• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Daytona helguld eller Royal oak rose med läderband?

jaha skulle va spännande och höra lite folks syn är på detta.. Det som är på tapeten är alltså inköp av antingen en helguld daytona med zenithurverk eller en Royal oak, rosé med läderband 39mm. Båda ligger ju runt ca 150.000kr men har sjukt svårt att bestämma mig vilken, vad tycker folket?
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Rent subjektivt skulle jag välja Royal Oak. För den är i rose (sucker för rose), det är lite ovanligare än daytonan och sit men inte minst den tilltalar mig mest :) Så alla motiveringar är subjektiva och jag överlåter till andra att kommentera urverk mm. Men jag vill minnas att service på Royal Oak är dyrare och tar längre tid (?) än Rolex vilket är en nackdel.
 
Rent subjektivt skulle jag välja Royal Oak. För den är i rose (sucker för rose), det är lite ovanligare än daytonan och sit men inte minst den tilltalar mig mest :) Så alla motiveringar är subjektiva och jag överlåter till andra att kommentera urverk mm. Men jag vill minnas att service på Royal Oak är dyrare och tar längre tid (?) än Rolex vilket är en nackdel.

Ja den är väl lite mer sleek än Daytonan kanske.. Risk att det skriker lite bilhandlare kanske Dock är den ju fortfarande sjukt snygg samt är den väl också lite mer vattentålig och tycker nackdelen med läder är ju att det blir skitigt kan börja lukta och skit
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Ja den är väl lite mer sleek än Daytonan kanske.. Risk att det skriker lite bilhandlare kanske Dock är den ju fortfarande sjukt snygg samt är den väl också lite mer vattentålig och tycker nackdelen med läder är ju att det blir skitigt kan börja lukta och skit
Men kan du få in en Daytona i rose i budget så är det en annan femma. För jag håller med om att det är skönt att kunna plaska ordenligt med klockan på armen.
Gulguld känns bilhandlare tyvärr, men det är min åsikt bara. Ta inte för hårt på den :)

Har Royal Oak bara 50m WR?

Edit. Komplettera Royal med ett gummiarmband? Jag använder inte läder för jag vill kunna duscha mm med klockan men förnekar inte att det är snyggt :)
 
Men kan du få in en Daytona i rose i budget så är det en annan femma. För jag håller med om att det är skönt att kunna plaska ordenligt med klockan på armen.
Gulguld känns bilhandlare tyvärr, men det är min åsikt bara. Ta inte för hårt på den :)

Har Royal Oak bara 50m WR?

Edit. Komplettera Royal med ett gummiarmband? Jag använder inte läder för jag vill kunna duscha mm med klockan men förnekar inte att det är snyggt :)

Rosédaytona blir svårt tyvärr... Haha nädå är ju fullt medveten om det...

Osäkert på vattentätheten på vissa av chrono24 säljare uppger 5atm andra 10atm...

Gummiband är absolut en tanke! Vilken klocka kör du?
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Rosédaytona blir svårt tyvärr... Haha nädå är ju fullt medveten om det...

Osäkert på vattentätheten på vissa av chrono24 säljare uppger 5atm andra 10atm...

Gummiband är absolut en tanke! Vilken klocka kör du?

Är det 10atm så är den helt klart badbar efter ett trycktest. Iaf hade jag gjort det :)

Jag blandar hej vilt. Allt från Aqualand Enzo, Oris, G-Shock till vintage Rolex GMT. Men just nu så är det den nya YM som som får mest tid. Den är ju i rose, helt badbar (100m) och gummiarmband dvs bockar av min personliga lista :)

20160305_152418.jpg
20150708_102131.jpg
20160215_223226.jpg
 
Är det 10atm så är den helt klart badbar efter ett trycktest. Iaf hade jag gjort det :)

Jag blandar hej vilt. Allt från Aqualand Enzo, Oris, G-Shock till vintage Rolex GMT. Men just nu så är det den nya YM som som får mest tid. Den är ju i rose, helt badbar (100m) och gummiarmband dvs bockar av min personliga lista :)

20160305_152418.jpg
20150708_102131.jpg
20160215_223226.jpg


Trevlig samling
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Ähhh, fegis. Har för mig att @masterkiller lagt upp bild när han badat med en 15300?
Perfekt! Jag hoppades någon skulle kunna bevisa att det går :) Håller tummarna att @masterkiller tog den på badäventyr :)

Vill minnas jag läst någonstans att gamla Rolex GMT har en lägre rating än sub men att de rent praktiskt klarar mer än de är klassade för. Jag badar med min för jämnan ska tilläggas :)
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Daytona, tål mer stryk. APn är fin, skulle dock inte badat med den. Den kommer på läder. Går säkert att lösa gummi men verkar knepigt.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Tycker APn är otroligt snygg!
Kanske inte haft som badklocka :)
Ligger den på 150? Trodde de låg högre
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Om bad är viktigt är självklart Daytonan rätt väg att gå, men annars ligger AP:n klassen över i de flesta avseenden alla dagar i veckan.
Vilket utseende man föredrar är givetvis subjektivt, men rent objektivt är AP:n på en högre nivå än Rollen..
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Jag brukar föredra AP trots dryga servicekostnader och att de inte tål så mycket stryk.
Emellertid kan jag inte få 15300 på läder att sitta vettigt på min arm, det är något med viklåset som inte blir bra. Så för min egen del hade jag gått på Daytonan.
 
Ähhh, fegis. Har för mig att @masterkiller lagt upp bild när han badat med en 15300?

Perfekt! Jag hoppades någon skulle kunna bevisa att det går :) Håller tummarna att @masterkiller tog den på badäventyr :)

Vill minnas jag läst någonstans att gamla Rolex GMT har en lägre rating än sub men att de rent praktiskt klarar mer än de är klassade för. Jag badar med min för jämnan ska tilläggas :)

Här är APn nybadad :)

E0F3FCC2-AE6F-4704-836F-56D3251722F1_zpsaunjc5dj.jpg


Blev ju även en liten tråd om ämnet!

https://klocksnack.se/threads/bada-med-50m-klockor-gör-ni-det.25205/
 
Topp