• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust med Oyster-länk

OBRKV

Cartier
Funderat lite på senare om det är dags att köpa en oyster-länk till min DJ 1601. Är dock fortfarande lite osäker på om det faktiskt är snyggare med Jubilée till just Datejust.
Ni som har DJ med oyster kanske kan posta lite bilder? Vore schysst! :)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Oyster är snyggt både på slät och räfflad bezel.
qudy9yhu.jpg

ubegepah.jpg

ahyqyna7.jpg

4ysajune.jpg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Min 1600 på Oyster...

Den där är det lite habegär på! Snygg. Vart finns alla 1600 liksom?

Kan någon, i begripliga termer, förklara aversionen mot räfflat i kombination med Oyster? Är det bara för att det inte 'ska vara så', för att Rolex själva aldrig levererade dem så, eller är det bara samma sak som att vissa faktiskt inte gillar röda bilar?

Jag tycker det flyger. Det är kanske inte optimalt. Men det flyger.
 

RDFG

Cartier
Den där är det lite habegär på! Snygg. Vart finns alla 1600 liksom?

Kan någon, i begripliga termer, förklara aversionen mot räfflat i kombination med Oyster? Är det bara för att det inte 'ska vara så', för att Rolex själva aldrig levererade dem så, eller är det bara samma sak som att vissa faktiskt inte gillar röda bilar?

Jag tycker det flyger. Det är kanske inte optimalt. Men det flyger.


För mig förhåller det sig i alla fall såhär;

En DJ med räfflad ring och jubilee=10/10
En DJ med slät ring och oyster=10/10
En DJ med räfflad ring och oyster=7/10

Slutsats, varför fula ner sin klocka i onödan? (tycker man själv däremot att det är snyggast att blanda så kör på det) :)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Den där är det lite habegär på! Snygg. Vart finns alla 1600 liksom?

Kan någon, i begripliga termer, förklara aversionen mot räfflat i kombination med Oyster? Är det bara för att det inte 'ska vara så', för att Rolex själva aldrig levererade dem så, eller är det bara samma sak som att vissa faktiskt inte gillar röda bilar?

Jag tycker det flyger. Det är kanske inte optimalt. Men det flyger.

Jag gillar det också.
Jubilé och räfflat kan bli för mycket intryck att ta in och ibland kan jag tycka att oyster och slät ring kan bli just lite slätstruket.
 

JayJay

Rolex
Den där är det lite habegär på! Snygg. Vart finns alla 1600 liksom?

Kan någon, i begripliga termer, förklara aversionen mot räfflat i kombination med Oyster? Är det bara för att det inte 'ska vara så', för att Rolex själva aldrig levererade dem så, eller är det bara samma sak som att vissa faktiskt inte gillar röda bilar?

Jag tycker det flyger. Det är kanske inte optimalt. Men det flyger.
Svaret är: röda bilar.
 

DrDre

Patek
Jag har både oyster och jubilee till en DJ 16200 (slät ring). Jag tycker att på bild är Oystern snyggare men i verkligheten tycker jag Jubilee är väl så snygg. Så jag kör med Jubilee.

Den räfflade vridringen tycker jag nog gör sig bäst på jubilee.



 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tack boys!

Jag uppskattar folk som uttrycker, förklarar och exemplifierar, sin åsikt. Att framställa sin åsikt som universella sanning är inte speciellt givande.

Och jag avskyr röda bilar.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jodå, helt fel är det ju inte! Vet du vilka ändlänkar som passar DJ?
Till de äldre 160X så är det nog armband 7836 med ändlänkar 258 som är orginal, men en senare 78360 med 558 går ju att passa in också. Är osäker på om de sista 160X kom på 7836 eller 78360, eller om 78360 bara kom på 16000 och framåt.

Hur som helst: 558 är enkla att få fatt på. 258 svårare.

A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
För mig förhåller det sig i alla fall såhär;

En DJ med räfflad ring och jubilee=10/10
En DJ med slät ring och oyster=10/10
En DJ med räfflad ring och oyster=7/10

Slutsats, varför fula ner sin klocka i onödan? (tycker man själv däremot att det är snyggast att blanda så kör på det) :)

Spännande reflektion och kommentarer. Så vitt jag tolkat Rolex säljmaterial så har såväl Oyster- som Jubilelänkarna alltid varit ömsesidigt utbytbara oavsett glasring.

Jag kan personligen dela uppfattningen att slät ring och Oyster ger ett mer sammanhållet och diskret utseende, än en räfflad ring och Jubile. Samtidigt är jag en av dem som uppskattar att bryta av ibland, genom att sätta jubile på en oväntad modell; som en sportis. Eller en DJ med slät glasring. Somliga sätter ett Nato-band, eller ett läderband på i stället. Och det är kanske vad "blanda" handlar om, att göra vad man själv tycker är snyggast.

mvh A
 

OBRKV

Cartier
Kan nog hålla med majoriteten här och säga att det passar bättre med slät ring+oyster. Räfflad+oyster ser ju inte dåligt ut, men det är nån form utav.....obalans.. eller nåt.
 

Sond

Patek
Dj förälskelsen är verkligen relativt ny hos mig. Det jag fascineras av är hur många kombinationer det finns. Det tar liksom aldrig slut. Jag har bara kastat ett öga åt DJ tidigare och aldrig varit negativ, men inte heller särskilt positiv. Just nu känner jag att det är en fantastisk klocka. Skulle lätt kunna köpa flera stycken. I olika varianter. Klockorna ändrar ju totalt karaktär beroende på kombination.

Personligen kan jag tycka att vissa kombinationer är bättre än andra. Oyster till räfflad tycker jag inte tillhör de bästa kombinationerna.
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Jag har en 16220 som original kom med räfflad och oyster, jag förstår verkligen inte ögoninflammationsåsikterna, gillar inte jubilee.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Klockan bärs ju lite större på Oyster med tanke på att det blir lite köttigare.
Tycker som många att 1601 = Jubile och 1603 = oyster , samt slät

Du kan ju alltid köpa en noname oyster på bukten för att testa innan du köper en orginal.
 
Topp