• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datumförstoringen på Rolex

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Nu har jag hamnat i läget att jag faktiskt kan tänka mig en Rolex. De har ju trots allt två modellserier som tilltalar mig (GMT & DJ, den senare är dock för liten för att vara aktuell). Lite av Rolex signatur tycker jag är datumbubblan, vilket jag också tycker är snyggt så länge förstoringen är tillräcklig. Problemet är att förstoringsgraden verkar variera enormt. Rödsubbarna (bild 1) verkar ofta ha en rejäl förstoring, medan normalt ser de flesta Rolex ut som på bild 2. Dessutom verkar det finnas klockor med mindre förstoring.

Vad är det som påverkar detta. Årtal? Höjden på glaset (rödingarna verkar nästan alltid ha ordentlig höjd)? Serviceglas? Typ av glas? Annat?

För mig som inte är så insatt i Rolex värld kan jag tycka att förstoringen minskar ju nyare klockan är. Vilket i sig är ett problem, för jag vill naturligtvis ha en nyare klocka (tillräckligt ny för att ha quickset på datum är ett måste).

Just nu är det väl mest en Rootbeer som lockar, så input på vad jag ska leta efter tas tacksamt emot.:)

DSC00198_zpsc9e4084d.jpg

Perpetual-Rolex-Hd-Wallpaper-2-374x288.jpg
 
Själv tycker jag datumförstoringen är en grej som förstör. Får mig att hålla mig borta från Rolex (iaf de specifika modellerna).
Tycker det förstör symmetrin i tavlan, och har inte förstått poängen. Man ser ju datumet utan??
I de urverk där datumet hamnar väldigt långt bak pga påbyggnadsmodul kan det finnas poäng dock...
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Till skillnad från t ex den gode laketwig, gillar jag bubblan :). Min Gmt har tillräcklig förstoring tycker jag, men som du säger så verkar det finnas vissa skillnader. Min Lollipop kom på ett ascoolt Tropic dome, men jag har beställt ett bubbla glas, så det blir spännande att se hur det kommer att se ut :)
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Bubblan utgör en del av charmen :) Dock begränsar den dock att se datumet från olika vinklar. Går nästan bara se det rakt ovanifrån.
 

Bluefade

Omega
Jag har alltid trott att det är samma förstoring på alla original med plexi och samma för alla med safir, men jag har sätt en del små datejust, läs damdatejust, med knappt någon förstoring alls. I alla fall i jämförelse med de stora
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Själv tycker jag datumförstoringen är en grej som förstör. Får mig att hålla mig borta från Rolex (iaf de specifika modellerna).
Tycker det förstör symmetrin i tavlan, och har inte förstått poängen. Man ser ju datumet utan??
I de urverk där datumet hamnar väldigt långt bak pga påbyggnadsmodul kan det finnas poäng dock...
Bubblan utgör en del av charmen :) Dock begränsar den dock att se datumet från olika vinklar. Går nästan bara se det rakt ovanifrån.
Egentligen borde jag inte gilla datumförstoringen, då det faktiskt borde se lite knasigt ut (påklistrad plastbit på glaseto_O), men samtidigt tycker jag att den ger liv i klockan - framförallt förändras hur jag upplever datumet beroende på vinkeln på klockan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Själv tycker jag datumförstoringen är en grej som förstör. Får mig att hålla mig borta från Rolex (iaf de specifika modellerna).
Tycker det förstör symmetrin i tavlan, och har inte förstått poängen. Man ser ju datumet utan??
I de urverk där datumet hamnar väldigt långt bak pga påbyggnadsmodul kan det finnas poäng dock...
Det jag stör mig på är att bubblan är en enkel lösning på ett ickeproblem. Om man nu tycker det är så svårt att avläsa datumen, så borde man helt enkelt göra ett större hål för datumet och en större datumskiva.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Vet inte vem som började med bubbla - kanske Rolex och man kan ju tänka sig två skäl, dels ett praktiskt (förstora datumet) och dels ett rent designmässigt. Någon tillverkare måste ju ha varit först och många förknippar ju Rolex med just bubblan.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Det jag stör mig på är att bubblan är en enkel lösning på ett ickeproblem. Om man nu tycker det är så svårt att avläsa datumen, så borde man helt enkelt göra ett större hål för datumet och en större datumskiva.

Kan ju vara så att det inte finns utrymme för en större datumskiva. Därav storlekbegränsning på datumen.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Vet inte vem som började med bubbla - kanske Rolex och man kan ju tänka sig två skäl, dels ett praktiskt (förstora datumet) och dels ett rent designmässigt. Någon tillverkare måste ju ha varit först och många förknippar ju Rolex med just bubblan.

Om jag minns rätt så säger djungellegenden att Hans Wilsdorfs fru började se sämre på äldre dar (vem fan gör inte det ...;)) och kunde inte se datumet, så han satte dit ett litet förstoringsglas ovanpå. The rest is history ...
 

Frosse

Cartier
Om jag minns rätt så säger djungellegenden att Hans Wilsdorfs fru började se sämre på äldre dar (vem fan gör inte det ...;)) och kunde inte se datumet, så han satte dit ett litet förstoringsglas ovanpå. The rest is history ...
Jag vill ju tro att det är för att man som dykare ska se datumet bättre under vatten, vem som nu f-n bryr sig om vilket datum det är när man dyker...
 

MBx

Cartier
Det jag stör mig på är att bubblan är en enkel lösning på ett ickeproblem. Om man nu tycker det är så svårt att avläsa datumen, så borde man helt enkelt göra ett större hål för datumet och en större datumskiva.

Bubblan till för syns skull, inte ägarens utan omgivningens.;) Utan bubbla syns det inte tvärs över fikabordet att det är en Rolex.;) (Har sett bubblan på äldre klockor av andra märken men bubblan är starkt förknippad med Rolex.)

Jag har nått den åldern att jag tycker bubblan är praktisk men visst är det en statusmarkör?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bubblan till för syns skull, inte ägarens utan omgivningens.;) Utan bubbla syns det inte tvärs över fikabordet att det är en Rolex.;) (Har sett bubblan på äldre klockor av andra märken men bubblan är starkt förknippad med Rolex.)

Jag har nått den åldern att jag tycker bubblan är praktisk men visst är det en statusmarkör?
Det går ju knappast att motsätta sig att det är ett trademark för Rolex och smart marknadsföring.
 

David

Bödeln
Med reservation för att jag inte sett dem sida vid sida upplever jag att förstoringen var bättre på min 116613 från 2009 än vad den är på 116619 från 2014.

141208-116613LB-14.jpg


141209-116619LB-2.jpg


Vad säger du, k0ltrasten?
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bubblan till för syns skull, inte ägarens utan omgivningens.;) Utan bubbla syns det inte tvärs över fikabordet att det är en Rolex.;) (Har sett bubblan på äldre klockor av andra märken men bubblan är starkt förknippad med Rolex.)

Jag har nått den åldern att jag tycker bubblan är praktisk men visst är det en statusmarkör?
Njae.. Gillade inte bubblan tidigare. Men nör man passerat de 50 så förstår man storheten.. Börjar få problem att kolla datum på min Dweller... Kanske kan limma dit en?...:)
 
Topp