• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust 16200 går lite snabbt, åtgärd nödvändig?

Swizz beat

Patek
2-Faktor
IMG_3890.PNG

För en tid sedan inhandlade jag en pre-owned Datejust 16200 från 2005 som enligt säljaren (har goda referenser på KS) skall ha servats för cirka två år sedan (kvitto etc. finns dock inte och servicen skall ha gjorts av tidigare ägare innan den person jag köpte av). Efter regelbunden användning kan jag konstatera att klockan (oavsett vilken position jag lämnar den på natten) håller +7 sekunder snabbt per dygn. Detta ligger alltså precis utanför det tillåtna COSC intervallet på +6 sek/dygn.
Är det i detta läge någon idé att få klockan servad (kostar en del) eller lämna in den till AD för att få den ruckad? Hade +7 sek/dygn varit något ni stört er på för en pre-owned klocka med ej bekräftad servicehistorik? Vad kan det tänkas kosta att rucka klockan hos en AD?
/Swizz Beat
 

Point Blank

Cartier
Ruckning hos AD kostar runt tusenlappen. Hade jag haft den som enda klocka hade jag kanske ruckat den men varvar man fler klockor där man får ställa om tiden rätt ofta tycker jag det inte spelar någon roll ändå om den går några sekunder off.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Ruckning hos AD kostar runt tusenlappen. Hade jag haft den som enda klocka hade jag kanske ruckat den men varvar man fler klockor där man får ställa om tiden rätt ofta tycker jag det inte spelar någon roll ändå om den går några sekunder off.
Låter förståndigt, lite så jag resonerar med. Inte min vardagsklocka och den håller stabilt +7 sek/dygn över tid. Känns inte riktigt värt att lägga 1000 SEK på ruckning i detta läge
 
Topp