• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Daytona eller Ulyse Nardin,mm

paradis

Audemars
Såg något intressant,där man har lånat av andras märke...............lite bilder....vad tycker ni ?
hämta.png
hämta (1).jpeg
hämta.jpeg
 

jabla

Sarlacc
Om man tittar noggrant så är det egentligen bara svart tavla med vita subtavlor som ser likadant ut, tom tachymeterskalan skiljer sig när det gäller start-slut. 50-200 respektive 60-500.
 

SJ Smythe

Cartier
Då tycker jag UN lånat mer från speedmaster. Tachybezel näst intill identisk, väldigt lika pushers och krona, liknande indexform om än ej målade, subdials har samma layout fast de sitter något längre isär, t.o.m. bandhornen påminner om varandra med bombe lugs.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Då tycker jag UN lånat mer från speedmaster. Tachybezel näst intill identisk, väldigt lika pushers och krona, liknande indexform om än ej målade, subdials har samma layout fast de sitter något längre isär, t.o.m. bandhornen påminner om varandra med bombe lugs.
Boett speedmaster? Njaaaa...
 

SJ Smythe

Cartier
Slipningen och den något kurvade formen, åtminstone som det ser ut på den första bilden tycker jag för tankarna till ett speedmasterbandhorn mer än t.ex. Daytonan som den jämfördes med som har en helt annan grundform.

Att det inte är en karbonkopia, fine, men det påminner enligt mig mer om en speedy än en daytona...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Slipningen och den något kurvade formen, åtminstone som det ser ut på den första bilden tycker jag för tankarna till ett speedmasterbandhorn mer än t.ex. Daytonan som den jämfördes med som har en helt annan grundform.

Att det inte är en karbonkopia, fine, men det påminner enligt mig mer om en speedy än en daytona...
Ser det inte, har sett en speedmaster irl? UN har bara en fasning på utsidan medan speedmasterns viker in på insidann av bandhornen.
 

SJ Smythe

Cartier
Ser det inte, har sett en speedmaster irl? UN har bara en fasning på utsidan medan speedmasterns viker in på insidann av bandhornen.

Jag menar att UN har mer drag av en speedy än en daytona. Du menar tydligen att den har mer gemensamt med daytonan. Tycker du bandhornen på UN ser mer ut som på daytonan?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag menar att UN har mer drag av en speedy än en daytona. Du menar tydligen att den har mer gemensamt med daytonan. Tycker du bandhornen på UN ser mer ut som på daytonan?
Detta är bara två modeller av väldigt många olika samtida modeller. Tycker inte bandhornen liknar någon av dem. Universal Geneve har däremot boetter med samma design som speedmastern.
 

SJ Smythe

Cartier
Detta är bara två modeller av väldigt många olika samtida modeller. Tycker inte bandhornen liknar någon av dem. Universal Geneve har däremot boetter med samma design som speedmastern.

Har du någon koll på vem som först körde den designen på tachymeterskala som ovan länkade UN, speedmaster och vissa daytonas har och isf när? Verkar varit en populär design.
 
Topp