• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Davosa?

Subby

Rolex
image.jpeg
image.jpeg
Hej alla!

Jag har fått upp ögonen för 2 av Davosas modeller men det är inte riktigt lätt att hitta bra recensioner och åsikter om dem. Vad tycker ni generellt om Davosa och dessa 2 modeller? Ni kan även komma med förslag med klockor som liknar de två modellerna jag bifogar. Prisklass 5-6k.

Bilder från internet.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Har haft en Classic Automatique som var min första schweiziska klocka, och en Trailmaster. Mycket klocka för pengarna, sålt båda nu då jag behövde pengarna till annat, men tror inte du blir missnöjd med tanke på priset du betalar. Jag vet att massdrop har haft många davosor på 50%, så håll utkik där!
 
Köpte på mig några stycken (Classic Automatique, Classic Mechanique, Ternos Diver och den där svarta du har längst ner till vänster - Argonautic) från Micke J på Urtid runt 2006/07. Alla sedan länge sålda eller bortgivna som presenter. Helt okej kvalitet i prisklassen men Davosa är väl inget riktigt märke och gör absolut ingenting själva. Om jag minns rätt ägdes varumärket av en familj i Tyskland (Micke J gjorde hembesök hos dom, se om du kan hitta det reportaget eller ta kontakt med honom) och klockorna sattes samman i schweiziska Tramelan (möjligen av Hasler & co ?). Flera av modellerna köps in av tillverkare som trycker dit Davosas varumärke eller vilket annat märke som helst som beställaren önskar och designen är därför inte unik eller utvecklad av Davosa själva - av denna anledning finns exempelvis Argonautic helt identisk med ett annat märke och modell - har glömt bort vilken, men endast logotypen på urtavlan skiljer alltså klockorna åt.

Personligen hade jag lagt pengarna på en "riktig" tillverkare med historia. Finns gott om sådana i prisklassen.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Topp