• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust växlar inte datum 00.00

Nea

Breitling
Här kommer en fråga om datumväxlingen på Rolex Datejust, som jag nyss köpte. Av en slump kollade jag på klockan strax efter 00 och noterade att den då visade gårdagens datum. 00.05 växlade den datum.

Är det något jag borde gå till butiken och kolla, eller ska det vara så?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
En liten notis: skifta inte datum manuellt mellan 22-02. Det är då klockan jobbar på att byta datum.

Kul att det blev en Datejust! Grattis!
 
  • Like
Reactions: Nea

Nea

Breitling
Tack Ernesto, det kändes lika bra att köpa en ny när det nu visade sig rymmas inom budgeten.

Nu när du säger det minns jag att säljaren också sa något om 22-02.

Detta är än så länge en ickefråga. Eftersom jag inte minns varken hur man ändrar tid eller datum så måste jag ha klockan på mig dygnet runt, för att inte riskera att den stannar.

Räkna med en ny fråga här på forumet den dagen klockan stannar för att jag tvingats lämna den hemma av någon anledning!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
På min 16750 tar datumskiftet mellan 00 och 06. Den börjar slå om 00 men nya datumet blir fullt synligt 06.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
På min 16750 tar datumskiftet mellan 00 och 06. Den börjar slå om 00 men nya datumet blir fullt synligt 06.

Hmm, inte att den slår om direkt? Borde inte den göra det, inte nödvändigtvis vid 00:00 men några minuter där? Inte hört att själva skiftet tar lång tid
 

TicTack

Cartier
En liten notis: skifta inte datum manuellt mellan 22-02. Det är då klockan jobbar på att byta datum.

Kul att det blev en Datejust! Grattis!

22-02 förbudet gäller snabbdatumändringen. Jag brukar lösa det genom att stanna klockan, dra den till 04:00, ändra till rätt datum minus ett (eventuellt), + ställa klockan framåt.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Jag gillar när skiftet sker 0.00, vilket det också gör på mina gamla junkrollar.
Några fem minuter tar det inte. Klick, klart.
Om det är ett nyköp hade jag definitivt gått tillbaks till AD och klagat. Så ska det inte vara.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Hmm, inte att den slår om direkt? Borde inte den göra det, inte nödvändigtvis vid 00:00 men några minuter där? Inte hört att själva skiftet tar lång tid
På min 16753 slår datumet om direkt ungefär 00:05 så det kan hända att det är något fel på den andra. Den är dock servad för ett år sedan och alltså fortfarande under garanti så man kanske ska ha AD att kolla upp det.
 

Dykarsjuk

Omega
Tycker nog oxå att byte borde ske snabbare! Min byter typ 15-20sek efter det att klockan slagit tolv. Ett distinkt klick och sen är det en ny siffra i bubblan. Inga mellanlägen. 16030

Hade gått till ad om klockan var ny:)
 

DrDre

Patek
Min byter datum hela 12 timmar för sent! Jag misstänker att det är något större och krångligare fel då den är alldeles nyservad så jag får nog skicka den till Schweitz. Jag menar, heter en klocka Datejust, så ska väl datumfunktioen funka bättre än så?
 

Skolläraren

Panerai
Min byter datum hela 12 timmar för sent! Jag misstänker att det är något större och krångligare fel då den är alldeles nyservad så jag får nog skicka den till Schweitz. Jag menar, heter en klocka Datejust, så ska väl datumfunktioen funka bättre än så?


Är jag för nyvaken eller missar jag sarkasmen i det här inlägget? Det är väl bara att vrida fram klockan tolv timmar då.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Är inte Rolex bättre än så? Eller tar datumskiftet 5 min?
Det är lite olika, vissa skiftar vid 00 och andra vid 05, beror på hur väl synkat det blev vid montering av visare/datumhjul skulle jag tro. Har dock aldrig haft någon som skiftar senare än 05, flesta jag haft skiftar dock närmre 00.
 

Skolläraren

Panerai
Tror du är nyvaken och missar sarkasmen ;)


Oops!

fuckingcoffee803_1024x1024.jpg
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
På min 16753 slår datumet om direkt ungefär 00:05 så det kan hända att det är något fel på den andra. Den är dock servad för ett år sedan och alltså fortfarande under garanti så man kanske ska ha AD att kolla upp det.

Låter inte helt likt rolex men kanske är något med modellen? Min 16710 slår alltid om 0004 med ett distinkt klick utan att datumet rört på sig innan.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Låter inte helt likt rolex men kanske är något med modellen? Min 16710 slår alltid om 0004 med ett distinkt klick utan att datumet rört på sig innan.
Jupp, samma på de andra rollarna jag har också. Troligen krävs en mindre justering. Inget jag stör mig på dock, sover ju för det mesta mellan 00 och 06 :)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Lämnade in min klocka i samma ärende till urmakare som tog hand om den i några veckor. Hämtade den och fick svaret: så ska det vara på eta2824 :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Min 1625 växlar datum 23:57 och min 16710 någonstans mellan 23:55-00, båda med ett distinkt klick. Sväng förbi AD och prata med dom om det är något som är ett irritationsmoment för dig, Nea
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Skumt. Vissa urverk kanske inte klickar... Både min 16220 och 1803 byter snabbt med ett gött klick nån gång mellan 23.59-00.01
 

Nea

Breitling
Jag tror inte att min klickade när den bytte, jag såg inte heller själva datumbytet.

0004.JPG
 
Topp