locka fram rosten. Salt borde väl fungera? Löste upp så mycket salt det bara gick i ett glas med varmt vatten, och lät tavlan vila i lösningen. Väntar en stund, men eftersom ugnen ändå var varm, beslöt jag mej att kombinera värme+salt:
muN0FYk.jpg


10 minuter senare:
dwSnRJ1.jpg


...kanske det ändå ska bli till nåt? :woot:

Sköljer av och möts av detta:
hY0qzqc.jpg


Hmm... gillar att det hände nåt med själva tavlan, men synd att markeringarna släppte så lätt... :depressed:
Hatten av för lumen dock, den sitter fortfarande kvar och fungerar som normalt!
Slutresultatet blev ju fantastiskt koolt! Kör på den, lätt!
 

Dirac

Omega
Friends Of KS
Tack!
Har en tavla omoddad ännu, så tänkte att jag skulle göra ungefär likadant, men låta bli att använda rengöringsmedlet som tog bort texten
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
ser super skön ut :D Jag kan tipsa om att om du målar med vattenbaserad akrylfärg och sedan klar/mattlackar med lack som är till 2 komponent färg så får du krackeleringar i färgen, ser effektfullt ut :). Det kan du ju testa på visarna? Jag våtslipade ett par visare och penslade dom sedan med aktivatorn man har när man målar rost. Jag tror att salt och bikarbonat funkar lika bra, särskilt om visarna är mässing eller koppar under kromet
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack!

Satte nyss ett lager klarlack på tavlan, så den e nu helt klar. Nästa steg blir att göra något åt visarna. Därefter måste boetten få sej en omgång, den måste ju matcha tavlan den med! ;)
Är det någon som testat att pensla svavelsyra/batterisyra på boetten? Det ser ju för jävligt ut om man råkat få någon droppe på diskbänken, så i just detta fall borde det bli guld :D
 

Dirac

Omega
Friends Of KS
Visarna fick sej en omgång idag. Hade dem att ligga i en kopp te i 45 minuter, men ingenting hände. Lysmassan var som ny. Det var först när jag satte in koppen i ugnen som det började hända. Efter en kvart på 220 grader lyckades jag få detta resultat:

wl7i99h.jpg


Ganska OK, men tycker det blev lite väl ojämn "patina" på ena, och lite väl mörk färg på den andra. Nå, ska se vad jag ännu hittar på.

Beslöt mej för enbart te eftersom ja ville lämna metallen som den är. Baktanken är att när tex. Rolex kör med visare i vitguld, så kommer ju dessa inte att reagera på fukt, etc. ;)
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Visarna fick sej en omgång idag. Hade dem att ligga i en kopp te i 45 minuter, men ingenting hände. Lysmassan var som ny. Det var först när jag satte in koppen i ugnen som det började hända. Efter en kvart på 220 grader lyckades jag få detta resultat:

wl7i99h.jpg


Ganska OK, men tycker det blev lite väl ojämn "patina" på ena, och lite väl mörk färg på den andra. Nå, ska se vad jag ännu hittar på.

Beslöt mej för enbart te eftersom ja ville lämna metallen som den är. Baktanken är att när tex. Rolex kör med visare i vitguld, så kommer ju dessa inte att reagera på fukt, etc. ;)

Antar att den inte lyser något alls nu eller hur blir det i mörkret?
 
Topp