• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

datumkomplikation

JEK

Cartier
Kort fråga till alla er med automatiska/manuella verk; byter ert datum exakt kl 00:00 eller skall man ha överseende med att det kan vara några minuter +/-?
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Kort fråga till alla er med automatiska/manuella verk; byter ert datum exakt kl 00:00 eller skall man ha överseende med att det kan vara några minuter +/-?
Beroende på märke och modell ändras datum lite olika.
Pilla inte med tidsättning runt midnatt eftersom det kan få urverket att gå sönder om datumet håller på att växla samtidigt.
 

JayJay

Rolex
Det är absolut okej att det diffar några minuter. Är bara en justeringsfråga av visarna. Förövrigt är det som MJ24 skriver att man aldrig ska pilla på Quick seten mellan ca 21:00 till 03:00... då kan saker paja i verket.
 

JEK

Cartier
Det är absolut okej att det diffar några minuter. Är bara en justeringsfråga av visarna. Förövrigt är det som MJ24 skriver att man aldrig ska pilla på Quick seten mellan ca 21:00 till 03:00... då kan saker paja i verket.


Nä, har också läst det. Var på ett litet party i helgen och såg att klockan började närma sig 00:00 och tittade spänt på att datumet skulle slå över men det tog ytterligare 5-6 min innan det hände. Är det lätt justerat eller ska man bara inte bry sig. Klockan funkar 100% i övrigt.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Nä, har också läst det. Var på ett litet party i helgen och såg att klockan började närma sig 00:00 och tittade spänt på att datumet skulle slå över men det tog ytterligare 5-6 min innan det hände. Är det lätt justerat eller ska man bara inte bry sig. Klockan funkar 100% i övrigt.


Om du inte stör dig enormt, är mitt tips att låta det vara.
 

JayJay

Rolex
Nä, har också läst det. Var på ett litet party i helgen och såg att klockan började närma sig 00:00 och tittade spänt på att datumet skulle slå över men det tog ytterligare 5-6 min innan det hände. Är det lätt justerat eller ska man bara inte bry sig. Klockan funkar 100% i övrigt.
En urmakare måste lyfta och justera om visarna. Jag hade absolut inte brytt mig... Inte ens lite grann, är ju inget fel på klockan.
 

morrism

Audemars
Beroende på märke och modell ändras datum lite olika.
Pilla inte med tidsättning runt midnatt eftersom det kan få urverket att gå sönder om datumet håller på att växla samtidigt.

Får man inte ställa klockan alls runt midnatt? Trodde bara det gällde att ställa datumet mellan 22-03
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Beror på hur verket är konstruerat. De flesta verk slår över gradvis dvs datumet börjar röra sig en stund före midnatt och är färdigt en stund efter. Vissa, tex nyare Rolex, slår över momentant exakt vid midnatt. Det kräver ytterligare en mekanism vilket gör att inte alla har det.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Finns för övrigt fler inlägg om det här i tidigare trådar, så sök gärna efter det om ni är intresserade av mer läsning.:)
 

Andsan

Rolex
Jag hade en Zenith El Primero A385 för en kort stund. Skickade tillbaka till säljaren eftersom den var allt för polerad. På denna växlade den först kl 03.00. Den började dstumväxling kl 24.00 men slutförde inte växlingen förrän kl 03.00. Fick info om att är ett vanligt problem på dessa men ny reservdel kostar bara ca 200 kr. Det är en fjäder som tappat sin spänst. Zenith säljer nu en fjäder som är bättre.
 

JEK

Cartier
Jag hade en Zenith El Primero A385 för en kort stund. Skickade tillbaka till säljaren eftersom den var allt för polerad. På denna växlade den först kl 03.00. Den började dstumväxling kl 24.00 men slutförde inte växlingen förrän kl 03.00. Fick info om att är ett vanligt problem på dessa men ny reservdel kostar bara ca 200 kr. Det är en fjäder som tappat sin spänst. Zenith säljer nu en fjäder som är bättre.

Denna byter direkt 00:06. Iofs ny klocka.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Nej, pilla inte med det alls ett par timmar innan, och ett par timmar efter midnatt för att vara på den säkra sidan, precis som JayJay skriver ovan.
Skitsnack, att ställa om tiden på det vanliga sättet går alldeles utmärkt. Eller tror du klockan pajar om du drar ut kronan och drar så timvisaren snurrar 3 varv?

Det enda jag skulle vara försiktig med är att ställa klockan bakåt mer än några minuter.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Skitsnack, att ställa om tiden på det vanliga sättet går alldeles utmärkt. Eller tror du klockan pajar om du drar ut kronan och drar så timvisaren snurrar 3 varv?

Det enda jag skulle vara försiktig med är att ställa klockan bakåt mer än några minuter.

Du är ju riktigt trevlig...en konversation som hålls i en bra ton, mellan forumvänner tas snabbt ned till källarnivå med någon som uttrycker sig som du gör här.

Om man nu bortser från det en stund...
Vet du säkert och har såpass djupa kunskaper att du kan backa upp det, tror jag dig förstås, men då måste du också vara definitivt säker på att du har rätt.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nej, pilla inte med det alls ett par timmar innan, och ett par timmar efter midnatt för att vara på den säkra sidan, precis som JayJay skriver ovan.
På Zenith kanske det är så. På min JLC så kan jag sätta ändra datumet både framåt och bakåt, så där finns inga restriktioner.

Det är väl som alltid säkrast att läsa manualen - men det gör man ju inte som man... :)
 

DanielR

Friends of KS
2-Faktor
Det jag har förstått så är det inga problem att röra mekanismen framåt i klockan, det du gör är bara att du accelererar datumprocessen. Däremot så ska man inte ändra datumet genom quick-set funktionen under låt säga 8 på kvällen till 4 på morgonen, detta varierar dock mellan olika märken / urverk...
Men jag är bara en glad amatör :)
 

JEK

Cartier
Är det jätte jobbigt så kan du be dom att lyfta visarna bak 6 minuter.
Men jag hade inte brytt mig.

Grattis förresten till en av världens snyggaste klockor!
Bild vill vi ha!
4d8f46e5fb757386586bdd1d92d658db.jpg
9e2a85d7c57f2173020247c512127519.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Du är ju riktigt trevlig...en konversation som hålls i en bra ton, mellan forumvänner tas snabbt ned till källarnivå med någon som uttrycker sig som du gör här.

Om man nu bortser från det en stund...
Vet du säkert och har såpass djupa kunskaper att du kan backa upp det, tror jag dig förstås, men då måste du också vara definitivt säker på att du har rätt.
Tack jag jobbar hårt för att vara så fantastiskt trevlig :)

När det gäller att ställa klockan på vanligt vis (inte quickset funktioner) så skadar du inte urverket eftersom du vrider med alla kugghjul på det sätt de är tänkta att fungera även när energikällan är fjädern i klockan. På detta sätt spelar det ingen roll om och när du ställer klockan genom att vrida på kronan då allt i den "hänger med" så som är tänkt.

Detta gäller givetvis när du ställer fram klockan, att ställa bak klockan skulle jag vara försiktigare med, visserligen tror jag inte risken är så stor på urverk med hack men på urverk utan hack finns alltid en risk att nån infästning kan hoppa loss om man vrider klockan bakåt på mekaniska urverk men jag vet i fan om risken är särskilt stor att skada verket även i dessa fall.
 
Topp