• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust 1601

Sten

Cartier
Kan någon berätta för mig vad de olika 4-siffriga och 5-siffriga modellerna står för. Vilken modell bör man satsa på? På vilka modeller finns snabbdatuminställning?

Har hittat en nyservad 1601(som ser ut att vara i gott skick) med nytt läderband för 1795€ från en urhandlare i München, är det ett vettigt pris?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Datejust gjordes i ref 1600, 1601 och 1603.
1600 hade blank glasring i stål, 1601 hade räfflad glasring i vitguld och 1603 räfflad i stål. Undantag finns.

Ingen utav dessa har snabbdatuminställning.

Vill du ha snabbdatum får du titta på nyare referenser; t.ex 16014 och 16030.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
vaniljglass skrev:
Datejust gjordes i ref 1600, 1601 och 1603.
1600 hade blank glasring i stål, 1601 hade räfflad glasring i vitguld och 1603 räfflad i stål. Undantag finns.

Ingen utav dessa har snabbdatuminställning.

Vill du ha snabbdatum får du titta på nyare referenser; t.ex 16014 och 16030.

1600 och 1601 fanns också med gulguldsring (och sannolikt 1601 även med rött/rosa guld)
 

Sten

Cartier
1600 och 1601 fanns också med gulguldsring (och sannolikt 1601 även med rött/rosa guld)[/quote]

Det är just en 1601 med roséguld som jag kikat på. Enligt försäljaren är detta ovanligt?! Kanske man borde slå till... :?
 

Sten

Cartier
Singular skrev:
Om ovanligt är bra, så...

Ovanligt kan väl vara både bra och dåligt. Men nog är det väl så att sådant som är "mer ovanligt" tenderar att ha ett högre pris, beroende då på om det är mera eftertraktat elle inte...
I just detta fall skulle jag slå till bara samvetet skulle låta mig köpa ;)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sten skrev:
Singular skrev:
Om ovanligt är bra, så...

Ovanligt kan väl vara både bra och dåligt. Men nog är det väl så att sådant som är "mer ovanligt" tenderar att ha ett högre pris, beroende då på om det är mera eftertraktat elle inte...
I just detta fall skulle jag slå till bara samvetet skulle låta mig köpa ;)

Om du är inne på roséguld kanske denna kan vara något: http://www.uretvintage.se/rolex-oyster-perpetual-datejust-pv-19095.html

Jag tycker själv den är rätt cool..shit man kanske skulle.... :D
 

Sten

Cartier
Denke skrev:
Sten skrev:
Singular skrev:
Om ovanligt är bra, så...

Ovanligt kan väl vara både bra och dåligt. Men nog är det väl så att sådant som är "mer ovanligt" tenderar att ha ett högre pris, beroende då på om det är mera eftertraktat elle inte...
I just detta fall skulle jag slå till bara samvetet skulle låta mig köpa ;)

Om du är inne på roséguld kanske denna kan vara något: http://www.uretvintage.se/rolex-oyster-perpetual-datejust-pv-19095.html

Jag tycker själv den är rätt cool..shit man kanske skulle.... :D

Fin klocka, men på något sätt tycker jag det blir för mycket av det goda med roséguld i länken, men detta löses ju enkelt med ett fint läderband.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sten skrev:
Fin klocka, men på något sätt tycker jag det blir för mycket av det goda med roséguld i länken, men detta löses ju enkelt med ett fint läderband.

Fast jag kan tycka att det är grejen med en DJ, att det ska vara lite too much! Men jag förstår vad du menar.
 

Sten

Cartier
Denke skrev:
Fast jag kan tycka att det är grejen med en DJ, att det ska vara lite too much! Men jag förstår vad du menar.
[/quote]


Det är som med allt annat, tycke och smak varierar ;) Som tur är så bor man inte i Nordkorea så det finns ju valmöjligheter, så man kan ju köra varannan vecka länk/läder!
 

.dh

Breitling
vet inte om jag är ute och cyklar nu, men var det inte så att en 4-siffriga hade plexi medan 5-siffriga hade safir. Rätta mig om jag har fel, hade för mig att jag hade läste det nånstans.
 

jabla

Sarlacc
4-siffriga plexi och 1575 urverk utan snabbinställning av datum,
tidiga 5-siffriga har plexi och 3035 urverk med snabbinställning.
 
Topp