• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datum och skottår

Edvin_00

Basic
2-Faktor
Hej!
Har som relativt nybliven klockentusiast nu varit med om februarimånad med en automatisk klocka. Jag har en seiko skx033 med datum och dag samt en seiko sarb035 med datum. Måste jag lämna in klockorna för justeringar efter februari iom att båda klockorna idag visade den 29e? Jag vred fram klockan tils den 1a men behövde gå förbi både 30 och 31 på båda klockorna. hur ska jag lösa problemet?

Dina klockor känner inte av vad de är för månad. Utan du får göra exakt som du gjort, nämligen vrida förbi 30 och 31.

Datumhjulet kommer alltid ha 31 dagar. Om månaden har färre dagar än de 31 dagar på som datumhjulet har (dvs 30, 29 eller 28 dagar) så behöver du manuellt justera datumet, det är by design och klockan håller inte koll på hur många dagar det är varje månad, alltså inget som behöver justeras av en urmakare. Lycka till med dina nya klockor! :D

Hej!
Har som relativt nybliven klockentusiast nu varit med om februarimånad med en automatisk klocka. Jag har en seiko skx033 med datum och dag samt en seiko sarb035 med datum. Måste jag lämna in klockorna för justeringar efter februari iom att båda klockorna idag visade den 29e? Jag vred fram klockan tils den 1a men behövde gå förbi både 30 och 31 på båda klockorna. hur ska jag lösa problemet?
Nej det behöver du inte!

Kronan har två lägen, det första som du kan ändra dag genom att vrida ena hållet och datum på andra hållet. Samt utdragen två steg för att ändra tid, tänk bara på att inte ändra dag eller datum mellan ca kl 21 till 03. Då gör den det själv och man kan ställa till det!

Detta fixar du!

Dina klockor känner inte av vad de är för månad. Utan du får göra exakt som du gjort, nämligen vrida förbi 30 och 31.

Datumhjulet kommer alltid ha 31 dagar. Om månaden har färre dagar än de 31 dagar på som datumhjulet har (dvs 30, 29 eller 28 dagar) så behöver du manuellt justera datumet, det är by design och klockan håller inte koll på hur många dagar det är varje månad, alltså inget som behöver justeras av en urmakare. Lycka till med dina nya klockor! :D
Jag inser att jag kanske låter som en besserwisser vilket inte är meningen men jag vill bara flika in att det finns klockor som har så kallad perpetual calendar som håller koll på detta och automatiskt justerar datumet både för månader med färre än 31 dagar och i vissa fall även skottår. En ganska imponerande komplikation. 😊

Jag inser att jag kanske låter som en besserwisser vilket inte är meningen men jag vill bara flika in att det finns klockor som har så kallad perpetual calendar som håller koll på detta och automatiskt justerar datumet både för månader med färre än 31 dagar och i vissa fall även skottår. En ganska imponerande komplikation. 😊
Helt otroligt egentligen. Nästan Nobelprisnivå.

Inser att jag formulerade mig lite missvisande, syftar givetvis på skx033/sarb035/övriga klockor med vanligt datumhjul. :D

Jo, men nu syftade jag på trådskaparens klockor.
Hur som helst, tre grejer som jag finner otroligt häftigt och som ändå funnits bland människan ett bra tag, nämligen mekaniska ur, radio och miniräknare.

Inser att jag formulerade mig lite missvisande, syftar givetvis på skx033/sarb035/övriga klockor med vanligt datumhjul. :D

Jo, men nu syftade jag på trådskaparens klockor.
Hur som helst, tre grejer som jag finner otroligt häftigt och som ändå funnits bland människan ett bra tag, nämligen mekaniska ur, radio och miniräknare.
Jag förstod att ni syftade på det och det är väldigt ovanligt med perpetual calendar men jag ville bara flika in det i debatten då det inte uppmärksammas särskilt ofta och man kan uppfatta era inlägg som att det är så klockor alltid fungerar även om det som sagt oftast är så.

Det behöver inte nödvändigtvis handla om jätteexklusiva klockor heller utan komplikationen finns även på billigare analoga quartzklockor t.ex.

Just denna är kanske inte superbillig men ett kul exempel på hur det kan se ut vid datumskifte:

Tillbaka
Topp