• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust 41 blå - Bra köp?

Fredusa

Basic
Funderar på att köpa min första Rolex och oerhört sugen på en Datejust 41 med blå urtavla. Vad säger ni om denna? Är det en bra investering (håller den sig bra i värde?) eller är det någon annan klocka man bör satsa på? Funderar på att köpa ny/alt beg om man kan hitta en bra deal. Var hittar jag bäst deal på en beg i så fall? Tack för svar.

Senast ändrad:
Det är ingen bra investering, vill du investera så gör något vettigare än att köpa klockor med pengarna. Däremot står Rolex sig bra i pris, speciellt om du köper en begagnad (jämfört med många andra märken). Bästa deal på en begagnad kommer du hitta via detta forums köp&sälj-tråd. Mitt tips är att köpa den klocka som du helst vill ha. Inte vad som är en bra investering. Finns massa annat du kan göra för pengar om du är ute efter investeringar.

Det är ingen bra investering, vill du investera så gör något vettigare än att köpa klockor med pengarna. Däremot står de sig bra i pris, speciellt om du köper en begagnad. Bästa deal på en begagnad kommer du hitta via detta forums köp&sälj-tråd. Mitt tips är att köpa den klocka som du helst vill ha. Inte vad som är en bra investering. Finns massa annat du kan göra för pengar om du är ute efter investeringar.
Datejust 2 är ju otroligt usel och därför inte populär. Troligtvis en kass investering.

@Fredusa Köp en Sub eller GMT typ.

Hade nog inte köpt en 41mm men väl en 36mm på superjubilee och svart tavla. Testar kollegans:
IMG_20181018_143855.jpg

Faktiskt väldigt stor skillnad om man ser till proportionerna. Dj2 är hemsk. Dj41 är precis lika snygg som 36:an eftersom dom behållt proportionerna. Den bärs även som en Explorer 1. Blev mycket positivt överraskad när jag provade en (dj41) efter att varit anti pga dj2 :)

Till TS: Köp en om du gillar den. Men tänk inte på det som en investering.

Faktiskt väldigt stor skillnad om man ser till proportionerna. Dj2 är hemsk. Dj41 är precis lika snygg som 36:an eftersom dom behållt proportionerna. Den bärs även som en Explorer 1. Blev mycket positivt överraskad när jag provade en (dj41) efter att varit anti pga dj2 :)

I ärlighetens namn blandade jag ihop dem.

Bra investering vet jag inte. Hade själv en 116334 tidigare, den är riktigt fin men ska jag vara ärlig tycker jag att 41mm blev för stort på mina 17cm handleder. Men gillar du den så go for it, jag hade dock testat den innan jag köpte den :)

Instämmer. En kollega har en 126234 (DJ41 med fluted bezel) och visst är den lite större, men lika snygg som 36:an. Om något är datumbubblan mindre framträdande på 41:an.
Investering? Nä, men man kanske högst tappar 10laxar från nypris om man är smart och köper en blå. ;)

Funderar på att köpa min första Rolex och oerhört sugen på en Datejust 41 med blå urtavla. Vad säger ni om denna? Är det en bra investering (håller den sig bra i värde?) eller är det någon annan klocka man bör satsa på? Funderar på att köpa ny/alt beg om man kan hitta en bra deal. Var hittar jag bäst deal på en beg i så fall? Tack för svar.

En DJ är nog en rätt hygglig investering om vi med det menar andrahandsvärde. Sportmodellerna behåller (tom ökar) sitt värde bättre men om du köper en beg DJ 41 i stål och är hyggligt försiktig med den så borde den väl ungefär följa inflationen (bara en gissning alltså).

Jag skulle dock tro att en vanlig DJ (36mm) av senare modell, från ett rent finansiellt perspektiv, är ett bättre köp. Det finns fler så du kan hitta en fin beg till ett lägre pris och om du om tex om tio år vill sälja den, så tror jag att det kommer att vara mindre skillnad mellan 36 och 41 i framtiden än vad det är idag (pga lägre inköpspris av 36mm). Men det är bara en gissning och mkt kan hända.

Tillbaka
Topp