• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Davosa Ternos

Jockinho

Patek
2-Faktor
Modellnamn:
Ternos
Tillverkare:
Davosa
Årsmodell:
2012
Urverk:
Eta-2842-2
WR:
200m
Allmän beskrivning:
Subhomage i den lite "dyrare" kategorin

Mina intryck:
Först och främst, det är en homage. Hatar du dessa lär väl inte recensionen ge mycket nöje, för er andra som är intresserade hoppas jag den ska ge er lite matnyttig info.

davosa1.jpg


Davosa är ett märke som har en stor spännvidd på sina modeller, de har alltifrån billigare batteriklockor till dyra mer komplicerade modeller. I mittensegmentet återfinns Ternosdykarna som kort och gott lånar det mesta från Submarinern och Yachtmastern. Ser man bortom homagefaktorn på Ternosen döljer sig en riktigt fin klocka, tillskillnad mot vissa andra "mikromärken/kinagrejer" jag stiftat bekantskap med är varenda detalj på Ternosen korrekt vilket ibland inte alltid varit fallen hos dem. Här finns inga lätt krokande index, icke centrerande bezel (herregud så irriterande...) eller smuts innanför glaset Allt är i sin ordning. Och tur är väl det då priset för nuvarande modell ligger på 5800kr från Urtid. Min var något billigare i inköp då den saknar den keramiska bezeln, inköpspris var 5300kr. Är den värd de pengarna? Ja, rent finishmässigt går det inte klaga på vad man får. Alla detaljer sitter där de ska och är trevlig utförda likväl är länken väldigt stabil men gör också att klockan upplevs rejält mycket tyngre än vad man kan tro. Sen hade jag personligen nog inte köpt den till det priset då jag tenderar tröttna på homager, lyckligtvis fann jag min till 1/3 av nyinköp trots endast några månader gammal. I den prisklassen är Ternosen ett fynd och för svårt att motstå :)

Ternosen levereras annars i en trevlig liten svart box med pianolack, både fin och ytterst funktionell då klockan ligger skyddad under frakt. Urverket är pålitligt, lättservat och håller tiden kring +10sek/dygn.

Finns det något negativt?
Personligen anser jag submarinern, och då således Ternosen, är en klocka som passar till allt. Skjorta, kostym,
jeans &T-shirt, stranden. Den både klarar det och ser bra ut. Den är på alla sätt och vis perfekt estetiskt men personligen skulle jag aldrig klara av att endast ha just denna klocka då den är så alldaglig (för mig). Men kan man kombinera den med något annat eller lägga till lite perfekt patina, keramik eller guld så är det en annan femma.

Vem riktar sig klockan till? För mig fungerar homager i stort sett på de som:

1. Inte har det minsta intresse, ekonomi eller prioriterar andra dyrare klockor som grails före köp av submarinern.
2. För de som vill känna av stilen men som snabbt ändå inser att man tillhör kategori nummer ett. Typ jag...
3. För de som inte bryr sig det minsta om märket utan bara om design. Här kan jag själv flika in att det skulle ju vara roligare med rolex på tavlan, något annat vore att ljuga, men det känns inte viktigt.

Summa summarum:
+ Snodd men perfekt design. 40mm passar också bra på de flesta handleder.
+ Fin finish och går hitta till bra priser begagnat
+ Länken är grym
+ Trevlig box och stabilt urverk
+ 200m WR

davosa-1.jpg


Tack för titten!

//Jocke
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra skrivet! Brukar tycka Davosa har fina modeller, men har aldrig gullat med en IRL. Mercedeshänder skulle jag kunna leva med, men precis som du säger, så är denna modell VÄLDIGT lik originalet, som den försöker efterlikna. Det finns massvis med sub-homager med 2824-2 urverk, så det är en farlig konkurrens att ge sig i lag med.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Davosa Ternos

Tack för trevlig läsning! Håller med Yonsson om att denna genre känns som en djungel, så alltid kul med lite mer att gå på än utseende, urverk och pris...
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
yonsson skrev:
Bra skrivet! Brukar tycka Davosa har fina modeller, men har aldrig gullat med en IRL. Mercedeshänder skulle jag kunna leva med, men precis som du säger, så är denna modell VÄLDIGT lik originalet, som den försöker efterlikna. Det finns massvis med sub-homager med 2824-2 urverk, så det är en farlig konkurrens att ge sig i lag med.

Precis finns mängder och de från Kina är inte dåliga ett par hundra heller fast vattentäthet är ett stort plus i min bok men inte värt 5x mer. Invicta 8926 har ju även den 200m WR och nära 1/6 i pris av denna, ingen vidare tavla på den (när jag hade en iaf) men resten helt okej. Steinhart verkar bra men lite svårt för den större boetten.

Nu försöker jag hitta lite nya bezel till ternosen, helst en keramisk i svart samt en i grön.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har de samma storlek som Rolex, så finns det massa billiga keramiska inlägg på ebay.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Davosa har några trevliga modeller som kan stå på egna ben. Synd att de flörtar så oblygt med etablerade ikoner som fallet är här.
 

noxela

Omega
Jag har precis haft en kort bekantskap med en Ternos. Beställde en ny från tyska Amazon för ca 400 euro.

På plussidan är utförandet och framförallt länken. Instämmer med TS i att den är grym. Gedigen, stabil, bekväm och med bra finish.

På minussidan var gångavvikelsen. Den fortade sig 6 minuter och 40 sekunder ....... per timme! Specen för standardversionen av 2824-2 är väl +/- 30 sek. Mitt ex ligger på +9600 sek.

Ner i lådan och åter avsändaren. Känns som det räcker med äventyr så jag väljer att få tillbaks pengarna.
 
Topp