Xavante
Basic
Gillar generellt tyska klockor. För ca ett år sedan hade jag en liten fas när jag försökte lära mig så mkt som möjligt om så många tyskar som möjligt. Visade sig att det finns ganska många tyska tillverkare. Hur som helst hittade även jag Damasko då och konstaterade att jag gillar dom. Inte så konstigt kanske eftersom jag gillar och äger 2st Sinn och Damasko har eventuellt sneglat en aning ditåt. Tycker det är riktigt kul med fulllumetavlor dock ett minus för röda detaljer. Gillar inte heller korset de envisas med att ha på tavlorna. Det som dock är den största nackdelen i min bok är att de kör med dagkomplikation. Många gillar det men jag tycker bara det är besvärligt med en extra sak att ställa när man roterar klocka.
Tack för ett kul, om än smått förvirrat, resereportage. Och grattis till fina och framförallt jävligt coola klockor! Glöm inte skriva recensioner när ni haft dom ett tag.
JayJay. Kul att du också gillar tyska klockor. Ofta en skön estetisk känsla enligt mig.
Damasko har ju en koppling till Sinn då dom under ett antal år levererade boetter åt dom, under tiden så utvecklade man egna urverk innan man startade en helt egen klockproduktion. Isabella Damasko förklarade också att man ansåg det mycket viktigt med egna verk för att inte behöva vara helt beroende av andra tillverkare. Nu har dom modeller med Eta och Valjoux verk utöver sina egna. Man gör också en del modifieringar av de inköpta urverken.
Har du några tips på andra spännande tyskar så är det av stort intresse.