• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust eller en speedmaster? (Alternativt flera val)

Malte

Omega
Kikar på "ny" klocka med budget på 30-35K. Jag har redan några Omegor i min samling.

Blickarna går mot en Datejust av lite äldre modell alternativt en ny Speedmaster Pro. Även kastat ett öga mot en sub men då spricker budgeten rejält och det är jag väl inte så intresserad av :)

Aldrig haft en rolex så det känns "nytt", samtidigt vore det kul med ännu en Omega till samlingen.

Vad säger ni? Eller har ni tips för ett tredje alternativ i denna mellanmjölksbudget.
 

Ponlarsson

Panerai
Känns som att det beror lite på. Har du redan en kronograf är väl inte speedy inte det hetaste valet. Samma sak om du har en Aqua Terra, den liknar ju en DJ.
 

Malte

Omega
Jag har både en PO och en Aqua Terra.

Datejust med vitguld tycker jag är ganska stor skillnad mot Aqua Terran dock.
 

wotan

Rolex
Kikar på "ny" klocka med budget på 30-35K. Jag har redan några Omegor i min samling.

Blickarna går mot en Datejust av lite äldre modell alternativt en ny Speedmaster Pro. Även kastat ett öga mot en sub men då spricker budgeten rejält och det är jag väl inte så intresserad av :)

Aldrig haft en rolex så det känns "nytt", samtidigt vore det kul med ännu en Omega till samlingen.

Vad säger ni? Eller har ni tips för ett tredje alternativ i denna mellanmjölksbudget.

fartmästare!!
 

DrDre

Patek
En Datejust med slät ring och oysterlänk. Sätt den på armen idag och den kan sitta kvar där resten av livet.

Funkar till precis allt (med väldigt få undantag) och robust, stryktålig och vattentät så den klarar av vardagen utan några bekymmer.

 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Kikar på "ny" klocka med budget på 30-35K. Jag har redan några Omegor i min samling.

Blickarna går mot en Datejust av lite äldre modell alternativt en ny Speedmaster Pro. Även kastat ett öga mot en sub men då spricker budgeten rejält och det är jag väl inte så intresserad av :)

Aldrig haft en rolex så det känns "nytt", samtidigt vore det kul med ännu en Omega till samlingen.

Vad säger ni? Eller har ni tips för ett tredje alternativ i denna mellanmjölksbudget.

Kolla med martinhook, har för mig att han har en nästan ny Speedy till salu.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
En 14060 eller 16610 borde ju kunna hittad för 35' plus minus någon tusing.

Annars rymms ju Explorer I och II i budgeten. En II:a med vit tavla hade ju brutit av lite mot de du redan har. :)

Eller äg det nytt som gäller?
 

Malte

Omega
En 14060 eller 16610 borde ju kunna hittad för 35' plus minus någon tusing.

Annars rymms ju Explorer I och II i budgeten. En II:a med vit tavla hade ju brutit av lite mot de du redan har. :)

Eller äg det nytt som gäller?


Blir det en Rolex får det bli en begagnad. Gillar inte alls nya Datejust + att det blir för dyrt. Omegan däremot klarar jag en ny med budgeten. Kikat lite efter 14060 och 16610 men alla hamnar över 40 så fort skicket är bra.
 

Hylve

Omega
Jag själv hade köpt en Speedmaster. Det ska bli min första "riktiga" klocka, snygg med trevlig historia!
 

Lalas

Cartier
Speedmastern är fin, men köp inte en Reduced... Samtidigt om du redan har ett gäng Omega så är det kanske kul med nåt annat? Rolex Explorer både vanliga och II är ju klassiker med bra andrahandsvärde eller en IWC Ingenieur kanske...
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
16570, begagnad ryms den inom budget! :D
IMG_9200.jpg
 

adress

Friends of KS
Håller med många andra här. Köp en Rolex DJ guld/stål med jubilee länk. En ca1987 bör rymmas i din budget.
(bilden lånad )
image.jpg
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Hijackar tråden och flikar in att jag också är nyfiken vad för Rolex man borde köpa om man ska köpa en beggad Rolex i prisklass 30 max. Jag gillar inte Datejust med slät ring, tycker den är ganska ful faktiskt, den "räfflade" ringen gör klockan.
 

Mattan

Panerai
Ganska stor prisskillnad, en 1601/3 får du ju för runt 20. En ny speedy är ju bra mkt dyrare. I det valet hade jag tagit en dj. Snackar vi äldre speedy ligger dom ung samma, då hade jag nog valt o ega ist.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Jag hade kikat på en Rolex Explorer II med ref 16570. De ligger väl strax över 30' och det går kanske att pruta någon tusenlapp på det. Med den vita tavlan får du en jäklig snygg och mångsidig klocka.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tycker att Datejust bjuder på variation. Har såväl jubile- som oysterlänk till mina, som i kombination med band bjuder på ombyte på ett bra sätt. Postade den här i Datejust-tråden igår, då jag roade mig med att prova ombyten:

image.jpg


image.jpg


Och så som jag föredrar den:

image.jpg


Turn-o-graphen (ovan) är ganska ovanlig, med vridringen som en bonus med lång historik.

Och vill man ha det färgglatt, så på med ett Nato-snöre:

image.jpg


(Nej, det är inte jag... Bilden är lånad från Datejusttråden på tyska r-l-x.de)

En DJ med slät glasring funkar alltid:

image.jpg


image.jpg


Mvh A
 

Pälle

Cartier
Pledge Member
En Datejust med slät ring och oysterlänk. Sätt den på armen idag och den kan sitta kvar där resten av livet.

Funkar till precis allt (med väldigt få undantag) och robust, stryktålig och vattentät så den klarar av vardagen utan några bekymmer.

Den va ju underbar! va ligger en sån på? :)
 
D

Deleted member 6965

Guest
Beror väll lite på vad du har för klockor i samlingen, men hade själv jag valt en speedy!
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Om du har kastat ett öga för suben så kanske det är ett bättre val i det långa loppet...
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Om du är sugen på en sub men inte vill spräcka budget så kanske du kan klämma in en tudor sub eller snowflake inom budget. Vid nyköp fungerar ju alltid pelagos eller blackbay också.
Annars så skulle jag utan tvekan leta efter en en 116000. Finns för cirka 35 nya på c24. :)

image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Topp