• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dags för ny klocka, som vanligt är man vimsigt!

oskj93

Omega
Hej igen,

Ett nytt klocksug börjar gro sig i magen återigen efter ha lärt mig det ena och det andra samt inhandlat en IWC Ingenieur som jag är riktigt nöjd med. Så börjar det närma sig ett nytt klockköp där en fin liten klocka ska hamna i samlingen samt få sin dyrbar tid på handleden. Efter ha forskat runt och läst många timmar framför detta underbara forum så behöver jag er hjälp igen.

Har nästan varit helt hundra säker på att inhandla en Tudor Black Bay Blue, sen kom ett chockbesked om att det kommer en BB Black. Det kliade i fingrarna och tankarna vandrade väg till ovisshetens land igen. Men bestämde mig för att jag måste få se bägge framför mig innan ett givet köp skulle ske, sen som vanligt börjar man utforska mer klockor och alla dess vackra skapelser. Trillade in på Omegas hemsida och fall lite pladask för Speedmaster, har aldrig tidigare varit intresserad utav Omega tidigare men det slog att Speedyn är verkligen grymt jävla läcker.

För att komma till punkt, ska man välja Omega Speedmaster, har inte bestämt mig exakt för vilken än, eller en Tudor BB? Har ni några andra bra förslag för klocka som ligger runt 25-40k prisklassens?

Slänger med en fråga om var man hittar en bra klocklåda också, börjar bli dags!

Slänger in lite tjuvlånade bilder från internet

Tudor-heritage-black-bay-blue-1.jpg

best-Omega-Speedmaster-replica-watches.jpg
 
Senast ändrad:

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Om du med Speedmastern menar den klassiska pro'n så är den det självklara valet enlig mig. En ikon i klockhistorien och börjar du gotta ner dig i den förstår du. Passar dessutom på allt, länk, nato, läder eller velcro. Tudor BB är ingen dålig klocka men bara en flirt med historien. Någon sa tråkig om Speedyn men då säger jag att en klocka som designmässigt hållt i över 50 år kan inte vara tråkig. Undrar hur många år en BB håller innan den blir tråkig:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Båda är ju lättsålda. Flippa ett mynt och köp en av dem, gillar du den inte så sälj och köp den andra. För 40 får du ju dessutom nästan båda om du köper begagnat.

Personligen tycker jag båda är ganska tråkiga och hade köpt en El Primero 1969 istället eller en riktigt fin vintage-Tudorsub.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Om du med Speedmastern menar den klassiska pro'n så är den det självklara valet enlig mig. En ikon i klockhistorien och börjar du gotta ner dig i den förstår du. Passar dessutom på allt, länk, nato, läder eller velcro. Tudor BB är ingen dålig klocka men bara en flirt med historien. Någon sa tråkig om Speedyn men då säger jag att en klocka som designmässigt hållt i över 50 år kan inte vara tråkig. Undrar hur många år en BB håller innan den blir tråkig:)
Om vi lever om 50 år så vet vi !
Mitt val mellan dessa två hade blivit Black Bay. Den har safirglas och är nog vattentät för allt JAG skulle använda den till.
Men det är dina pengar och DU som skall använda klockan, lycka till med valet ;)
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Beror på hur de skall användas , tudor funkar kanske lite bättre som varje dag klocka men själv hade jag inte tvekat. Hade valt en speedmaster PRO fast inte ny utan en före 68 med 321 verket
 

tomva1

Omega
Funderar på exakt dessa två klockor till nästa köp. Lutar åt speedyn, idag. Har säkert ångrat mig igen imorgon. Tur att jag inte ska köpa något än på ett tag.

Båda ser fantastiska ut. Speedyn har mycket historia. Men får ingen ordning what so ever på refsen.. BB är ju, ja BB. Men saknade jag dykare så BB hela vägen!
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Håller helt klart med om att BBB får det att vattnas i munnen men en Speedmaster går före alla dagar i veckan.
 

Cyklisten

Cartier
Jag har varvat Speedy och BB blue i ett halvår nu. Mest handledstid har BB:n fått, kanske pga sommarhalvåret. Kan inte välja vilken jag tycker mest om faktiskt, så det här inlägget var ju inte till så mycket hjälp. :)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Fördelen med BB är att du rent tekniskt aldrig behöver ta av dig klockan, bulletprof! Speedyn ser jag mer som en "finklocka" som du inte duschat med trots jag vet folk som gör det :drowning:

Lycka till i jakten :)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Om vi utgår från att du bara har ingyn i dagsläget som är mångsidig så tycker jag att det är mycket viktigare att ha en dykare före en kronograf i samlingen. Sen vilken dykare du väljer är upp till dig. Vet att du varit sugen på en blå 79190 också
Edit: till att börja med. I längden så bör alla samlingar ha minst en kronograf
 

soderlund

Cartier
Jag känner nog att jag är i samma sits som trådskaparen. Är sjukt sugen på en Black Bay, men även en Speedmaster, en Seamaster 300, en Explorer 2 mfl.
Klämde lite på en Black Bay härom veckan, känns väldigt vettig, men som många säger så är ju Speedmaster månklockan, det smäller högt.

För att göra det lite värre för dig, en fin begagnad Explorer 2 (toolwatch på riktigt) får du för samma pris som en ny Black Bay, samma gäller en nästan ny Omega 300 som är sjukt snygg i "bond-natot"

Random bilder snodda från nätet.

sepctre.png


Eller

explorer.jpg
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
I och med att du har en Ingy så skulle jag gå på Speedyn. Hade valet varit din första klocka så hade jag sagt Tudor. Om sedan Speedyn blir liggande i lådan så är det bara att sälja. Vad är det för tavla på Ingyn- svart eller vit?
 
Topp