• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dags för första klockan

Äerl

Breitling
Nu är det äntligen dags för min första riktiga klocka, och jag skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få hjälp av någon/några vettiga personer här på forumet.

Jag har länge funderat på en Tissot PRC200(http://www.klockia.se/tissot-prc200-t055-417-11-057-00.html) som jag tycker ser riktigt bra ut, till ett pris som jag är redo att lägga. Vad tycker ni om denna klocka? Har ni annars någon annan att rekommendera i samma prisklass ungefär?

Tack på förhand.
 

Weberg

Audemars
Välkommen hit då! får väl jag säga eftersom ingen annan verkar vaken (eller nykter, ähum). Jag tycker att det är en riktigt fräsch klocka - sportig och elegant till ett schysst pris. Skulle du tröttna på den till sommaren så är det ju inte hela världen.

Det enda jag kan tycka är att ett automatiskt urverk smäller lite högre än ett batteridrivet. Det känns lite lyxigare att går runt och känna att det lurar ett litet mekaniskt konstverk under den där snygga tavlan, istället för ett trist batteri. Fördelen är väl att en kvartsare är lite oömmare och inte behöver (dyr) service.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Nu är det äntligen dags för min första riktiga klocka, och jag skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få hjälp av någon/några vettiga personer här på forumet.

Jag har länge funderat på en Tissot PRC200(http://www.klockia.se/tissot-prc200-t055-417-11-057-00.html) som jag tycker ser riktigt bra ut, till ett pris som jag är redo att lägga. Vad tycker ni om denna klocka? Har ni annars någon annan att rekommendera i samma prisklass ungefär?

Tack på förhand.

Jag har faktiskt ett ex av den där! Dock har jag modellen innan med en lite annan font, samt att den ligger på 40mm. annars skall det vara samma.
Är mycket nöjd med min. Absolut. Och hade den som daglig klocka i något år. Dock så är det som de andra säger en annan känsla i automatiska klockor. Har kvar min och använder den i bland när jag behöver en lite stöttåligare klocka än min longines.
 

Norra

Panerai
Kolla vintage. Mekaniska och eleganta klockor, ex. omega från 60-talet. Finns även mycket Longines, Lemania, Certina, även Tissot mm. Glöm alla gigantiska kronografer, och glöm all tråkkvarts.
 

JayJay

Rolex
Jag har inget emot kvarts. Dock har jag av någon anledning svårt för det på analoga kronografer, känns avtändande på något sätt. Förövrigt är det där säkert ur kvalitétssynpunkt en alldeles utmärkt klocka, emellertid är det något med estetiken som stör mig men som jag har svårt att sätta fingret på. Finns det några andra modeller du funderat kring?
 

Äerl

Breitling
Tack tack för alla svar, lite svar på era frågor:
* Är ute efter att köpa en ny klocka.
* Jag vet att det är ett minus att det inte är automatiskt urverk, men för mig spelar det inte så stor roll i nuläget, vill bara ha en snygg klocka i princip, så om man blir mer intresserad av klockor där efter så kan man gå upp några prisklasser senare och köpa en automat. Är inte lika seriös som er på forumet än.
* Budgeten ligger runt 3000-4000.

Tycker att klockan är mycket snyggare i "verklig miljö" än på produktbild, t.ex . Snyggt strap också.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Har märkt att väldigt många fastnar för PCR200, precis i början av sitt intresse för klockor. Råder dig dock att i lugn och ro kolla igenom flera märken, både nytt och begagnat :)
 

Norra

Panerai
Har märkt att väldigt många fastnar för PCR200, precis i början av sitt intresse för klockor. Råder dig dock att i lugn och ro kolla igenom flera märken, både nytt och begagnat :)

+1
Or better yet, spara lite och köp en mekanisk. Inte nödvändigtvis chrono (då kan du köpa en auto redan idag). Du kommer snabbt att tröttna på quartz och kommer aldrig använda dig av kronograffunktionen. Så var det med mig i alla fall :)
 

Doncorleone

Cartier
Hej och Välkommen!

För inte många månader sedan var jag också på jakt efter en "riktig" klocka och bestämde mig efter mycket tips här på KS för en Certina DS Action Diver. GRYM automatisk klocka för pengarna som tål att användas. Är en så kallad OWG hittils och bär min varje dag. Klockan finns att köpa på nätet för 4800 SEK på Klockia.se och finns fysiskt hos vissa Klockmaster butiker.
 
Topp