• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Daytona homage byggd på modern Daytona

Är det ok att göra så här med en Rolex?

  • Ja för fan, ingenting är heligt...

    Röster: 28 58.3%
  • Nej, de borde pryglas för sitt tilltag...

    Röster: 20 41.7%

  • Totala väljare
    48
Les-Artisans-De-Geneve-Rolex-Daytona-aBlogtoWatch-5.jpg

Läste denna, http://www.ablogtowatch.com/les-artisans-de-geneve-tribute-rolex-daytona-6263-watch/, intressanta artikel om företaget Les Artistens de Genève och deras "slakt" av en modern Rolex Daytona 116520 då de mer eller mindre bygger om den till en daytona 6263. Bara att modifiera urtavlan tar 78 mantimmar.

Inte nog med att de ger sig på tavlan, de är inte och gräver också och har till och med mage att sätta sitt egna namn på rotorn.
Les-Artisans-De-Geneve-Rolex-Daytona-aBlogtoWatch-2.jpg


Jag måste säga att jag älskar den. Inte kanske vidare nytänk men fantastiskt vacker. Nu är det bara att vänta på att Steinhart gör en homage till homagen... ;-)
 

Sjobedan

Rolex
Les-Artisans-De-Geneve-Rolex-Daytona-aBlogtoWatch-5.jpg

Läste denna, http://www.ablogtowatch.com/les-artisans-de-geneve-tribute-rolex-daytona-6263-watch/, intressanta artikel om företaget Les Artistens de Genève och deras "slakt" av en modern Rolex Daytona 116520 då de mer eller mindre bygger om den till en daytona 6263. Bara att modifiera urtavlan tar 78 mantimmar.

Inte nog med att de ger sig på tavlan, de är inte och gräver också och har till och med mage att sätta sitt egna namn på rotorn.
Les-Artisans-De-Geneve-Rolex-Daytona-aBlogtoWatch-2.jpg


Jag måste säga att jag älskar den. Inte kanske vidare nytänk men fantastiskt vacker. Nu är det bara att vänta på att Steinhart gör en homage till homagen... ;-)
Detta är väl mer en modd än Homage? Men förstår vad du menar. Inget jag hade köpt. Men å andra sidan så är jag inte Daytona frälst.
 

Calfen

Panerai
Jag gillar detta mest för att det är ett gediget arbete som ligger bakom förändringen (gillar nörderi och hantverk) men håller med att detta är mera modd än Homage :D
 

Psykel

Patek
Jag är ju ingen expert, så på rak arm utan att ha en aktuell Daytona att jämföra med kan jag inte se några större skillnader. Däremot tycker jag att kronografknapparna på denna är betydligt snyggare. Tycker knapparna på den nuvarande Daytonan är lite för biffiga för min smak.

Edit: Håller med @yonsson om baksidan. Känns inte som nåt direkt märkvärdigt att titta på där. Lite Seiko 5-varning.
 

Rojalisten

Panerai
Ser inte problemet? Är ju som att chipptrimma sin bil typ, eller sätta på BBS fälgar. Klart dom får sätta sitt namn på rotorn, det är ju dom som har moddat klockan. =)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Är lite kluven men å andra sidan är det ju vanligt inom andra branscher att "förädla" en produkt. Inget jag själv skulle köpa.
 

Knypplarn

Cartier
Som mod njae. Däremot hade jag gärna sett Rolex göra något liknande själva, PN är ju knappast en dålig design att köra retro på.
 

Room

Omega
Det jag absolut gillar med den är de borstade bandhornen och ingen PCL.
Jag personligen kan inte förstå varför Rolex ska högglanspolera caset och sätta PCL på en sportklocka?!
 
Topp