• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datera en "Tärnan"?

JohanD

Breitling
Hej!

Finns det något sätt att identifiera och datera en "Tärnan" vintage klocka, troligen från 60-talet? Har försökt hitta databas över serienummer på nätet, men utan resultat hittills.

Jag har köpt en "Tärnan" på Tradera och säljaren påstår att den är från 1962. Jag är nyfiken på hur han kan veta det. :)

Tack!
 
Hej!

Finns det något sätt att identifiera och datera en "Tärnan" vintage klocka, troligen från 60-talet? Har försökt hitta databas över serienummer på nätet, men utan resultat hittills.

Jag har köpt en "Tärnan" på Tradera och säljaren påstår att den är från 1962. Jag är nyfiken på hur han kan veta det. :)

Tack!
Förmodligen via ett serienummer på urverket, alternativ att hen köpte den ny själv eller vet vem som köpte den ny.
 

rogart-63

Patek
Hej!

Finns det något sätt att identifiera och datera en "Tärnan" vintage klocka, troligen från 60-talet? Har försökt hitta databas över serienummer på nätet, men utan resultat hittills.

Jag har köpt en "Tärnan" på Tradera och säljaren påstår att den är från 1962. Jag är nyfiken på hur han kan veta det. :)

Tack!
Bilder ?
 

JohanD

Breitling
Hej Rogart!
Det här är den enda bild jag har för tillfället. Har inte fått hem klockan ännu.
 

Bilagor

  • Picture1.jpg
    Picture1.jpg
    108.9 KB · Visningar: 107

rogart-63

Patek
Hej Rogart!
Det här är den enda bild jag har för tillfället. Har inte fått hem klockan ännu.
Svårt att säga? Det finns inga serienummer på nätet som talar om vilket årtal klockan är ifrån . Däremot kan man googla lite på verket som sitter i klockan . Det plus subsekund och Tärnan . Så kanske man kan ringa in på ett ungefär . Det tillverkades säkert ett otaligt antal Tärnan klockor . Mitt tips är ändå -60 talet eller tidigt -70 tal
 
Topp