• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust 36 mm - vilken variant föredrar ni?

Isodor

Audemars
Som de flesta vet så finns det en mängd olika varianter på klassiska datejust.

Skulle behöva lite inspiration från er med konfigurationer ni gillar.

Stålvarianten är ett krav , ev tt om det inte blir för mycket gran Canaria över det.

Gärna bilder för att förgylla !
 

Apansson

Torpare
Dålig på det här med bild, men
rolex-datejust-ii-116334_5_MED.jpg

Fast man bör byta ut mot en jubilee-länk. :]
 

Sond

Patek
Det finns så många att välja på. Om du inte är intresserad av TT(och kanske inte guld som är lite ovanlig) återstår grundvalet om du vill ha räfflad eller slät glasring. Jag tycker både är lika läckra, men ändrar klockan ganska mycket.

Jag gillar vintage så för mig var det viktigt att hitta en med Alphavisare. Att jag sedan lyckades få tag på en med door stop dial var en ren bonus. Men det är verkligen en tavla/index jag gillar. Min 1601 är från ca 1960-63.
IMG_8282.jpg


Här ser du indexen som gör att det kallas door stop dial(vilket alltså handlar om indexen inte själva tavlan)
IMG_8413.jpg
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Om man bortser från att 36 mm är den perfekta storleken och att det är en riktigt snygg och tidlös klocka så är ju själva anledningen till att man skaffar en DJ bara en: Jubilee!

Tyvärr tycker jag att de nyare sexsiffriga referenserna har en aningens för mycket polerat. Men en blåtavlad/stickindex med roulettedatum (datumet skiftar från att vara svart till rött varannan dag) hade man ju inte tackat nej till.

Själv har jag en gråtavlad 1601, vilket betyder att ringen är i vitguld.

ImageUploadedByTapatalk1393026223.405346.jpg
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Om man bortser från att 36 mm är den perfekta storleken och att det är en riktigt snygg och tidlös klocka så är ju själva anledningen till att man skaffar en DJ bara en: Jubilee!

Tyvärr tycker jag att de nyare sexsiffriga referenserna har en aningens för mycket polerat. Men en blåtavlad/stickindex med roulettedatum (datumet skiftar från att vara svart till rött varannan dag) hade man ju inte tackat nej till.

Själv har jag en gråtavlad 1601, vilket betyder att ringen är i vitguld.

ImageUploadedByTapatalk1393026223.405346.jpg

Så jäkla sval! Riktigt ball.
 

_jonte

Patek
Jag föredrar de gamla fyrsiffriga referenserna 1600, 1601 & 1603 med pie-pan dial och plastglas. Tycker de är vackrast och mer balanserade än de nya. De senaste modellerna är även för polerade, då ovansidan på boetten också gått från att vara borstade till att vara polerade.
Favoriten är 1603 med glasring i stål, så kallad 'machined bezel' eller 'engine turned bezel'. Min nedan är en 1603 från 1972.

2013-10-24133903.jpg~original
 

_jonte

Patek
Om man bortser från att 36 mm är den perfekta storleken och att det är en riktigt snygg och tidlös klocka så är ju själva anledningen till att man skaffar en DJ bara en: Jubilee!

Tyvärr tycker jag att de nyare sexsiffriga referenserna har en aningens för mycket polerat. Men en blåtavlad/stickindex med roulettedatum (datumet skiftar från att vara svart till rött varannan dag) hade man ju inte tackat nej till.

Själv har jag en gråtavlad 1601, vilket betyder att ringen är i vitguld.

ImageUploadedByTapatalk1393026223.405346.jpg
Så läcker den där tavlan! Är den typ blåbgrå i färgen?
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Jag föredrar de gamla fyrsiffriga referenserna 1600, 1601 & 1603 med pie-pan dial och plastglas. Tycker de är vackrast och mer balanserade än de nya. De senaste modellerna är även för polerade, då ovansidan på boetten också gått från att vara borstade till att vara polerade.
Favoriten är 1603 med glasring i stål, så kallad 'machined bezel' eller 'engine turned bezel'. Min nedan är en 1603 från 1972.

2013-10-24133903.jpg~original
Jääkligt snygg "Polar-dial", no-lume dessutom! Den skulle inte sitta fel på min handled :)
 
Topp