• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datum: Sex, tre halvfem, ingenstans eller annanstans? (Omröstning)

Vart skall datumet stå?

• Totala väljare
    153

degiomg

Basic
2-Faktor
Hallå!

Jag har blivit allergisk till datum som sitter Klockan "halv fem".
Som denna fantastiska Zenith El Primero, eller Vacheron overseas II.. GOD WHYYYY OH' WHYYYY!?

Jag är klart för "klockan sex", men skall det vara Rolex-bubbla på är det "tre" som gäller.
unnamed.jpg

Vad föredrar ni?

IMG_4791.JPG

Jag röstade på kl3 för att jag tycker det är ett både praktiskt och snyggt ställe att ha det på. Men ... jag kan absolut tycka det är snyggt på andra ställen också. I Zenithens fall är det ju i princip ett design signum att ha det kl5 och gärna med ett asymmetriskt fönster. På mina Longines tycker jag det passar väldigt bra kl12 :)

Röstar på kl 3 jag med,kan förstå både kl 6 och halv fem men har personligen aldrig sett en klocka som jag tycker är snygg med datum kl 12...

Tycker datum oftast gör klockan mindre tilltalande (rent estetiskt). Förstör symmetrin. Har ju egentligen endast behov av datum när jag är på jobbet (då finns det på datorn) eller när jag är inne i kalendern på mobilen... så skippar helst datum på klockan

Beror på tavlans design men jag tycker att Omega AT helt klart blev till det bättre med datum kl 6. Grejen med kronografer är att dom är bäst utan, Speedy/Daytona vill man ju inte ha något datum på. Men tvåtavlad chrono med datum kl 6 ser bra ut. Röstar kl 6 alltså.

Klockan 3 alla dagar. Klarar mig utan datum dock för tycker också som ovan att det kan förstöra symmetrin lite. Datum vid klockan 6 klarar jag inte dock... Tycker det känns helt fel. El primeron hade varit mer clean utan datum. (Kanske finns en utan, orkar ej Googla)

Tycker det kan funka klockan 6 även på kronografer men generelllt föredrar jag kl 3.
Edit. Saknar röstningsalternativet "det beror på klockans utformning i övrigt".
IMG_1979.JPG

Klockan 3 eller 6. Såg en bild där någon Photoshopat datumet på en ap och satt siffrorna rakt istället för snett, det såg betudlbet bättre ut.

Svårt ämne men intressant.
Men min uppfattning är att var datumet placeras beror på hur den samspelar med klockans/tavlans design.
Kan funka på dom flesta klassiska ställen om den håller ihop med resten men lika gärna stjälpa klockans design.

Föredrar automat- eller manuella klockor utan datum, främst på dykare eller klockor som man inte använder dagligen, bökigt att ställa in rätt datum och det förstör lite symmetrin.
Annars funkar kl12:00 och 06:00 tycker jag, tror att vi bara är vana vid kl03:00 och har svårt att tänka outside the box

Oftast är kl 3 bäst, men det beror verkligen på klockan. Klockan 9 är bara stört, ett mindfuck. Pointerdate eller subdial kan vara en bra kompromiss annars.

Har tittat lite mer på klockan nu :bookworm: Satan vilken klocka! Är nog tvungen att ta tillbaka mitt tidigare uttalande ;):angel:
Haha det är aldrig för sent att ändra sig! :)Och kan bara hålla med att det är en satans grym klocka! Men det krävs som du skriver att man läser in sig lite på den då den inte är jättevanlig här på forumet.

Tillbaka
Topp