• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Damasko - en resa

Xavante

Omega
Gillar generellt tyska klockor. För ca ett år sedan hade jag en liten fas när jag försökte lära mig så mkt som möjligt om så många tyskar som möjligt. Visade sig att det finns ganska många tyska tillverkare. Hur som helst hittade även jag Damasko då och konstaterade att jag gillar dom. Inte så konstigt kanske eftersom jag gillar och äger 2st Sinn och Damasko har eventuellt sneglat en aning ditåt. Tycker det är riktigt kul med fulllumetavlor dock ett minus för röda detaljer. Gillar inte heller korset de envisas med att ha på tavlorna. Det som dock är den största nackdelen i min bok är att de kör med dagkomplikation. Många gillar det men jag tycker bara det är besvärligt med en extra sak att ställa när man roterar klocka.

Tack för ett kul, om än smått förvirrat, resereportage. Och grattis till fina och framförallt jävligt coola klockor! Glöm inte skriva recensioner när ni haft dom ett tag.

JayJay. Kul att du också gillar tyska klockor. Ofta en skön estetisk känsla enligt mig.
Damasko har ju en koppling till Sinn då dom under ett antal år levererade boetter åt dom, under tiden så utvecklade man egna urverk innan man startade en helt egen klockproduktion. Isabella Damasko förklarade också att man ansåg det mycket viktigt med egna verk för att inte behöva vara helt beroende av andra tillverkare. Nu har dom modeller med Eta och Valjoux verk utöver sina egna. Man gör också en del modifieringar av de inköpta urverken.

Har du några tips på andra spännande tyskar så är det av stort intresse.
 

JayJay

Rolex
JayJay. Kul att du också gillar tyska klockor. Ofta en skön estetisk känsla enligt mig.
Damasko har ju en koppling till Sinn då dom under ett antal år levererade boetter åt dom, under tiden så utvecklade man egna urverk innan man startade en helt egen klockproduktion. Isabella Damasko förklarade också att man ansåg det mycket viktigt med egna verk för att inte behöva vara helt beroende av andra tillverkare. Nu har dom modeller med Eta och Valjoux verk utöver sina egna. Man gör också en del modifieringar av de inköpta urverken.

Har du några tips på andra spännande tyskar så är det av stort intresse.
Vet att jag när jag grottade i det hittade en sammanställning över tyska tillverkare på WUS (tror jag det var). Har inte letat nu men har kanske tid att göra det i eftermiddag. Har för mig att det finns typ ett 20tal (eller om det t o m är fler?) mer eller mindre seriösa tillverkare.
 

Xavante

Omega
Har hyfsad koll på tyska tillverkare men har säkert missat några. Min första tyska klocka (Mühle Glashütte) fick lämna armen nu, till förmån för Damaskon.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det verkar som att folk behöver surfa lite utanför KS. Damasko är ju inget nytt litet uddamårke utan rätt poppis på andra forum (även om de knappast är vanliga).

Har alltid gillat stilen på Damaskus grejer. Känns som att de ligger i samma spann som Sinn och Fortis stilmässigt.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jo, Damasko tillverkar solida pjäser. Var inte på Stowa, Laco eller Damasko när jag ville ha en bra vardagsmaskin!

Det blev en Laco till slut! Brukar vara emot homagemodeller men tyckte i detta fall att tillverkaren är den samma som i det äldre flygarklockorna.

Tackar för reportaget!


DSCF2280.JPG


DSCF2281.JPG


DSCF2282.JPG
 

SSL

Audemars
Jag gillar Damasko o skulle vilja äga en. Sett flera som intresserat mig...men...

Namnet. Dama-sko. Shit det går bara inte :bag:
 
Ibland blir man överraskad, minst sagt, över vad en del mindre tillverkare klarar av att uppnå. Tyska Damasko är ju helt vansinnigt mycket bang for the bucks med sitt inhouse-verk A-35 som introducerades år 2010, sett till vad man tekniskt sett får för pengarna. En balans som andas fritt utan index, med en finregulering inte helt olik Patek's förnämliga Gyromax...

image.jpg


...och dessutom med både balansspiral och gånghjul i kisel (!). Båda läckert skimrande i blått på bilden nedan...

image.jpg


Rotorn drar upp fjädern i båda riktningarna och urverket har en av Damasko egenutvecklat uppdragning som påminner mycket om Seikos Magic Lever både sett till enkelhet och effektivitet. Det estetiskt läckra verket, som också finns med subsekund och även i handjagad version (H35), finns bland annat i toolwatch-klockorna DK14 och DK15 som båda levereras med Damaskos erkänt stryktåliga boetter tillverkade av en nickellegering av sällan skådad hårdhet.

Pris ? Inte ens 3000 dollar hos Gnomon i Singapore. Det finns bara ett ord för det: wow !

image.jpg


Vänligen
Forumets undersköterska
 

ScubaKing

Audemars
Rolig story. Känns lite konstigt med en tillverkare som säljer klockor för 30.000 kr och inte tar emot betalkort. Ni lär ju knappast vara dem första kunderna som inte kommer med en kappsäck full med pengar till fabriken :)
I övrigt gillar jag klockorna.
 

ScubaKing

Audemars
Efter lite mer kollande så fastnade jag för deras outdoor/hunting modell. Men visst, en inhouse med deras egna armband som sätts samman för hand för 36 är ju ett fynd. Man kanske skulle åka ner och flirta lite med Isabel ;)
 

Xavante

Omega
När vi var på plats i fabriken utanför Barbing så fick vi snällt ta bilen in till banken i byn och plocka ut kontanter för att kunna betala våra klockor. Det gick ju det med men man kan ju tycka att dom borde kunna kosta på sig en kortterminal.
 

Traditional

Breitling
... Damasko har ju en koppling till Sinn då dom under ett antal år levererade boetter åt dom, under tiden så utvecklade man egna urverk innan man startade en helt egen klockproduktion. Isabella Damasko förklarade också att man ansåg det mycket viktigt med egna verk för att inte behöva vara helt beroende av andra tillverkare. Nu har dom modeller med Eta och Valjoux verk utöver sina egna. Man gör också en del modifieringar av de inköpta urverken...
Intressant! Det ska bli kul att se hur Damasko utvecklas i framtiden...
I nuläget är jag sugen på att köpa vintagemodellen DA 20, förmodligen med svart boettfärg.
Vidare har jag hört ryktas på olika klockbloggar, att Damasko kommer med sin första dykarmodell lagom till utställningen Basel 2017. Hoppas att detta i så fall blir ett slitstarkt såväl som estetiskt tilltalande armbandsur..!

http://www.damasko-watches.com/europe/models/special-models/vintage/da20black
 

Traditional

Breitling
Ibland blir man överraskad, minst sagt, över vad en del mindre tillverkare klarar av att uppnå. Tyska Damasko är ju helt vansinnigt mycket bang for the bucks med sitt inhouse-verk A-35 som introducerades år 2010, sett till vad man tekniskt sett får för pengarna. En balans som andas fritt utan index, med en finregulering inte helt olik Patek's förnämliga Gyromax...
Det är sanneligen fint, att det ännu finns klockfirmor som går in för att producera riktigt prisvärda ur... :)
 
Topp