• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Databas, program, register för egna klocksamlingen

Johanw

Cartier
Skulle behöva något slags register eller databas för att samla all data kring klockorna man äger samt även roligt att ha kvar när dom flippats. Har just nu bara en katalog där det samlas foton och kanske någon txt fil med serienummer. Excel blad funkar men inte lika roligt och blir ingen bra bildhantering. Känns som något måste finnas redan innan man uppfinner hjulet igen? Vi pratar Windows då jag börjar bli mer och mer anti-appar. Vill pyssla på min 30´skärm och inte på en liten fjantlur.
Intressant data att ha:

Tillverkare
Modell
Serienummer
Värde/Värdeintyg(även då på bild i databasen så har man om allt försvinner vid t.ex brand)
Inköpspris
Ålder
Länk
Tillbehör (Box osv)
Historik
Bilder
Service
Amplitud

Fyll på!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag gillar data och att organisera det. Excel är en klar favorit. Men eftersom jag inte har enorma mängder klockor så kör jag info-samlingen i en wiki. Lite mer anteckningsbok än databas, men det är sökbart.

Jag använder TiddlyWiki som har fördelen att det bara är en fil som sparas lokalt på datorn - inget behov av server med andra ord. Den nya versionen är baserad på HTML5, men jag kan kanske tycka att det var bättre förr... med version 2.8. Men det är en smaksak.
 
Topp