• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

De små affärerna är oftast de värsta....

K-S

Rolex
2-Faktor
Äh, var nu lite vettig och hjälp till istället för att göra det till en "principsak". Du är för ung för att bete dig som en surgubbe.

De regler kring exempelvis byten, reklamationer och ansvar som är satta för min lilla firma är rent teoretiska - jag är i praktiken klart mer generös, tillåtande och hjälpsam eftersom det dels besparar mig miljarder "men-jag-har-faktiskt-rätt"-mail samt förmodligen gör gott för både samvete, kundnöjdhet, klocksverige och lilla firmans goda namn. En och annan djup suck bjuder jag generöst på vid skrivbordet, men efter det får man vara pragmatisk och se till vad som gör nytta. Hade jag startat en KS-tråd (K-S-tråd...) varenda gång någon velar, strular eller tänker lite skevt hade det inte blivit många band skickade.

Gör nu ett kvitto. Och andas. Alla glada.
Ja jag håller med dig delvis. Men surgubbe vet jag inte bara för att min adress och allt skall bli en vandringspokal för 2300 kr. Jag erbjöd dessutom ett återköp.
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Äh, var nu lite vettig och hjälp till istället för att göra det till en "principsak". Du är för ung för att bete dig som en surgubbe.

De regler kring exempelvis byten, reklamationer och ansvar som är satta för min lilla firma är rent teoretiska - jag är i praktiken klart mer generös, tillåtande och hjälpsam eftersom det dels besparar mig miljarder "men-jag-har-faktiskt-rätt"-mail samt förmodligen gör gott för både samvete, kundnöjdhet, klocksverige och lilla firmans goda namn. En och annan djup suck bjuder jag generöst på vid skrivbordet, men efter det får man vara pragmatisk och se till vad som gör nytta. Hade jag startat en KS-tråd (K-S-tråd...) varenda gång någon velar, strular eller tänker lite skevt hade det inte blivit många band skickade.

Gör nu ett kvitto. Och andas. Alla glada.
Dessutom skrevs tråden i ett läge av en mindre affekt. Då jag är allergisk mot saker som är uppgjorda som sedan bryts, jag har dessutom bett om ursäkt för att den är något gnällig... Det får bli mitt första och enda sur-gubbe inlägg då.
 

Whedda

Rolex
Kan inte i se vad problemet är att skriva ett kvitto i efterhand. Det är inte en sänkning av priset eller något öppet köp. Att ditt namn står på ett kvitto för 2300kr lär väl knappast vara någon större säkerhetsrisk och uppgifterna är inte direkt svåra för någon att få tag i ändå.

Vet inte vad som gör det till en "principsak" att han inte bad om det direkt? Är ju inte så att det kostar dig något och kvitto skall man väl egentligen alltid kunna erbjuda vid en försäljning oavsett pris?




Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Kan inte i se vad problemet är att skriva ett kvitto i efterhand. Det är inte en sänkning av priset eller något öppet köp. Att ditt namn står på ett kvitto för 2300kr lär väl knappast vara någon större säkerhetsrisk och uppgifterna är inte direkt svåra för någon att få tag i ändå.

Vet inte vad som gör det till en "principsak" att han inte bad om det direkt? Är ju inte så att det kostar dig något och kvitto skall man väl egentligen alltid kunna erbjuda vid en försäljning oavsett pris?




Skickas från min iPhone via Tapatalk
Ja som sagt lite grintråd och alla får ha sin åsikt. Det har alla oavsett!
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Hab
Kan inte i se vad problemet är att skriva ett kvitto i efterhand. Det är inte en sänkning av priset eller något öppet köp. Att ditt namn står på ett kvitto för 2300kr lär väl knappast vara någon större säkerhetsrisk och uppgifterna är inte direkt svåra för någon att få tag i ändå.

Vet inte vad som gör det till en "principsak" att han inte bad om det direkt? Är ju inte så att det kostar dig något och kvitto skall man väl egentligen alltid kunna erbjuda vid en försäljning
Kan inte i se vad problemet är att skriva ett kvitto i efterhand. Det är inte en sänkning av priset eller något öppet köp. Att ditt namn står på ett kvitto för 2300kr lär väl knappast vara någon större säkerhetsrisk och uppgifterna är inte direkt svåra för någon att få tag i ändå.

Vet inte vad som gör det till en "principsak" att han inte bad om det direkt? Är ju inte så att det kostar dig något och kvitto skall man väl egentligen alltid kunna erbjuda vid en försäljning oavsett pris?




Skickas från min iPhone via Tapatalk

Du läste heller inte vår korre som jag postade i tråden?!
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Vafan man måste inte gå the fakking distance varje gång bara för att vara schysst... Inte sagt att jag inte oftast gör det i K&S-frågor men det är aldrig ett måste om det inte är ett måste...
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Vafan man måste inte gå the fakking distance varje gång bara för att vara schysst... Inte sagt att jag inte oftast gör det i K&S-frågor men det är aldrig ett måste om det inte är ett måste...
Jag går alltid så lååångt jag kan. Även här. Men man kan inte komma med efterkrav när vi har en skriftlig överenskommelse. Se bifogad konversation här. :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Kan förstå dig K-S, summan är ändå inte jättestor och han har fått klockan (och kan hänvisa till din referens på KS som borde vara värd mer). Visst kan du bemöda dig göra ett men personligen ser jag inte syftet med det om han ska sälja den vidare...
 
  • Like
Reactions: K-S

Singular

Rolex
2-Faktor
Jag går alltid så lååångt jag kan. Även här.

Nja. Att vägra att skriva ett kvitto för att han inte vet vad ett aktions kvitto är men sen inser att det nog vore en bra grej är inte att gå så långt man kan.

Däremot går du just nu så långt du bara kan för att försvara att du inte ska behöva göra köparen en liten tjänst (som jag nog faktiskt tror att han har rätt till, trots er "skriftliga överenskommelse").
 

Mattias79

Cartier
Allt som finns att säga om saken tycks vara sagt i tråden och jag håller med dig K-S.
I övrigt kan man ju konstatera att det verkar som om gamla hederliga affärsprinciper blir mer och mer ovanliga. Jag drar mig numera från att göra affärer på blocket då jag blivit bränd för många gånger. Allt man vill är ju att köpare och säljare ska agera på ett reko och öppet sätt, att överenskommelser följs och att man respekterar motparten. Ett antal gånger har jag valt att skänka bort saker för att undvika problem och för att om möjligt hjälpa någon som kanske behöver det. Första gången skänkte jag bort en helt ok spis då jag renoverade köket. Den hade ett värde på kanske 500-1000 kr. Döm om min förvåning när det dyker upp "däcksparkare" som inte var helt nöjda med varan. Detta trots foto-annons på blocket. En annan gång lade jag in en annons på en Klippansoffa i skinn med medföljande fotbuffar i skinn. Jag satte priset till 2500 kr men erbjöd mig att skänkte bort den mot uppvisande av studentleg - det gick aldrig vägen. Jag fick förstås svar från ett antal studenter men ingen av dem kunde acceptera att jag inte var bredd att köra soffan till dem, hålla soffan åt dem på obestämd tid eller mäta dimensioner och skicka fler foton etc. Det slutade med att jag sålde den till en kille för 2000 spänn. Senast lade jag ut en annons på en projektor för 500 kr, jag försökte då alltså sälja den. När en köpare dök upp och förklarade att han representerade en ideell föräldrar på stan-förening som ville köpa min projektor för att ha i deras lokal, erbjöd jag den till honom gratis då det kändes som en bra sak att stödja. Han kunde dock inte lämna det hela vid det utan försökte, relativt påstridigt, få med mig i föreningen. Detta trots att jag vid tiden inte ens var förälder. Min chef skänkte bort ett piano mot avhämtning i samband med att ett dödsbo skulle städas ur. Det dök upp en hel familj som, för det första var törstiga efter resan, och för det andra ville ha bensinpengar.
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Allt som finns att säga om saken tycks vara sagt i tråden och jag håller med dig K-S.
I övrigt kan man ju konstatera att det verkar som om gamla hederliga affärsprinciper blir mer och mer ovanliga. Jag drar mig numera från att göra affärer på blocket då jag blivit bränd för många gånger. Allt man vill är ju att köpare och säljare ska agera på ett reko och öppet sätt, att överenskommelser följs och att man respekterar motparten. Ett antal gånger har jag valt att skänka bort saker för att undvika problem och för att om möjligt hjälpa någon som kanske behöver det. Första gången skänkte jag bort en helt ok spis då jag renoverade köket. Den hade ett värde på kanske 500-1000 kr. Döm om min förvåning när det dyker upp "däcksparkare" som inte var helt nöjda med varan. Detta trots foto-annons på blocket. En annan gång lade jag in en annons på en Klippansoffa i skinn med medföljande fotbuffar i skinn. Jag satte priset till 2500 kr men erbjöd mig att skänkte bort den mot uppvisande av studentleg - det gick aldrig vägen. Jag fick förstås svar från ett antal studenter men ingen av dem kunde acceptera att jag inte var bredd att köra soffan till dem, hålla soffan åt dem på obestämd tid eller mäta dimensioner och skicka fler foton etc. Det slutade med att jag sålde den till en kille för 2000 spänn. Senast lade jag ut en annons på en projektor för 500 kr, jag försökte då alltså sälja den. När en köpare dök upp och förklarade att han representerade en ideell föräldrar på stan-förening som ville köpa min projektor för att ha i deras lokal, erbjöd jag den till honom gratis då det kändes som en bra sak att stödja. Han kunde dock inte lämna det hela vid det utan försökte, relativt påstridigt, få med mig i föreningen. Detta trots att jag vid tiden inte ens var förälder. Min chef skänkte bort ett piano mot avhämtning i samband med att ett dödsbo skulle städas ur. Det dök upp en hel familj som, för det första var törstiga efter resan, och för det andra ville ha bensinpengar.

Precis det jag vill påtala, jag har under flera sms med denna person avböjt att ens vilja sälja till honom, i både annons och skrift uttryckt att jag ej har kvitto att sända med varan, då vill han som i konversationen jag bifogade äääändå ha klockan till 100 procent, vad mer kan jag då göra än att gå med på hans låga bud och även stå för paket och porto.
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Nja. Att vägra att skriva ett kvitto för att han inte vet vad ett aktions kvitto är men sen inser att det nog vore en bra grej är inte att gå så långt man kan.

Däremot går du just nu så långt du bara kan för att försvara att du inte ska behöva göra köparen en liten tjänst (som jag nog faktiskt tror att han har rätt till, trots er "skriftliga överenskommelse").

Jag håller inte med dig här, men det är som det är. Det är tur att du är en sådan fantastisk indivd som aldrig säger nej till en kund oavsett rim och reson. Jag är nog gammaldags i mitt sätt, har man en uppgörelse så ska den gälla, speciellt när jag tydligt förklarat att inget kvitto ingår i köpet.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Skickar alltid med kvitto om jag sålt något av större värde, typ kameror, objektiv och klockor, oavsett om köparen frågat efter det eller inte. Jag har ju fått pengarna, så det är klart att köparen ska ha ett kvitto som bevis på betalning och även som bevis vid ett eventuellt senare försäkringsärende.

Kräver givetvis samma sak om jag köper något dyrare begagnat, om inte namnlöst originalkvittot från det ursprungliga inköpet ingår.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Har även gjort affärer på forumet som haft bitter eftersmak. Riktiga långbänkar utan anledning.

När jag köpte Araben nyligen utväxlades 4 mail, sen ett samtal när jag var på väg. Småpratade i 10 min, sen swish och tack.

150k och inget strul. Allt fortgick enl överenskommelse... Hade alla affärer gått så enkelt hade jag köpt och sålt betydligt fler klockor ;)
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Har även gjort affärer på forumet som haft bitter eftersmak. Riktiga långbänkar utan anledning.

När jag köpte Araben nyligen utväxlades 4 mail, sen ett samtal när jag var på väg. Småpratade i 10 min, sen swish och tack.

150k och inget strul. Allt fortgick enl överenskommelse... Hade alla affärer gått så enkelt hade jag köpt och sålt betydligt fler klockor ;)

Ja håller med, denna kom dock från blocket,,, men han hittade den här också sedan... forumet brukar funka väldigt bra och alla jag träffat och gjort affärer med här har varit riktigt bra folk!
 

Whedda

Rolex
Jag går alltid så lååångt jag kan. Även här. Men man kan inte komma med efterkrav när vi har en skriftlig överenskommelse. Se bifogad konversation här. :)
Jo jag läste den... Men oavsett om han ångrat sig angående kvitto så ser jag inte hur det behöver vara ett problem eller uppoffring för dig med det. Sen att jag inte heller skulle be om kvitto för den summan betyder inte att jag skulle ta illa upp om någon annan gör det.

Som Singular skrev så har du ju lagt betydligt mer tid och kraft på detta än vad det hade krävts att skriva kvittot.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Jo jag läste den... Men oavsett om han ångrat sig angående kvitto så ser jag inte hur det behöver vara ett problem eller uppoffring för dig med det. Sen att jag inte heller skulle be om kvitto för den summan betyder inte att jag skulle ta illa upp om någon annan gör det.

Som Singular skrev så har du ju lagt betydligt mer tid och kraft på detta än vad det hade krävts att skriva kvittot.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Kan vi lämna detta nu! Vi tycker olika men ändå lika. Principer finns.
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Jo jag läste den... Men oavsett om han ångrat sig angående kvitto så ser jag inte hur det behöver vara ett problem eller uppoffring för dig med det. Sen att jag inte heller skulle be om kvitto för den summan betyder inte att jag skulle ta illa upp om någon annan gör det.

Som Singular skrev så har du ju lagt betydligt mer tid och kraft på detta än vad det hade krävts att skriva kvittot.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Sedan har jag mina skäl till att mitt namn och dylikt ej ska vandra runt till någon jag aldrig ens träffat när den sedan säljer vidare med pers nr och allt. och som jag informerat tydligt att inget kvitto finns och nekat att köpa dessutom rått honom att köpa ett fullset och avstå min affär. Jag kan knappast vara tydligare. Smaken är som bakom du kan köpa mina skäl eller inte . Det gör mig detsamma. Ville mest skriva av mig lite och vädra känslor kring att folk inte håller uppgjorda saker ens skriftliga. Och att försäljning när det inte sker f2f kan vara lite struliga. Inte skapa något hetsigt eller en tråd med tråkig ton. Jag gjorde ett gnäll-inlägg i all hast. Men står för saken i sig. Punkt slut
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Kvittot behöver inte ha hela din stamtavla, adress och bankkonto. Räcker att du skriver datum, pryl och ditt namn. Det känns helt galet att inte kunna erbjuda även om summan är låg. Jag vet vem du är och kan i ärlighetens namn inte begripa vad du gör just nu K-S.

Blir förvånad att det ens diskuteras.
 

Whedda

Rolex
Allt som finns att säga om saken tycks vara sagt i tråden och jag håller med dig K-S.
I övrigt kan man ju konstatera att det verkar som om gamla hederliga affärsprinciper blir mer och mer ovanliga. Jag drar mig numera från att göra affärer på blocket då jag blivit bränd för många gånger. Allt man vill är ju att köpare och säljare ska agera på ett reko och öppet sätt, att överenskommelser följs och att man respekterar motparten. Ett antal gånger har jag valt att skänka bort saker för att undvika problem och för att om möjligt hjälpa någon som kanske behöver det. Första gången skänkte jag bort en helt ok spis då jag renoverade köket. Den hade ett värde på kanske 500-1000 kr. Döm om min förvåning när det dyker upp "däcksparkare" som inte var helt nöjda med varan. Detta trots foto-annons på blocket. En annan gång lade jag in en annons på en Klippansoffa i skinn med medföljande fotbuffar i skinn. Jag satte priset till 2500 kr men erbjöd mig att skänkte bort den mot uppvisande av studentleg - det gick aldrig vägen. Jag fick förstås svar från ett antal studenter men ingen av dem kunde acceptera att jag inte var bredd att köra soffan till dem, hålla soffan åt dem på obestämd tid eller mäta dimensioner och skicka fler foton etc. Det slutade med att jag sålde den till en kille för 2000 spänn. Senast lade jag ut en annons på en projektor för 500 kr, jag försökte då alltså sälja den. När en köpare dök upp och förklarade att han representerade en ideell föräldrar på stan-förening som ville köpa min projektor för att ha i deras lokal, erbjöd jag den till honom gratis då det kändes som en bra sak att stödja. Han kunde dock inte lämna det hela vid det utan försökte, relativt påstridigt, få med mig i föreningen. Detta trots att jag vid tiden inte ens var förälder. Min chef skänkte bort ett piano mot avhämtning i samband med att ett dödsbo skulle städas ur. Det dök upp en hel familj som, för det första var törstiga efter resan, och för det andra ville ha bensinpengar.


Är det inte just en gammal hederliga affärsprincip att skriva ett kvitto på det som man säljer. Oavsett om köparen ber om det vid köptillfället eller dagarna efter? Framstår ju med den argumentationen som att han givit bort klockan eller att kunden vill ha pengarna tillbaka? Att säljaren avrått från köp gör det inte mer nobelt.

Det är ju ingen som kan begära att originalkvittot skall finnas kvar men ett kvitto på just denna transaktion är inte att frångå överenskommelsen då man har rätt till kvitto även vid den här typen av köp vare sig man kände till det vid tillfället eller ej.

Det här med osäkerhet på att ha sitt namn eller ev. uppgifter på ett kvitto är ju en smula överdrivet kan jag tycka...Är man lika orolig och avstår kvitto när man står som köpare? Det är ju lika stor chans att en säljare använder dessa uppgifter som en köpare?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jobbig tråd.
1: Att skriva ett kvitto är inte hela världen och är svårt att missbruka. Dina uppgifter har han ju ändå redan.

2: Pengatransaktionen i sig är ju ett kvitto, så något extra kvitto borde inte behövas.
 
  • Like
Reactions: K-S
Topp