• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datumskifte

haZe

Omega
Hej,
Är det brukligt att en mekanisk klocka ska skifta datum exakt 00:00:00 eller kan det ibland dröja några sekunder/minuter?

Igår ville min klocka inte hoppa över till den 1:a på två minuter, men när jag skruvade ut kronan och skulle ställa minutvisaren hoppade den över direkt. Någon som kan ge lite klarhet i detta?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns olika datummekanismen, så det beror helt på vilket urverk som sitter i klockan. Vissa datum tar det 1,5 timmar att skifta, vissa skiftar på 5min medan andra slår över på en sekund eller mindre.

När skiftet sker beror på om visarna är placerade på rätt sätt och det går att justera genom att man lyfter av visarna och sätter dit dem i rätt position vid rätt tidpunkt.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
På min råååååååååålex så säger det SCHMAPP så byter den dag och datum i ett enda distinkt klick. Perfektion.
+1 på den. På min Gmt byter den med ett Scmack! Exakt 12 min i tolv varje dag :)
På min SoS börjar den vid 11 och håller på till fem över 12, saaaaakta går det...
Helt normalt m a o :)
 

paradis

Audemars
På min Submariner 1680 har bytt datum 12.02.20 i flera år, nu efter service så byter den 23.56.00 Det spelar egentligen ingen roll när den byter ,så länge det är vid 24.00 :) Hinner inte se,det går blixt snabbt........:eek:
 

haZe

Omega
Tack för alla svar. Såg i manualen att min iwc ingy byter under längre tid. Däremot verkar den ha en "crown activated rapid advance" som kan förklara att den gick över till den 1:a så snart jag skruvade ur kronan.
 

Galaxy

Rolex
Har för mig att man ska undvika att byta tid x antal timmar före och efter datumväxlingen också, vad beror detta på? Och gäller detta hos alla urverk?
 

wadbro

Cartier
2-Faktor
Man sk
Har för mig att man ska undvika att byta tid x antal timmar före och efter datumväxlingen också, vad beror detta på? Och gäller detta hos alla urverk?
Man ska inte snabbställa mellan ca 21 - 03, detta beror på att mekanismen som ska skjuta fram datumringen är i jobb då och om du drar igång snabbmatningen då kan spärrar komma i ofas i den mekaniskautväxlingen o datumet kan ex fastna mellan två datum alt så skjuts inte ringen fram nästa dag då spärren är ut position. Låt därav mekaniken sköta det själv!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man sk
Man ska inte snabbställa mellan ca 21 - 03, detta beror på att mekanismen som ska skjuta fram datumringen är i jobb då och om du drar igång snabbmatningen då kan spärrar komma i ofas i den mekaniskautväxlingen o datumet kan ex fastna mellan två datum alt så skjuts inte ringen fram nästa dag då spärren är ut position. Låt därav mekaniken sköta det själv!
Restriktionerna varierar beroende på urverk. På vissa funkar det att byta även under natten.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
+1 på den. På min Gmt byter den med ett Scmack! Exakt 12 min i tolv varje dag :)
På min SoS börjar den vid 11 och håller på till fem över 12, saaaaakta går det...
Helt normalt m a o :)
Rolex är kända för datumväxlingen och det är en av sakerna man tittar på för att säkerställa att det inte är någon billig kopia. Vad man själv tycker om är ju högst personligt och nästan filosofiskt är det binära tillstånd eller kan man leva med lite feeling. När blir sent sent?När blir imorgon idag?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Man sk
Man ska inte snabbställa mellan ca 21 - 03, detta beror på att mekanismen som ska skjuta fram datumringen är i jobb då och om du drar igång snabbmatningen då kan spärrar komma i ofas i den mekaniskautväxlingen o datumet kan ex fastna mellan två datum alt så skjuts inte ringen fram nästa dag då spärren är ut position. Låt därav mekaniken sköta det själv!
Med snabb-växlande datum byggs det upp energi i en sprint eller liknande som släpps loss och växlar datumet när det är dax. Den här videon visar vad som kan hända om man ändrar datumet med quick-set medans den normala processen är igång...


I JLCs 975 urverk så används ett "kors" som växlar datumet. Nackdelen är att det tar lite tid att växla, fördelen är att man kan "ställa" datumet när som helst och både framåt och bakåt.

date.gif
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Rolex är kända för datumväxlingen och det är en av sakerna man tittar på för att säkerställa att det inte är någon billig kopia. Vad man själv tycker om är ju högst personligt och nästan filosofiskt är det binära tillstånd eller kan man leva med lite feeling. När blir sent sent?När blir imorgon idag?
Tycker båda systemen funkar utmärkt, huvudsaken är ju att den växlar. Sedan kan man ju välja vilken veckodag man vill att det ska vara. Om det universiella tillståndet tillåter det. Men datum är ju ett hyfsat exakt tillstånd :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Min GMT Master smäller det till på. Den är från -91

Min DayDate från -68 vet jag faktiskt inte än. Men jag tror den är lite segare.
 
Topp