• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datumplacering

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Varför förstör vissa (många!) tillverkare sina klockor genom att placera datumkomplikationen vid kl 4-5?:banghead: Finns det en anledning till att placera den där (rent tekniskt kan det väl inte vara någon skillnad att lägga den på ett mer rimligt och mer estetisk tilltalande plats på tavlan?) På vissa kronografer med tre subdials kan jag förstå att det är ett lämpligt (finns inte lika mycket plats kvar på tavlan) ställe att placera ett datum (och inte lika uppseendeväckande fult, då den fula placeringen döljs bland alla andra komplikationer på tavlan). Sen tycker jag att det är sorgligt att inte fler tillverkare placerar datumet kl 6 eller kl 12 (i stället för kl 3), speciellt på day-date-varianter liknande Rolex Day-Date, vilket ger en bättre symmetri.:woot:
Hur snygg skulle t ex inte denna Blancpain vara om den inte hade datum eller inte hade datumet helt korkat placerat? För mig att det definitivt en dealbreaker med knasig datumplacering. Hur är det för er?
Blancpain-Bathyscaphe-Duo-Fifty-Fathoms.jpg
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Well... För mig är det en dealbreaker om en klocka inte har datum. Med det sagt så håller jag med om att placeringen mellan 4 och 5 som man ibland ser förmodligen är den minst lyckade. Faktiskt är några av de mer lyckade alternativen på kronografer en kl 6-placering där datumet integreras i den nedre subdialen a la Speedmaster Broad Arrow eller nyproduktionen av Heuer Autavia. IMHO
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_6329.JPG

Jag vet att vissa stör ihjäl sig på den datumplaceringen men för mig stör det där INGENTING. Urverket är ju in house så om de hade velat räta upp datumskivan eller givit datumet annan placering så hade de ju gjort det.

Datum som sitter för långt in mot centrum får jag däremot panik på.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
IMG_6329.JPG

Jag vet att vissa stör ihjäl sig på den datumplaceringen men för mig stör det där
INGENTING. Urverket är ju in house så om de hade velat räta upp datumskivan eller givit datumet annan placering så hade de ju gjort det.

Datum som sitter för långt in mot centrum får jag däremot panik på.
Men varför gör de inte det då? Ser ju för hemskt ut (så synd på en klocka som hade sett riktigt bra ut annars)! I min frågeställning så undrade jag om det finns en teknisk anledning till att placera datumet kl 4-5, för det kan definitivt inte handla om estetiska skäl (då får de fan sparka hela designavdelningen:p)?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men varför gör de inte det då? Ser ju för hemskt ut (så synd på en klocka som hade sett riktigt bra ut annars)! I min frågeställning så undrade jag om det finns en teknisk anledning till att placera datumet kl 4-5, för det kan definitivt inte handla om estetiska skäl (då får de fan sparka hela designavdelningen:p)?
Tror snarare det har att göra med att de inte vill bli av med index kl 3, det blir mer diskret med datumet där. Med svart datumskiva sticker ju inte datumet ut när du har klockan på armen, på bild däremot syns alla detaljer tydligare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men varför gör de inte det då? Ser ju för hemskt ut (så synd på en klocka som hade sett riktigt bra ut annars)! I min frågeställning så undrade jag om det finns en teknisk anledning till att placera datumet kl 4-5, för det kan definitivt inte handla om estetiska skäl (då får de fan sparka hela designavdelningen:p)?
IMG_6329.JPG

Du borde koncentrera dig på det positiva. ;)
(Alltså att andra siffran är större än den första).
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Tror snarare det har att göra med att de inte vill bli av med index kl 3, det blir mer diskret med datumet där. Med svart datumskiva sticker ju inte datumet ut när du har klockan på armen, på bild däremot syns alla detaljer tydligare.
Yes, håller med dig om att ett problem när vi bedömer utseende på bild, så är det inte alltid lika tydligt i verkligheten. Men jag har endast en klocka kvar med snett datum, och det är en kronograf med 3 subdials, för att jag stör mig på denna förfulande styggelse...
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
img_6329-jpg.605745

Du borde koncentrera dig på det positiva. ;)
(Alltså att andra siffran är större än den första).
Det är ju iofs riktigt läckert, men inte tillräckligt för att att jag ska kunna bortse från det asymmetriska vedervärdiga...(hade varit riktigt bra vid kl 3 eller ännu hellre 9 :))
 
Senast ändrad:

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Visst.

Men det stör ännu mer när det ser ut som de som designade tavlan tänkte "Fan, just det! Vi glömde datumet! Vi lägger det här..." på en tavla i annars perfekt harmoni. (Tänkte mest kronografer här).

Skräckexempel:

8e84cf6f3cf217b7c40ae11ee280b470.png


OK placering:

Tudor-Black-Bay-Chrono-Gear-Patrol-Slide-1-1-1940x1300.jpg
Men de kunde väl valt svart skiva med vita siffror åtminstone (på Tudorn).:bored:
 
Topp