• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

David Lee

Killen kontaktade mig angående en IWC jag hade till salu. Hans första meddelande var bokstavligen en a4 med text: han ville veta allt om klockans historik, skick, service, papper som följer med osv. Dessutom ville han ha makrobilder på alla bandhorn från olika hål, tavlan, månfashjulet, balanshjulet, mikroregulatorn med mera. Bilder på Nymans servicekvitto och en Timegrapher rapport som om alla bara hade en hemma.

Jag fick misstankar direkt och sa att priset var fast och att jag inte gör allt han begär bara för att sedan få ett skambud. Klockan är det skicket som syns på bilderna och fler bilder skulle visa samma sak. Nej-nej, @David Lee försäkrade mig att han var redo att köpa klockan men eftersom den skulle bli en keeper för evigt ville han vara säker att allt var bra med klockan.

Det var fler frågor som jag besvarade innan jag tog bilderna. Typ 12-15 st. Från alla hål. Ett dygn senare skriver han en halv a4 till om att med tanke på klockans skick kan han bara erbjuda 3000 euro.

Min tid som denna icke svensktalande däcksparkare har slösat bort kommer jag inte få tillbaka men jag tänkte ändå berätta om hans sätt att förhandla för att andra kunde slippa honom. Är det fler som har råkat ut för samma kanske?

Hi Evki, I'm sorry you felt your time was wasted. As a collector, when I am considering a multi-thousand euro timepiece with visible oxidation on the moon phase and no original papers, I perform due diligence to understand the restoration costs.

My offer of €3,000 was based on the current 2026 IWC service rates (€1,250 base + €450 for the disc) and the risks identified in the macro photos. I appreciate the photos you provided, as they confirmed the watch needs professional intervention to reach collector-grade. I wish you the best with the sale to a buyer who fits your criteria.

P3250141.JPG
P3250143.JPG
P3250142.JPG

I apologize if you found my due diligence frustrating, but for a €5,000+ transaction, technical accuracy matters.

Regarding the moon phase disc: IWC Portofino 544801 moon discs are high-polish lacquered steel. The macro photos you provided clearly show lacquer bubbling and surface pitting (visible near the stars and aperture edges). This is a known symptom of moisture ingress or seal failure, not 'standard aging.'

My offer of €3,000 was a fair calculation:

• Market Price (Mint/Full Set): €5,000+
  • Less complete service (IWC 2026 rates): -€1,250
  • Less moonphase disc replacement (Required): -€450
  • Less missing provenance/papers: -€300
This is a project watch, and I offered a project price. I would suggest any other potential buyer factor in a trip to Schaffhausen for a movement and dial-side overhaul.

Månfashjulet är matt från fabrik. Det är inte samma teknik som på 5251. Spelar ingen roll dock, jag tror jag alla som läser detta förstår vilken slags köpare du är.

Tillbaka
Topp