• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Davosa's sub-kopia

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Snubblade över denna - är det inte lite konsigt att Davosa, som jag antar även gör egendesignade klockor, har säljer en sån uppenbar kopia/hommage till Rolex Sub.

http://www.urtid.com/klockor-fr-honom/ternos-diver

Bra affärsidé med andra ord är:

- köp ETA-urverk
- kopiera desingen från en av världens mest kända klocka
- sätt ditt din egen logga
- börja sälj och skratta hela vägen till banken

Man kan ju undra vad rolex jurister säger om detta tilltag....

Nu har jag klagat färdigt :lol:
 

max

Dancing Queen
är vällan ganska välkänt att davosa ligger i samma balja som steinhart och de andra som gör mestadels kopior.
Lite töntigt men tror inte rolex orkar ta striden mot alla som gör taffliga kopior av deras klockor, davosa åkte ju dock dit när de kopierade AP för mycket och fick dra in modellen vilken de gjorde om lite och släppte på nytt.
...men tom folk här på forumet stödjer ju denna verksamhet och jag hade själv en i början av min klockhobby så jag förstår att marknaden finns och är stor även om det är väldigt tråkigt att de inte kan leva på eget arbete.
 

Itson

Omega
Re: Sv: Davosa's sub-kopia

Lite samma visa som Steinhart. Gör några egna modeller samt en del klockor inspirerade av andra (läs kopierar)
 

morrism

Audemars
Jag tycker dessa klockor är lika pinsamma som en kinakopia, spelar ingen roll om de har riktiga verk.. Irriterande och vattnar ur känslan på de riktiga
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
De tar ju rätt bra betalt för den dessutom (nästan 6,000 kr). Så det är ju inte en billig Kina-kopia direkt vi pratar om här. Steinhart tar väl ca hälften för sin sub-kopia.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag tycker inte om det heller men anser samtidigt att Rolex inte förlorar på det, dom som köper exempelvis en Davosa Sub hade nog inte köpt en Rolex Submariner även om Davosa Suben inte fanns.
 

calzone

Vacheron
80talisten skrev:
Jag tycker inte om det heller men anser samtidigt att Rolex inte förlorar på det, dom som köper exempelvis en Davosa Sub hade nog inte köpt en Rolex Submariner även om Davosa Suben inte fanns.

Det är ju just det man gör :p, Jag köpte en Davosa Ternos för ett tag sedan här på forumet för att jag ville veta hur det skulle kännas med en Sub :D
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Scaramanga skrev:
Den där modellen har man väl gjort "hommager" på i 20 år snart, eller?

+1

Davosan är en riktigt välgjord sak, bästa subhomagen jag stött på, men i slutändan är det en homage och därmed personligen alltid lite trist ändå...

DSC_0261.jpg


davosa1.jpg


Jag hade en några månader innan den såldes. För de 2k jag gav och sålde den för blir det dock svårt att hitta en mer välgjord klocka. Men som sagt, homager är mest kul ett tag.. ;)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Å andra sidan kan man ju börja fundera på om en riktig 16610 inte borde kosta 5-10k snarare än 50k i butik. Det är ju bara en stålklocka med ett icke-förfinat urverk som man massproducerar.

Varumärket kostar ju mest i den produktkalkylen...

Usch jobbigt att tänka för mycket på det, men ibland kommer man ju på sig själv med att fundera hur det kan vara rimligt att betala så mkt för en stålklocka
 

morrism

Audemars
Jag tycker det där är lite över gränsen, bryr mig nog mer för att jag har en riktig men det stör mig på något sätt
 

morrism

Audemars
JS_80 skrev:
Å andra sidan kan man ju börja fundera på om en riktig 16610 inte borde kosta 5-10k snarare än 50k i butik. Det är ju bara en stålklocka med ett icke-förfinat urverk som man massproducerar.

Varumärket kostar ju mest i den produktkalkylen...

Usch jobbigt att tänka för mycket på det, men ibland kommer man ju på sig själv med att fundera hur det kan vara rimligt att betala så mkt för en stålklocka

Nu vet jag inte exakt hu rolex-tillverkningen går till men jag hoppas att materialen och kvaliteen är dyrare och högre i en riktig sub än i en davosa
 

Ministern

Founder
2-Faktor
JS_80 skrev:
Å andra sidan kan man ju börja fundera på om en riktig 16610 inte borde kosta 5-10k snarare än 50k i butik. Det är ju bara en stålklocka med ett icke-förfinat urverk som man massproducerar.

Varumärket kostar ju mest i den produktkalkylen...

Usch jobbigt att tänka för mycket på det, men ibland kommer man ju på sig själv med att fundera hur det kan vara rimligt att betala så mkt för en stålklocka

Alltså det där är ett missförstånd, Rolex har inte ett simpelt verk. De har dock valt att skita i de kosmetiska. Du hittar Panerai hommager med dekoreringar. Det gör dock verket varken bra eller exklusivt..
Ärligt talat så anses normalt en massa krimskrams inte tillföra något vad det gäller vanlig design. Jag tycker inte om överdekorerade verk där dekoreringen i sig inte tillför något..
 

m_s

Patek
2-Faktor
Provade polarens KinaSub över en dag, larvigt välgjorda med "Rolexfierade" ETA verk och gjorde snarare så att jag blev mer sugen på en Rolle än vad jag varit innan (efter korta test då mest).

Det här är en evig diskussion och jag har alltid valt att sett det som att människor får göra lite som de vill och orkar inte hetsa upp mig så mycket...

Sen kan jag tycka att det är fel att kopiera ett varumärke rakt av och tjäna pengar på det! Men tveksamt att det drabbar t ex Rolex försäljning, sen finns alltid risken att folk tror de köper en Rolex i Thailand för 100:- som de sedan blir irriterade över är den går sönder och därmed kanske ser ner på varumärket, men idioter finns det ju alltid..
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Du har rätt Max - inflationen ska naturligtvis vara med, det var pga det jag la med årlig ökning per år i procent

Dock är en tredubbling av priset rätt mkt oxå :)

Skillnad på att köpa Volvo V70 för 300k och 900k, he he
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
morrism skrev:
Nu vet jag inte exakt hu rolex-tillverkningen går till men jag hoppas att materialen och kvaliteen är dyrare och högre i en riktig sub än i en davosa

Så klart att de har bättre finish på rolexen samt 904L stål i stället för 316. Sen HUR stor skillnad det är låter jag vara osagt.
 

morrism

Audemars
JS_80 skrev:
morrism skrev:
Nu vet jag inte exakt hu rolex-tillverkningen går till men jag hoppas att materialen och kvaliteen är dyrare och högre i en riktig sub än i en davosa

Så klart att de har bättre finish på rolexen samt 904L stål i stället för 316. Sen HUR stor skillnad det är låter jag vara osagt.

Att rolexen tar ett år på sig genom hela produktionskedjan, är det en myt? Har svårt att tänka mig att davosan har ett års ledtid iallafall
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Det jag tycker är lite märkligt i denna typ av diskussion är varför gör inte typ steinhart helt egen designade klockor. De har väl gjort några, typ triton och någon forum klocka som hette black sea och de var ju helt ok i mitt tycke. Känns liksom dumt att göra homager när man har förmågan att göra "egna" grejor.
 

max

Dancing Queen
JS_80 skrev:
Du har rätt Max - inflationen ska naturligtvis vara med, det var pga det jag la med årlig ökning per år i procent

Dock är en tredubbling av priset rätt mkt oxå :)

Skillnad på att köpa Volvo V70 för 300k och 900k, he he

1967 kostade motsvarigheten till BMW 5-serie touring med stora motorn och lyxinredningen 25400kr, räknat med inflation var det 206493kr 2008
600 000kr räcker nog inte långt för en lyxutrustad 5-serie med största motorn nu...
huruvida design och teknikutveckling gått framåt i bmw 5-serie kontra rolex sub är en annan femma :lol:
 

morrism

Audemars
Har även hört att en stor del av rolex vinst går till välgörenhet då Hans Wilsdorf ordnade det genom en fond innan han dog

:cool:
 

Itson

Omega
Re: Sv: Davosa's sub-kopia

Beastie skrev:
Det jag tycker är lite märkligt i denna typ av diskussion är varför gör inte typ steinhart helt egen designade klockor. De har väl gjort några, typ triton och någon forum klocka som hette black sea och de var ju helt ok i mitt tycke. Känns liksom dumt att göra homager när man har förmågan att göra "egna" grejor.
Triton och Apollon är bland annat deras egna modeller, som dessutom är "bra klockor". Jag undrar hur många olika modeller man kan göra som är estetiskt tilltalande innan idéerna tar slut som tillverkare. Inte konstigt att många modeller är inspirerade av andra. Inte så att jag försvarar kopiering men ni förstår vad jag menar
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
morrism skrev:
Har även hört att en stor del av rolex vinst går till välgörenhet då Hans Wilsdorf ordnade det genom en fond innan han dog

:cool:

Rolex kontrolleras av en stiftelse - som ger minimal insyn. Med andra ord vet vi ej OM eller HUR mkt som går till välgörenhet ;)

Men det skulle kännas bra om en stor del gick till välgörenhet, blir ju en win-win när man köper en ny klocka
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
morrism skrev:
JS_80 skrev:
morrism skrev:
Nu vet jag inte exakt hu rolex-tillverkningen går till men jag hoppas att materialen och kvaliteen är dyrare och högre i en riktig sub än i en davosa

Så klart att de har bättre finish på rolexen samt 904L stål i stället för 316. Sen HUR stor skillnad det är låter jag vara osagt.

Att rolexen tar ett år på sig genom hela produktionskedjan, är det en myt? Har svårt att tänka mig att davosan har ett års ledtid iallafall

Beror nog på om man i det året räknar in sourcing och lagerhållning

Har hört att rolex producerar ca 800,000 klockor per år. Antar vi att fabrikerna är igång 300 dagar per år, så blir det ca 2600-2700 klockor per dag. För att klara det bör de a) ha många anställda b) automatisera en stor del av produktionen

Säger man att det ska ta ett år att göra en klocka så låter det som om den är helt handgjord. Men då måste Rolex ha en jäkla stor sweatshop i Schweiz :)
 

morrism

Audemars
JS_80 skrev:
morrism skrev:
JS_80 skrev:
morrism skrev:
Nu vet jag inte exakt hu rolex-tillverkningen går till men jag hoppas att materialen och kvaliteen är dyrare och högre i en riktig sub än i en davosa

Så klart att de har bättre finish på rolexen samt 904L stål i stället för 316. Sen HUR stor skillnad det är låter jag vara osagt.

Att rolexen tar ett år på sig genom hela produktionskedjan, är det en myt? Har svårt att tänka mig att davosan har ett års ledtid iallafall

Beror nog på om man i det året räknar in sourcing och lagerhållning

Har hört att rolex producerar ca 800,000 klockor per år. Antar vi att fabrikerna är igång 300 dagar per år, så blir det ca 2600-2700 klockor per dag. För att klara det bör de a) ha många anställda b) automatisera en stor del av produktionen

Säger man att det ska ta ett år att göra en klocka så låter det som om den är helt handgjord. Men då måste Rolex ha en jäkla stor sweatshop i Schweiz :)

Produktionsstorleken förändrar ju inte ledtiden, det kan ju fortfarande ta 1 år innan den kommer till konsument.
 

morrism

Audemars
Men man undrar ju om det är något att skryta med egentligen, klockan lär ju ha mycket dötid och vänta på nästa steg i processen isåfall vilket inte är optimalt i vinstsyfte.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
max skrev:
JS_80 skrev:
Du har rätt Max - inflationen ska naturligtvis vara med, det var pga det jag la med årlig ökning per år i procent

Dock är en tredubbling av priset rätt mkt oxå :)

Skillnad på att köpa Volvo V70 för 300k och 900k, he he

1967 kostade motsvarigheten till BMW 5-serie touring med stora motorn och lyxinredningen 25400kr, räknat med inflation var det 206493kr 2008
600 000kr räcker nog inte långt för en lyxutrustad 5-serie med största motorn nu...
huruvida design och teknikutveckling gått framåt i bmw 5-serie kontra rolex sub är en annan femma :lol:

BMW är ju en helt annan bil 1967 jmf 2008 (säkerhet, elektronik, material, motorer etc). Vad gäller rolex sub 1967 vs 2008 så är nog skillnaden markant mindre.
 
Topp