• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dags för vintertid! Och en dum fråga..

Rber

Audemars
2-Faktor
I natt är det dags att dra bak klockan en timma kl 03:00.

Jag har funderat på det där med att dra bak timvisaren 1h på en mekanisk klocka, är det skadligt på något sätt? Om man ska ställa den "klockvis" blir det ju ett jävla vridande om man har datumvisning...
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Äsch, de bara o skruva fram ett varv ;-)
C718B360-FA0A-46C0-979F-7C2BF122F25D-2189-000001EF14AB5D11.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Bruset

Panerai
frågan är väl motiverad. däremot finns det inget som heter vintertid (mer än i folkmun). det är "normaltid" som infaller om ett par timmar. det kommer att bli ett jävla vevande på kronorna imon bland samtliga forummedlemmar kan man tänka sig. resterande del av befolkningen som håller tiden med hjälp av diverse smartphones (2000-talets "automatic") kan dock hålla sig lugna..

/Bisserwesser
 

Ricrob

Patek
Märkligt att "seriösa" svar i denna tråd lyser med sin frånvaro..? Har hört flertalet ggr att man absolut ska akta sig för att dra en mekanisk klocka bakåt men det är som sagt vad jag hört, och inte vad jag vet, så ett väl motiverat svar från ngn som vet/tror sig veta hade varit på sin plats.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Har läst att man ska passa sig för att dra den moturs när den håller på att växla datum. Annars ska det inte vara någon fara.
 

max

Dancing Queen
Inte fakta utan bara mina tankar och slutsatser
Tror det beror lite på verk, har tex märkt att de ur jag har utan hackfunktion inte riktigt verkar tycka om att rullas bakåt.
Att ställa en klocka en timme bakåt en gång per år tror jag inte skadar urverket, men jag skulle nog vara lite försiktig med gamla ur och ur utan hackfunktion.
Svårt att säga generellt dock eftersom det finns så många inhouseverk som kan ha galet komplicerade komplikationer och därmed inte riktigt falla under någon allmän regel.

Tänk även på att inte ställa klockan mellan 20.00 och 03.00 då datumhjulets mekanik oftast är igång här och inte mår kanon vid omställning, speciellt inte bakåt.

Tänk på att läsa manualen för klockan om den finns kvar, där står det garanterat angivet om backning är skadligt för just ditt verk.

Rätt rörigt och faktalöst men mina tankar iaf.
 

Pleximannen

Cartier
Vill minnas att det står i manualen till min rolex 1680 att den kan ställas bakåt, inklusive att växla över datum.

Har läst på nåt forum att det kan vara mer problematiskt på klockor utan hack-funktion.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Pleximannen skrev:
Vill minnas att det står i manualen till min rolex 1680 att den kan ställas bakåt, inklusive att växla över datum.

Har läst på nåt forum att det kan vara mer problematiskt på klockor utan hack-funktion.

Vad menar du? 1680 har väl inte quickset?
 
Topp