• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Day-Date ägare med slow set

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Funderar på att skaffa en DD och jag är mest sugen på en 1803 reffen för att den har plexi men jag funderar lite kring det där med slow set.

Hur gör ni som har DD med slow set, orkar ni ställa dag och datum varje gång ni använder klockan om den hunnit stanna emellan? Kan tänka mig att det blir en hel del snurrande för att ställa den rätt. Möjliga lösningar är ju att ha den i en winder eller använda den så pass ofta att den inte hinner stanna mellan varven. Tröttnar man så får man väl bara offra plexit och byta till en senare ref med quick set.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Funderar på att skaffa en DD och jag är mest sugen på en 1803 reffen för att den har plexi men jag funderar lite kring det där med slow set.

Hur gör ni som har DD med slow set, orkar ni ställa dag och datum varje gång ni använder klockan om den hunnit stanna emellan? Kan tänka mig att det blir en hel del snurrande för att ställa den rätt. Möjliga lösningar är ju att ha den i en winder eller använda den så pass ofta att den inte hinner stanna mellan varven. Tröttnar man så får man väl bara offra plexit och byta till en senare ref med quick set.
Har haft några stycken 1803or och inte tyckt att detta varit ett problem, det är lite mysigt att pilla med klockan och ställa in dag och datum. En winder gör ju helt klart saken enklare.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Har haft några stycken 1803or och inte tyckt att detta varit ett problem, det är lite mysigt att pilla med klockan och ställa in dag och datum. En winder gör ju helt klart saken enklare.
Jag gillar också art sitta och pilla med klockorna. Problemet blir om man har bråttom och 20 datum och 6 dagar att pilla fram men om det inte börjar fungera är det ju bara att skaffa en winder.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Finns det någon risk att "bränna verket" om man jobbar igenom för många dagar och datum på en och samma gång?
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Jag har haft min DD 1803 nu ett par månader och fått ställa in flera gånger. Det jobbiga är när du snurrar 20 dagar och sen råkar du snurra en för mycket. Då är det en lång resa.
Men om du inte haft en tidigare, KÖP! Jag är så himla nöjd med min, även om man blir tokig ibland :)
 

joey

Cartier
Alt 1: köp en 1803+ winder
Alt 2: köp en 190xx
Alt 3 köp en 190xx + en winder för säkerhets skull...

image.jpg
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har 1803 (underbar referens!) men ställer på sin höjd in dagen... Ett jäkla snurrande ;)

Mvh
Micke
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Tydligen så fins det en risk om man snurrar för fort. Tror det var acce1999 som förklarade det i nån tråd. Frågan är bara, hur fort är för fort?
Det är väl så att när man har många dagar att snurra så uppstår viss värme i urverket som kan orsaka skador, dessutom så är det ganska vanligt att visarna "tar i" varandra på dessa klockor vilket även sliter på dessa.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Fråga från en nybörjare.....varför vill man hellre ha plexi än safir?
//Rickard

Hehe, det är en vattendelare!

Safir: går i princip inte att repa, blir lätt synliga fingeravtryck på glaset, går sönder helt om man råkar göra sönder det.

Plexi: repas hyfsat lätt, fingeravtryck syns inte på glaset, roligare känsla, lättare att ta bilder på urtavlan (min uppfattning), kan få en spricka i plexit utan att hela glaset förstörs.

Fyll gärna på!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Fråga från en nybörjare.....varför vill man hellre ha plexi än safir?
//Rickard
Detta är en intressant fråga och garanterat värt en egen tråd. Jag håller med JakobZ i det han skriver och kan tillägga litegrann:

Funktionsmässigt är troligen safir det smartare valet eftersom det är repfritt och i vattentäta klockor mer säkert men för min del ger plexi en annan känsla åt klockan och framhäver tavlan bättre. Plexit är ofta lite rundat/domat och det ger mer liv åt klockan medan safirglaset är platt och blankt. En stor fördel är att man slipper fingermärken med plexi.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Att man slippper fingeravtrycken på plexi är lätt den största fördelen. Skönt att slippa gå å putsa rent safirglas stup i kvarten :)
 
För mig då som tänker använda min klocka varje dag så måste ju fördelen med repfritt uppväga diverse nackdelar gissar jag..?
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Fråga från en nybörjare.....varför vill man hellre ha plexi än safir?
//Rickard

Det där är ganska olika vad man vill ha.. Äldre klockor har oftast plexi för man inte använde sig av safirglas då. Jag personligen tycker det är snyggare med plexi för det lyfter oftast urtavlan samtidigt som det är en höjd på glaset :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Smaksak! Du får en utseendeskillnad på plexi mot safir.

Minns jag rätt så skiljer sig även tex en 1803 mot en 18038 i boetttjocklek? Ping Aurum
Yes, boettsidorna är lite lägre på plast-DDs.
För mig då som tänker använda min klocka varje dag så måste ju fördelen med repfritt uppväga diverse nackdelar gissar jag..?
Nej, tavlorna är så mycket trevligare på plastmodellerna. I det vardagliga ser jag ingen praktisk skillnad, mer ett estetiskt beslut.
 
  • Like
Reactions: par

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Nej, tavlorna är så mycket trevligare på plastmodellerna. I det vardagliga ser jag ingen praktisk skillnad, mer ett estetiskt beslut.

Pie-pan ska det va!
Men finns det inte fler "roliga alternativ" när det kommer till tavlor för safirmodellerna? Tänker typ på "wood" och onyx osv.
 
Topp