• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dags för sommar..... HJÄLP!

Läs först, svara gärna sedan...

  • Rolex 18038

  • Rolex 18039

  • Rolex 19018

  • AP 14790st

  • AP 25730st

  • AP 26120st


Resultatet är endast synligt efter enkät.

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Sommarn knackar på dörren och det är dags att köpa en ny klocka.
I vanliga fall brukar jag inte förstå varför folk frågar vilken klocka man ska köpa, men just nu kan jag verkligen inte bestämma mig och vädjar efter hjälp.
Velar fruktansvärt mycket fram och tillbaka. Har köpt och sålt, lagt undan och bangat. Tittat och blundat.
Bilderna som är bifogade mellan de olika texterna nedan är stulna från internet, roligare med stulna bilder än inga alls.

Jag är rätt OWG-ig av mig, brukar ha en mainklocka och lite diverse billigare för tillfällen det inte passar sig att ha något relativt dyrt på armen.
Har betat av en del Rolex, mest mindre "dressigare" modeller som airking, datejust och oysterperpetual. Även haft endel Omegor, men det är inget som lockar för tillfället. Sommarbudgeten ligger på strax söder om 100k.

Spontant vill jag kanske bara ta ett steg upp inom Rolex, vilket för mig skulle vara en Daydate.
Referenser jag kikat på är femsiffriga, 18038 och 18039. Det jag gillar här är att jag rent hypotetiskt kan byta till läder om jag känner för det som omväxling.
Jag tror att jag gillar vitguld eftersom det känns lite under-radarn, samtidigt som jag är rädd för att det skulle kännas "onödigt".
Har dock aldrig ägt någon, så vad vet jag? Gulgulden känns som ett stabilt val, men jag känner att den är lite inom min comfortzone på något sätt.
Plus att jag redan äger en 18k datejust som trots allt är rätt lik på sina sätt. Jag vet att jag någon gång kommer testa att äga en daydate i gulguld,
men det kanske är fel tillfälle nu när jag fått upp ögonen för lite annat...?
201103294462.jpg

18038.png


Har också kikat, mailat och kollat på några Oysterquartz, också i guld och då referens 19018.
Det som har vart lurigt här har vart att hitta en i rätt skick och sen hinna kolla upp med folk som kan modellen angående polering etc innan den blivit såld framför näsan på mig. Gillar den integrerade länken, dragen den har. Det som talar negativt för Oq är att det just precis är en quartz. Jag ser folk som köper och sedan säljer dom snabbare än kvickt och klagar på tickandet. Endel säger charmigt medan andra säger motsatsen.
Någon gång får jag väl testa.. Men igen, är det rätt tillfälle?
p1040369.jpg


SÅ! Det jag tidigare refererade till som "lite annat" är tex Audemars Piguet. Nyligen började jag få upp ögonen för dom och jag har kollat på diverse ROs, och börjar gilla dom mer och mer.
Är fruktansvärt färsk på AP, referenser och vad rimliga priser är etc så här får ni gärna pitcha in med vettiga referenser som ligger inom min budgetram.

Det jag har kollat lite på är 14790st, 25730st och 26120st. Rent estetiskt tilltalar dom mig ungefär lika mycket på sina olika sätt.
Även här är det integrerad länk som tilltalar mig. Fråga: Hur är det generellt med AP, vilka modeller GÅR ha på läder? Alla?
Som sagt, möjlighet till variation känns vettigt.
14790st känns ren och städad, men eventuellt lite tråkig i längden.. Är rädd att jag kanske hade tröttnat på den snabbt.
Men kanske som mycket annat, less is more..
147902.jpg


Det kanske vore kul att ha lite mer komplikationer? Det har jag nämligen aldrig testat förut, om man bortser från datum.
26120st kanske är lite extrem egentligen med alla sina komplikationer, men det jag gillar med den är att den är 39mm.
Har aldrig haft något större än 37mm, och det vore kul med en lite "större" klocka för en gångs skull.
4241475_xxl.jpg

25730.jpg


Vad tror ni? Rösta gärna i mellan de referenser jag nämnt ovan. Nämn gärna varför, bu eller bä.
Om ni ser någon gemensam nämnare och/eller har andra förslag på vad ni tror att jag kan tänkas gillar så släng in det också.

Tack för mig!
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Tack för input @willbur :) ska kika lite mer på den. Spontant är inte gummi något som lockar så värst. Några erfarenheter med det?
 

xTZ

Cartier
Beror ju helt på vad du ska göra! Sola och bada så passar sig en AP bäst. Men har svårt för designen på AP. En DD i guldgul slår aldrig fel på sommaren rent utseendemässigt! Men funktionellt inte den bästa! Du får göra en pros and cons för att komma på! ;)
 

Apansson

Torpare
Röstar för 18039. Rolex på sommaren är det stekigaste, alla vet vad det är. Det alla inte vet är att det är vitguld och inte stål. Stealth wealth men samtidigt stek som fan. Vit ädelmetall är #1!
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Våga tänka utanför boxen (box=Rolex om inte det framgår för alla). Tycker de AP du föreslår är synnerligen trevliga klockor! Dessutom äger du ju redan en Rolex..
Jo det är lite det jag känner. Är övertygad om att jag någon gång kommer äga både 18038 och 19018. Så AP eller 18039... Just nu känner jag strongt för AP, men skulle behöva känna och klämma lite för att bli säker. Får ta mig ett varv på stan!
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Jag har ju lobbat en del för VC på sistone ;), tycker du ska ta dig en titt på 26120:s kusin VC Overseas Dual Time ref 47450. Samma urverk och följaktligen väldigt lik tavelkonfiguration som AP:n.
Bilden nedan skamlöst lånad från nätet..

VCCCC.jpg
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Någon med en AP på 39mm får gärna berätta hur den känns på armen. Är lite rädd att den skulle vara för stor för mig. Eftersom sista stycket som integrerar länken på bägge sidor ändå är rätt bred. Hade vart kul att höra någon annan modell som referens eller allmänt hur dom känns.

Samtidigt som jag testat 36(?)mm apquartz och tycker att den är lite väl liten..
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Någon med en AP på 39mm får gärna berätta hur den känns på armen. Är lite rädd att den skulle vara för stor för mig. Eftersom sista stycket som integrerar länken på bägge sidor ändå är rätt bred. Hade vart kul att höra någon annan modell som referens eller allmänt hur dom känns.

Samtidigt som jag testat 36(?)mm apquartz och tycker att den är lite väl liten..

Den känns som en Daytona.
 

M.U

Rolex
Hade varit intressant att se den sista APn inom budget... ;) Annars tycker jag man ska ha dykare på sommaren. Eller iallafall någon man vågar hoppa i och bada med... AP Diver?
 
Topp