• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust 16014 (1986)

Snutti

Omega
Hej,

Har skrotat runt sedan i somras här på Klocksnack och har sedan dess köpt en SKX007 (som jag även börjat modda efter bästa förmåga) och känner mig nu redo att gå upp ett par nivåer.

(Just nu) Har valet fallit på en datejust från 1986 (årsklocka) och jag har googlat runt endel och fastnat för denna då jag ska till Berlin om ett par veckor:

2885233e.jpg


http://www.chrono24.se/rolex/dateju...erblatt-und-plexiglas-aus-1986--id2885233.htm

Jag känner mig lite osäker på ett flertal saker: Hr vet jag att klockan är äkta? Hur vet jag att den faktiskt är från 1986 och vad som är/inte är original? Vad är ett "rimligt" pris för en sådan klocka (Har Googlat men...?) (Vet att det är svårt att säga någonting exakt men ni som är mer bevandrade kanske har en känsla för om detta är åt skogen?), ag inte köper på plats och istället bestämmer mig för att beställa ex. via chrono 24 vad bör man tänka på då?

Tack för er tid!

Mvh,
S
 

Galaxy

Rolex
34 000 känns spontant (väldigt) dyrt för en 16014 tycker jag. Har sett ett flertal omkring 20-22k. Beror givetvis på servicehistorik och skick, men jag skulle hellre letat efter någon annan. I och för sig är tavlan inte en av de vanligaste, men jag har hittat likadana för runt 280$.

För att undvika förfalskningar finns dels referenstråden för C24-handlare på forumet. Om säljaren har en fysisk butik talar det ofta för att det är äkta varor, men såklart ingen garanti. Chrono 24 är lite som Blocket, du får helt enkelt "köpa säljaren".

Till sist är jag lite osäker på hur du kan se att den är från 1986, men jag tror att du via serienumret kan se ett ungefärligt årtal som den är ifrån. Överlåter den åt någon annan. :)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Möjligt att det är en -86, men som kamraterna ovan säger är 34t rätt mycket kosing. Vitguld? Ny länk? Möjligen helt nyservad. 26-28 mer logiskt, vad man kunnat se av div utbud.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Står att det finns papper, isf kan du göra grundkollen och be han ta av länken och kika så att serienumret stämmer överens med det som står mellan bandhornen och på pappret.

Tycker även jag den är lite väl pricy, snygg tapestry dial dock, men absolut inte värd över 30 lök IMO.....
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Gör det. En DJ från 70-80 tal ska du kunna hitta för 15-25 som max. Lycka till!


Skickat från iPhone
 
Topp