• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Damasko - en resa

Joergen

Omega
Xvante och jag tryckte i oss lite knödel och grislegg och drog ut till familjen Damasko i Regenzburgs förorter.bland vajande majsfält välkomnades vi av Isabel Damasko. Vi fick en förevisning av hela sortimentet. Att efter det få prata direkt med Urmakarna var sort. Vi fick inte fotografera maskinerna, men gärna i verkstaden. De tillverkar ca 10 ooo klockor per år och är 20 anställda. Vi fick en skymt av mr Damasko själv . Konrad höll på i 3 år och utvecklade en egen klockrörelse. Vi höll till godo och köpte med ETAverk. . Det går att skriva en bok om Damasko. De har många patent som Konrad har klurat fram på kammaren. Vi är tacksamma för Damaskos välkomnande och rundvandring . Det är hopplöst att göra reseblogg på iPhone.Här kommer en drös bilder vartefter hotellets wi-fi orkar. Mer finns på www.damasko.de/en/
 

Xavante

Omega
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Joergen

Omega
Jag lyckas inte med bildöverföringar. Kul att Xvante kan sin mobil. De gör alltså 90% inhouse på sin Dk100. Övriga ETA 2836-2 och kronograferna har Valjoux 7750. Vi fick se fjädern i mikroskop . Rena konstverket på 2mm. De har en anodiseringsteknik som gör stålet stenhårt.
 

Xavante

Omega
Går bra att beställa direkt från dom. För min del var det tur att jag åkte ner. Valet hemma i soffan stod mellan 2 av Kronograferna, väl på armen så föll valet på en större 42 mm DA363.
 

Xavante

Omega
De känns minst sagt rejäla och välbyggda. Det blev rätt svårt att välja när hon la upp samtliga modeller i sortimentet. Inga stora lager dock så på flera av modellerna är det leveranstid på flera månader då de tillverkas på beställning.
Då jag blev överrumplad och inte alls föll för de modeller jag fastnat för i katalogen så tog det lite tid att välja [emoji1]. Isabella Damasko bjöd då på en rundvandring i fabriken vilket enligt henne var ett undantag. Sedan tillbaka för att välja modell.

Dags för betalning då visade det sig att bara banköverföring och cash funkade. Där satt vi med våra VISA kort[emoji16] och höll på att få åka hem till Sverige utan klockor för att få dessa skickade efter betalning.
Paniken blev nästan synlig i våra ögon och hyrbilen fick styra in till Barbing för att reda ut situationen med banken där. Kontantfrågan löste sig trots att vi behövde mer pengar än vad som går att ta ut per kort/dag. Snabb återfärd till majsfälten utanför Barbing där urmakaren gjorde en sista kontroll av klockorna innan de äntligen fick bli våra.
Lyckan var fullkomlig.
 

Maro

Audemars
Tack för att ni delar, helt klart några fina klockor där tydligen. Inte hört så mycket om märket innan.

Grattis till en skön köpupplevelse!
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Snygga klockor även om jag tycker mig se en tydlig IWC look alike. Men vad gör det, flygarna riktigt snygga. Där ser man vad många märken vi går miste om här hemma, aldrig hört Damasko förr. Hur hittade ni det märket?


Skickat från iPhone
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Tack trevlig läsning, man lär sig något nytt varje dag exempelvis att det finns ett klockmärke som heter Damasko.
 

Joergen

Omega
( Jag är IWC -fan.) det känns på plats mer som att Damasko har sneglat på Sinn och andra mer , i designen, grovhuggna flygartillverkare. Historien är så att Xvante och jag bubblade klockor i våras och kände att det var en onaturlig slagsida åt Schweizerklockor. Ville man vara med och leka, så var insteget någon sönderpolerad Rolex. Utifrån tesen "tyskarna borde kunna bättre", nosade Xvante upp Damasko. Tror att han googlade "tillverkar klockor som Schweizarna drömmer om att kunna göra" :) nåväl . En fascinerande historia stod att finna. "En sån borde man ha","ja, fast då måste vi ju dit och köpa på plats","det är klart vi måste". Våra fruar är dock sparsamt imponerade över den logiken. (Det med Rolex skrev jag bara för att Rolexägare är så lättkränkta)
 

Xavante

Omega
Ja, jag sökte helt enkelt bara på världens bästa klockmärke , nä skämt åsido så hittade jag några artiklar/trådar när jag sökte runt på reptåliga tyska klockor. Då min Omega Seamaster pro ser ut att ha blivit överkörd av tåget så tänkte jag att man nog fick leta utanför Schweiz för att hitta något som tål lite tuffare tag. Då Damasko har patent på en mycket reptålig legering och dessutom en stor inhouseproduktion, Så tycktes märket intressant.
Konrad Damasko sitter på en hel del roliga patent.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Tack för en kul historia. Stärker bara tesen att det finns många fina klockor därute och det är aldrig fel att testa nytt utanför boxen, bara roligt. Håller också med att dom kanske mer liknar Sinn när du säger det, vilket i o f inte är konstigt, tyskar som dom är :)


Skickat från iPhone
 

JayJay

Rolex
Gillar generellt tyska klockor. För ca ett år sedan hade jag en liten fas när jag försökte lära mig så mkt som möjligt om så många tyskar som möjligt. Visade sig att det finns ganska många tyska tillverkare. Hur som helst hittade även jag Damasko då och konstaterade att jag gillar dom. Inte så konstigt kanske eftersom jag gillar och äger 2st Sinn och Damasko har eventuellt sneglat en aning ditåt. Tycker det är riktigt kul med fulllumetavlor dock ett minus för röda detaljer. Gillar inte heller korset de envisas med att ha på tavlorna. Det som dock är den största nackdelen i min bok är att de kör med dagkomplikation. Många gillar det men jag tycker bara det är besvärligt med en extra sak att ställa när man roterar klocka.

Tack för ett kul, om än smått förvirrat, resereportage. Och grattis till fina och framförallt jävligt coola klockor! Glöm inte skriva recensioner när ni haft dom ett tag.
 
Topp