• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Date complication eller inte, that is the question

Vad tycker du, date complication eller inte ?

• Såklart date

Röster: 39 28.7%
  • Date, kanske på vissa klockor, på andra ej

Röster: 79 58.1%
  • Såklart no date

Röster: 18 13.2%

• Totala väljare
    136

Watchie

Diamant
2-Faktor
Hej klockvänner,
Är själv lite kluven över date complication, oerhört irriterande att ej ha den, känns som man kollar, vart fall jag, ganska ofta efter datumet. Men, fn är det ej fult ? Känns som man sabbar symmetrin på tavlan. Helt medveten om att på vissa tavlor och beroende på typ (dykare, dress,chrono etc) har man skött detta ganska bra, men generellt, vad tycker du ? date, eller no date. Jag är Rolex fan boy och de sista 4 Rolex jag handlat, hade 3 no date, som jag tycker är mkt snyggare....

Jag tycker det funkar på en del klockor men på andra håller jag med om att det bara totalförstör och ser ut som en illa inklistrad eftertanke.

Har alltid känt att datum, det är något som måste finnas. Sen skaffade jag en BB58 och precis som du säger, symmetrin blir helt annorlunda. Dock kollar jag fortfarande dagligen på klockan för att se vilket datum det är.

Jag behöver bara kolla datum när jag sitter framför datorn, så för mig räcker det att kolla datumet där. Tiden behöver jag kolla dygnet runt dock.

Det beror på hur det är utfört också. Exempel på bra implementation:
IMG_2165.jpg

LRM_EXPORT_378266927161899_20190627_225652102.jpeg

Mindre bra:
LRM_EXPORT_75025732121274_20190515_130142640.jpeg

longines-heritage-military-watch.jpg

Det här med symmetri på urtavlor är ju ett ämne som ofta kommer upp när det pratas datum. Men om man ska vara riktigt ärlig är ju det mesta osymmetriskt på armbandsur. Dubbelt eller tjockare index kl12, visarna är både olika långa och tjocka, liten sekundtavla, kronografer...Kronan, kronskydd, luggar, ja det mesta har ju en viss harmonisk osymmetri på en armbandsklocka.

Exempel på väldigt dåligt datum. Superstora, bulliga index i gul ton tillsammans med en sterilt inklippt fyrkantig ruta med kritvit bakgrund. Hur tänkte Yema där? Tänk vad fin den hade varit utan datumet. Eller om datumrutan hade varit i samma runda form som resten av index
SUPERMAN_II_MAXI_DIAL_1.png

Senast ändrad:
Lever efter "less is more" när det gäller det mesta så skippar gärna datum och andra komplikationer om möjligt.
Som nämnt kan en ful datumruta förstöra hela balansen på en annars clean klocka. Man slipper dessutom att fippla med datum hela tiden om man har flera klockor i rotation (hjälp, då måste man ju kolla vilket datum det faktiskt är :eek:).

Jag både pluggar och extra jobbar därför har jag deadlines, inlämningsuppgifter, tentor, jobbschema, skolschema, osv. Därför är inte enbart datumkomplikation viktigt för mig, utan dagkomplikation också eftersom jag bär klockan mer som ett redskap än ett smycke. Jag har just nu åtta klockor, fem av dessa visar dag och datum kl tre. :)

Det här med symmetri på urtavlor är ju ett ämne som ofta kommer upp när det pratas datum. Men om man ska vara riktigt ärlig är ju det mesta osymmetriskt på armbandsur. Dubbelt eller tjockare index kl12, visarna är både olika långa och tjocka, liten sekundtavla, kronografer...Kronan, kronskydd, luggar, ja det mesta har ju en viss harmonisk osymmetri på en armbandsklocka.
Just symmetri brukar man referera till som att ena sidan är den andras spegelbild. Dock inte självklart i alla lägen då en klocka oftast är symmetrisk, men inte över samma plan. Vi är programmerade att symmetri är något vi uppskattar. Att tex en dator kan räkna ut hur attraktivt ett ansikte är, symmetri och gyllene snitt.

Föredrar med datumfunktion men det kan fungera utan, dock äger jag nog ingen klocka utan datum... Likt andra i tråden sagt så är det fördelaktigt då man vill ha koll på sitt schema, men kan försummas om klockan bärs som accessoar.

Jag föredrar inget datum. Jag har sett alltför många urtavlor som sabbats av ett slentrianinsatt datumfönster. Ofta känns de ogenomtänkta. Men jag måste erkänna att jag gillar Rolex och deras datumbubbla. Där har man lyft komplikationen och tillfört den ytterligare en dimension. Ska det vara datum, då jäklar ska det höja sig genom glaset i en levande förstoring. Fulsnygg är kanske ordet för att beskriva bubblan, men den får i min mening alla andra datumfönster att se platta och meningslösa ut.

Föredrar datumfunktion men tänker på någon clean dressklocka så kan det nog gå bra utan.

En tanke till: Behöver man veta vad det är för dag/datum mer än en gång om dagen?
(För egen del rotar det sig med en gång på morgonen, övermänsklig förmåga kanske, vad vet jag :angel:)

Ja, symmetrisnacket är något som bara går i repeat bland folk.

Jag har ingen uppfattning om tid vad gäller så långa perspektiv som dagar. Jag kollar datumet flera gånger om dagen och måste tänka efter för att minnas vilken månad det är. Jag skrev 2019 långt in i februari. Jag ringde farsan av en tillfällighet i förrgår utan att minnas att han fyllde år. :bag:

Med det i åtanke behöver jag datum. Men jag tycker samtidigt att det är grannare utan. Att ha datum kl 6 tycker jag är den bästa kompromissen.

IMG_20200709_080908.jpg

Lever efter "less is more" när det gäller det mesta så skippar gärna datum och andra komplikationer om möjligt.
Som nämnt kan en ful datumruta förstöra hela balansen på en annars clean klocka. Man slipper dessutom att fippla med datum hela tiden om man har flera klockor i rotation (hjälp, då måste man ju kolla vilket datum det faktiskt är :eek:).
Har haft 2 annual calenders, halv hjarnblodning/skruvande vid dinkbyte, vet att vissa ar roade over det, men, men....

Vet inte hur många gånger per dag jag kollar på klockan enbart för att se dagens datum. Tycker många klockor är snygga utan datum också men för mig känns det som en dealbreaker.. jag (mitt minne) kräva datum :)

Hmm. Något jag har tröttnat på är datum utan quick-set. Hopplöst. Har nog börjat komma fram till att jag föredrar dag/datum på mina kvarts-ur men att mekaniska gärna får vara utan om möjligt. I jobbet är det dock viktigt att hålla koll på dag och datum så det är skönt att ha det på armen tillsammans med tiden! Svaret blir ett klart och tydligt njaae bådeoch, kanske.
IMG_20200709_220544-01.jpeg

Tillbaka
Topp