• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dags för ny klocka, som vanligt är man vimsigt!

Asplund

Patek
2-Faktor
På samma sätt som en vintage Rolex Sub och en modern SubC inte är samma klocka. I min bok samma sak.

Nja, inte alls samma sak enligt mig.

Och sen var det ju inte Submariner detta handlade om. En speedy ser i stort sätt identisk ut sedan 105.012 och är samma modell dvs. en Omega Speedmaster Professional. Tudor Submariner är inte samma modell som en Tudor Black Bay även fast BB påminner om originalet.
 
Båda är ju lättsålda. Flippa ett mynt och köp en av dem, gillar du den inte så sälj och köp den andra. För 40 får du ju dessutom nästan båda om du köper begagnat.

Personligen tycker jag båda är ganska tråkiga och hade köpt en El Primero 1969 istället eller en riktigt fin vintage-Tudorsub.
Gillar den! Köp beggat och få båda för nästan 40k. :woot:
 

soderlund

Cartier
Att ta i beräkningen så är ju en dykare väldigt mångsidiga klockor idag, och med en Black Bays storlek så passar den lika bra till kostym som till pikétröja då den inte är för stor. Speedmastern är väl inte lika mångsidig pga avsaknaden av vattentäthet. Om nu budgeten är satt till MAX 40kkr så borde det gå att få in bägge om du tittar på begagnat. Kanske kan vara ett alternativ.
 

oskj93

Omega
Det verkar vara en liten blandad skara, kanske väljer att gå all-in och spara till PP Aquanaut istället:D

Tack så mycket för alla tips och råd!

Om vi utgår från att du bara har ingyn i dagsläget som är mångsidig så tycker jag att det är mycket viktigare att ha en dykare före en kronograf i samlingen. Sen vilken dykare du väljer är upp till dig. Vet att du varit sugen på en blå 79190 också
Edit: till att börja med. I längden så bör alla samlingar ha minst en kronograf

Har sammanlagt tre klockor i dagsläget där Ingyn är den enda "riktiga" klockan. En Certina DS First samt den mindre smickrande Corniche ligger hemma.
Ja, den blåa 79190 skulle definitvt få företräde ifall man lyckas hitta någon bara...


I och med att du har en Ingy så skulle jag gå på Speedyn. Hade valet varit din första klocka så hade jag sagt Tudor. Om sedan Speedyn blir liggande i lådan så är det bara att sälja. Vad är det för tavla på Ingyn- svart eller vit?

Har den vita med roséguldvisarna!
 

JayJay

Rolex
Nja, inte alls samma sak enligt mig.

Och sen var det ju inte Submariner detta handlade om. En speedy ser i stort sätt identisk ut sedan 105.012 och är samma modell dvs. en Omega Speedmaster Professional. Tudor Submariner är inte samma modell som en Tudor Black Bay även fast BB påminner om originalet.
Nu förstår jag vad du menar men jag håller inte helt med.
Som sagt inte det tråden handlar om men för mig är i a f BB en reinkarnation av en snow flake alldeles oavsett vilket namn man valt att sätta på modellen. Vi tänker olika helt enkelt.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
På samma sätt som en vintage Rolex Sub och en modern SubC inte är samma klocka. I min bok samma sak.

Men vänta lite här, Submariner har tillverkats från 50-talet fram tills nu, att klockan uppdateras är en självklarhet och den senaste uppdateringen kan man ju diskutera hur vida bra den blev jämfört med tidigare men det är en annan diskussion. SUB-C är därmed ingen "reinkarnation" av den ursprungliga Submarinern det är Submarinern som den ser ut idag. Detta gäller inte för Tudor. Vi lär väl inte komma längre :)
 
Topp