• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DD med länk som everyday watch?

naggge

Panerai
Som titeln - funkar det eller blir det för mycket?
Alternativt bara varva med någon billig beater och g-shock.

För att tona ner den lite finns ju alltid möjligheten att skicka på ett schysst läder de dagar man inte vill glänsa för mycket men det kanske ändå blir lite over the top för en 25-åring med medelinkomst?

Kom med era åsikter!

Vad får man räkna med att lägga för att få hem ett fint ex? Räcker det med 60?
Servicekostnad ligger på ungefär hur mycket?
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Detta har jag funderat över, men utifrån perspektivet: kan man köra en " presidential" varje dag eller strechar man sönder länken på tre fyra år med dagligt användande?
 

naggge

Panerai
Rossi skrev:
Detta har jag funderat över, men utifrån perspektivet: kan man köra en " presidential" varje dag eller strechar man sönder länken på tre fyra år med dagligt användande?

Det är också en aspekt i det hela som jag egentligen inte har funderat över. Fast de bör väl hålla längre än tre-fyra år om man varvar lite med skinnstronk?
 

16610

Patek
2-Faktor
Har oxå funderat på det. Jag är också 25 (2 barnspappa, hus, sambo och är med och driver företag.)
Tror det funkar perffa! MEN undrar hur länken klarar sig?
Är det någon kört helguldare en längre tid som kan berätta?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
16610 skrev:
Har oxå funderat på det. Jag är också 25 (2 barnspappa, hus, sambo och är med och driver företag.)
Tror det funkar perffa! MEN undrar hur länken klarar sig?
Är det någon kört helguldare en längre tid som kan berätta?

Har en fd kollega som kört sin (1803 på president) dagligen i över ett år utan problem (så när som när han gav en snyting och spräckte glaset :) .
 

naggge

Panerai
Spencer66 skrev:
16610 skrev:
Har oxå funderat på det. Jag är också 25 (2 barnspappa, hus, sambo och är med och driver företag.)
Tror det funkar perffa! MEN undrar hur länken klarar sig?
Är det någon kört helguldare en längre tid som kan berätta?

Har en fd kollega som kört sin (1803 på president) dagligen i över ett år utan problem (så när som när han gav en snyting och spräckte glaset :) .

Att spräcka glaset hade jag ändå tänkt undvika ;)

Jag blev bara helt plötsligt översugen på att tömma kontona lite och slå på stora trumman. Rent teoretiskt om jag slipper strul med klockan så bör det väl vara ett lika bra sparande som vilket bankkonto som helst? Bara jag kan godta att sälja klockan den dagen pengarna behövs till annat :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
naggge skrev:
Spencer66 skrev:
16610 skrev:
Har oxå funderat på det. Jag är också 25 (2 barnspappa, hus, sambo och är med och driver företag.)
Tror det funkar perffa! MEN undrar hur länken klarar sig?
Är det någon kört helguldare en längre tid som kan berätta?

Har en fd kollega som kört sin (1803 på president) dagligen i över ett år utan problem (så när som när han gav en snyting och spräckte glaset :) .

Att spräcka glaset hade jag ändå tänkt undvika ;)

Jag blev bara helt plötsligt översugen på att tömma kontona lite och slå på stora trumman. Rent teoretiskt om jag slipper strul med klockan så bör det väl vara ett lika bra sparande som vilket bankkonto som helst? Bara jag kan godta att sälja klockan den dagen pengarna behövs till annat :)


tror att det är bättre än vanligt bankkonto..
 

mace

Cartier
2-Faktor
naggge skrev:
Jag blev bara helt plötsligt översugen på att tömma kontona lite och slå på stora trumman. Rent teoretiskt om jag slipper strul med klockan så bör det väl vara ett lika bra sparande som vilket bankkonto som helst? Bara jag kan godta att sälja klockan den dagen pengarna behövs till annat :)

Nja, vilken typ av aktiefond som helst är nog ett säkrare sparande, men ett fan så mkt tråkigare! ;)
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
mace skrev:
naggge skrev:
Jag blev bara helt plötsligt översugen på att tömma kontona lite och slå på stora trumman. Rent teoretiskt om jag slipper strul med klockan så bör det väl vara ett lika bra sparande som vilket bankkonto som helst? Bara jag kan godta att sälja klockan den dagen pengarna behövs till annat :)

Nja, vilken typ av aktiefond som helst är nog ett säkrare sparande, men ett fan så mkt tråkigare! ;)

ja varför låsa slantarna i fonder när du kan bära dem på armen :D
 

Ministern

Founder
2-Faktor
mace skrev:
naggge skrev:
Jag blev bara helt plötsligt översugen på att tömma kontona lite och slå på stora trumman. Rent teoretiskt om jag slipper strul med klockan så bör det väl vara ett lika bra sparande som vilket bankkonto som helst? Bara jag kan godta att sälja klockan den dagen pengarna behövs till annat :)

Nja, vilken typ av aktiefond som helst är nog ett säkrare sparande, men ett fan så mkt tråkigare! ;)

Att påstå att en aktiefond är ett säkert sparande är nog att spänna bågen lite för hårt..
 

Singular

Rolex
2-Faktor
mace skrev:
naggge skrev:
Jag blev bara helt plötsligt översugen på att tömma kontona lite och slå på stora trumman. Rent teoretiskt om jag slipper strul med klockan så bör det väl vara ett lika bra sparande som vilket bankkonto som helst? Bara jag kan godta att sälja klockan den dagen pengarna behövs till annat :)

Nja, vilken typ av aktiefond som helst är nog ett säkrare sparande, men ett fan så mkt tråkigare! ;)

Knappast. Guld är dessutom en bra hedgning mot börskurser.

Det som kan äventyra priset på en DD är USD - eftersom guldpriset baseras på det och det är den dominanta valutan för handel med gammelrollar.

Spencer66 skrev:
Singular skrev:
Exakt, det är svårt att hitta en mer stigmatiserande klocka än en helguldsrolex.


Du menar väl stigmatiserande i positiv bemärkelse! :D

Dessvärre inte...
 

naggge

Panerai
Nu hade jag ju inte i första hand tänkt ha den som en form av sparande, amorterar bolån hyfsat flitigt och har inga vidare utgifter i övrigt (läs barn, bil eller mc). Men därmed sagt vill man ju inte torska onödigt mycket pengar.
På ett sätt känns det också som att man väl får passa på medan möjligheten finns att "placera" pengarna i en guldrolle. Frågan är bara om jag skulle trivas med att bära den varje dag eller om det på något (konstigt) sätt skulle kännas obehagligt och ge mig ångest.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Spencer66 skrev:
mace skrev:
naggge skrev:
Jag blev bara helt plötsligt översugen på att tömma kontona lite och slå på stora trumman. Rent teoretiskt om jag slipper strul med klockan så bör det väl vara ett lika bra sparande som vilket bankkonto som helst? Bara jag kan godta att sälja klockan den dagen pengarna behövs till annat :)

Nja, vilken typ av aktiefond som helst är nog ett säkrare sparande, men ett fan så mkt tråkigare! ;)

Att påstå att en aktiefond är ett säkert sparande är nog att spänna bågen lite för hårt..

Generationsfond i fond 80-tal är nog något för naggge, eller vad säger du? :lol:
 
naggge skrev:
Nu hade jag ju inte i första hand tänkt ha den som en form av sparande, amorterar bolån hyfsat flitigt och har inga vidare utgifter i övrigt (läs barn, bil eller mc). Men därmed sagt vill man ju inte torska onödigt mycket pengar.
På ett sätt känns det också som att man väl får passa på medan möjligheten finns att "placera" pengarna i en guldrolle. Frågan är bara om jag skulle trivas med att bära den varje dag eller om det på något (konstigt) sätt skulle kännas obehagligt och ge mig ångest.

DD kommer funka utmärkt som en everyday klocka, men allting hänger på om du pallar ha den varje dag och varje tillfälle, ibland gör sig inte guld optimalt kan av många tyckas vara både smaklöst och vräkigt och ge bilhandlar-vibbar, MEN det beror på dig och hur du bär upp den, titta på Wolowitz i Big Bang när han fick en DD av sin tjej, där har man en som inte klarar att bära upp eller passar i en DD...däremot, Clay Morrow och Tony Soprany bär upp dom med bravur och i dressade samanhäng är den funkis...

Wolowitz - inte okej
HowardsRolex.jpg


Clay morrow, Tony S - Okej
president.png
Tony-Soprano-Rolex-President.jpg


Vem 'är du? :roll:

Och om man verkligen använder den varje dag så slits den säkert mer än motsvarande Rolex i stål MEN den kommer nog stå sig helt okej i pris iochmed att det är en Rolex och den är i guld :cool: MEN den kan självklart gå ner i pris om den slits eller åtminstånde inte vara lika lättsåld vid ev flipp i framtiden, känns som guld är otroligt hett just nu och dom säljer som smör i solsken I allafall här på KS men det har ju inte alltid varit så...

Vill du ha en säker investering och en klocka som garanterat passar till allt så satsa på en begagned Rolex S/S Sub/GMT istället så har du en klocka som håller värde, passar till allt, tål det mesta och troligen är relativt lättsåld om det ska flippas...

YG DD som ens enda klocka är ett kaxigt val hursomhelst eller så flyger du under radarn och köper en WG DD men då kanske det inte är lika kul?...
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Spencer66 skrev:
16610 skrev:
Har oxå funderat på det. Jag är också 25 (2 barnspappa, hus, sambo och är med och driver företag.)
Tror det funkar perffa! MEN undrar hur länken klarar sig?
Är det någon kört helguldare en längre tid som kan berätta?

Har en fd kollega som kört sin (1803 på president) dagligen i över ett år utan problem (så när som när han gav en snyting och spräckte glaset :) .
Läste vidare i tråden, men ingen har frågat dig hur det gick till ...och varför.
Spill it!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
daviden skrev:
Spencer66 skrev:
16610 skrev:
Har oxå funderat på det. Jag är också 25 (2 barnspappa, hus, sambo och är med och driver företag.)
Tror det funkar perffa! MEN undrar hur länken klarar sig?
Är det någon kört helguldare en längre tid som kan berätta?

Har en fd kollega som kört sin (1803 på president) dagligen i över ett år utan problem (så när som när han gav en snyting och spräckte glaset :) .
Läste vidare i tråden, men ingen har frågat dig hur det gick till ...och varför.
Spill it!

Han är en klassisk alfahanne och träffade på en herre som var otrevlig mot han sambo. Konsekvens, backhand i ansikte, medvetslöshet och förstört plexi.. Jo jo så kan det gå..
 

naggge

Panerai
masterkiller skrev:
naggge skrev:
Nu hade jag ju inte i första hand tänkt ha den som en form av sparande, amorterar bolån hyfsat flitigt och har inga vidare utgifter i övrigt (läs barn, bil eller mc). Men därmed sagt vill man ju inte torska onödigt mycket pengar.
På ett sätt känns det också som att man väl får passa på medan möjligheten finns att "placera" pengarna i en guldrolle. Frågan är bara om jag skulle trivas med att bära den varje dag eller om det på något (konstigt) sätt skulle kännas obehagligt och ge mig ångest.

DD kommer funka utmärkt som en everyday klocka, men allting hänger på om du pallar ha den varje dag och varje tillfälle, ibland gör sig inte guld optimalt kan av många tyckas vara både smaklöst och vräkigt och ge bilhandlar-vibbar, MEN det beror på dig och hur du bär upp den, titta på Wolowitz i Big Bang när han fick en DD av sin tjej, där har man en som inte klarar att bära upp eller passar i en DD...däremot, Clay Morrow och Tony Soprany bär upp dom med bravur och i dressade samanhäng är den funkis...

Wolowitz - inte okej

Clay morrow, Tony S - Okej

Vem 'är du? :roll:

Och om man verkligen använder den varje dag så slits den säkert mer än motsvarande Rolex i stål MEN den kommer nog stå sig helt okej i pris iochmed att det är en Rolex och den är i guld :cool: MEN den kan självklart gå ner i pris om den slits eller åtminstånde inte vara lika lättsåld vid ev flipp i framtiden, känns som guld är otroligt hett just nu och dom säljer som smör i solsken I allafall här på KS men det har ju inte alltid varit så...

Vill du ha en säker investering och en klocka som garanterat passar till allt så satsa på en begagned Rolex S/S Sub/GMT istället så har du en klocka som håller värde, passar till allt, tål det mesta och troligen är relativt lättsåld om det ska flippas...

YG DD som ens enda klocka är ett kaxigt val hursomhelst eller så flyger du under radarn och köper en WG DD men då kanske det inte är lika kul?...


Tro det eller ej men jag är inte riktigt lika hård som varken Clay eller Tony. Men jag har nog fan lite mer stake än Wolowitz i alla fall ;)
När jag har funderat en del här nu så tror jag lätt att det skulle funka, det går ju trots allt att slänga på ett skinnband och flyga under radarn ganska bra om man vill det.

Kort sagt.. Jag vill ha! Men var köper jag? Och vad får jag räkna med för ett schysst ex?
 

mace

Cartier
2-Faktor
Att påstå att en aktiefond är ett säkert sparande är nog att spänna bågen lite för hårt..

Spencer: Okej, blandfond då, men karln är ju förfasen 25. ;)

Knappast. Guld är dessutom en bra hedgning mot börskurser.

Det som kan äventyra priset på en DD är USD - eftersom guldpriset baseras på det och det är den dominanta valutan för handel med gammelrollar.

Singular: ja men okej, då ska han köpa en guldtacka - problemet är väl att en guldrolle oftast köps för mer än skrotningsvärdet? Och hur tycker du dollarn sköter sig btw? ;)

Vad jag menade var: se det som en djävligt kul klocka att äga och en bonus att den är i en ädelmetall som de senaste åren gått bananas, men det är heller inte den lättaste klockan att avyttra, eller har jag fel?
 

psub

Breitling
naggge skrev:
Tro det eller ej men jag är inte riktigt lika hård som varken Clay eller Tony. Men jag har nog fan lite mer stake än Wolowitz i alla fall ;)
När jag har funderat en del här nu så tror jag lätt att det skulle funka, det går ju trots allt att slänga på ett skinnband och flyga under radarn ganska bra om man vill det.

Kort sagt.. Jag vill ha! Men var köper jag? Och vad får jag räkna med för ett schysst ex?

då är det bara att börja jaga (vilket förstås är den roliga biten:))! Jag letade i något år efter ett ex jag gillade, vill du ha en lite nyare (18038?) så går det säkert snabbare. de dyker upp av och till på kaplans. Kan vara bra att försäkra sig att länken är bra från början, är jobbigt att fixa eller skaffa ny.
här är min från ca -68
IMG_2662v2_zpscda85cdb.jpg
 

Målarn

The Steak
Kör bara !! Töm kontona och köp en DD, den passar väl till allt ;)!!
Men det blir nog ingen DD för mig iaf efter att ha testat en under förra GTGn, den va för liten för mig helt enkelt :) (just nu tycker jag så iaf haha )...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Klart du skall ha en DD! Lite svår på länk då kan känner hur guldet ger vika... Min bror bar en varje dag i tre år tror jag och det såg man på länken om man säger så. Så tipset är väl att ha länken rätt tight om man vill behålla den ostretchad. Annars tycker jag den fungerar utmärkt som vardagsur. Kanske lite tvek om man är gubbtråkig och bär illasittande kavajer till fuljeans men med lite attityd så! Min på rocka passar ju till allt!

DSC01177_zps1616fe08.jpg
 
Topp