• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

De undermedvetna önskade självspäkelsemotiven bakom lyxklockeköp - monetär och känslomässig "BDSM"

I en annan tråd framfördes en klagosång kring långa väntetider för ett garantiärende på en klocka av ett DYRT märke. Därtill hade återförsäljaren haft den dåliga smaken att initialt meddela en felaktig reparationstid...

Jag tror att många missar en sak här... En stor del av tjusningen med att köpa en lyxprodukt av detta slaget, t.ex. en Patek Philippe klocka, är att bli utsatt för monetär och känslomässig "BDSM". Allt från (ibland) otrevlig personal, långa väntetider till höga priser på allt...

En Patek är att jämföra med en finare Jaguar, Ferrari eller Lamborghini. Den SKALL tillbringa halva tiden på verkstaden - detta ger det ägaren ett tillfälle att prata och nämna sitt inköp bland bekanta, och älta det mentalt själv...

Människor med mycket makt och pengar, som annars kan få precis vad de vill direkt, gillar - hur konstigt det än kan låta - att betala för att bli behandlade som "skit".
Den intresserade kan se mer om detta i denna film:
Vice - The Secret Confessions of a Dominatrix
Vvp9hbVz8Vs (googla)
Filmen innehåller inga explicita bilder, men ett delvis explicit språk - dock på engelska.

Om ni söker en lyxupplevelse mer i linje med bilmärket Lexus, dess produktkvalitet och vänliga återförsäljare, då gör ni klokt i att köpa en Citizen The Citizen Chronomaster eller en Seiko GS kvarts.

Kort sagt: Har du precis fått reda på att din nya klocka kommer tillbringa 15 månader hos tillverkaren för en garantiservice? Sluta klaga, eller snarare, fortsätt klaga, men var medveten om att din sits är självvald! Du har fått precis vad du betalat för! Lyxklockmärkena säljer på sin historik, prestige och hantverk. Inte på funktionskvalitet och korta servicetider.
 

Picke79

Cartier
2-Faktor
Detta är rena fakta och precis som @Joseph skriver är det exakt samma sak som i sthlm's nattliv.
Fast jag måste säga att jag aldrig har blivit så illa bemött som på Lexus i Göteborg. Han som jag två gånger har försökt köpa bil av där (har nu bestämt mig för bojkot) kanske skulle söka jobb på Porsche på andra sidan gatan...
 

Cryssarn

Rolex
Detta är rena fakta och precis som @Joseph skriver är det exakt samma sak som i sthlm's nattliv.
Fast jag måste säga att jag aldrig har blivit så illa bemött som på Lexus i Göteborg. Han som jag två gånger har försökt köpa bil av där (har nu bestämt mig för bojkot) kanske skulle söka jobb på Porsche på andra sidan gatan...
fast borde inte alla vallfärda till ett visst ställe i Borås då?
 

Göteborgare

Cartier
Detta är rena fakta och precis som @Joseph skriver är det exakt samma sak som i sthlm's nattliv.
Fast jag måste säga att jag aldrig har blivit så illa bemött som på Lexus i Göteborg. Han som jag två gånger har försökt köpa bil av där (har nu bestämt mig för bojkot) kanske skulle söka jobb på Porsche på andra sidan gatan...
Vill bara tillägga att jag alltid blivit enormt trevligt bemött på Porsche i Göteborg. Kanske bara Lexus som kör den taktiken?
 

Picke79

Cartier
2-Faktor

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Bara att vänta snällt och fortsätta prata om en viss sommarklocka då @Tomas Eriksson :hilarious::smug::D
Helvete ja, glömmer ibland att jag äger den klockan. Men nog tusan kommer servicen vara genomförd lagom till uteserveringarna öppnar? :nailbiting: Det är ju bra i den bemärkelsen att jag inte behöver lägga pengar på dyra BDSM-sessioner just nu :cool: Btw, undra om Peter extraknäcker?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Haha spot on.

Chuck för 25 år sedan:
"Nä nu jävlar kör jag till BMW ÅF iklädd i RL kopior, guld klocka i plast med min belånade 518, och skäller ut dem för en lampa lyser gult, jag är minsann VIP!!"
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Kan säga att samma gäller i klädbranschen, en undersökning visade att affärerna sålde bättre om deras anställda var otrevliga. Har antagligen att göra med att vi vill bevisa oss själva då.
http://www.retailwire.com/discussion/17516/study-finds-rude-associates-sell-more-in-luxury-stores
Den där studien diskuterades förra året i den här tråden:
https://klocksnack.se/threads/vad-tjänar-de-som-jobbar-med-klockor.40070/
Minns jag rätt så fick studien stort genomslag i media pga de rubrik-vänliga slutsatserna, men sågades av andra forskare.

3% av världens forskare tycker att klimatproblemet inte finns. Bara för att de publicerar studier om detta betyder ju inte att det nödvändigtvis är sant...
 
Varför inte lägga till med att många som köper dyra lyxprylar också gillar att få sura kommentarer, även om man låtsas som nått annat. Hellre det än ingen kommentar alls och bättre bekräftelse än avundsjuka finns bara inte.

Med andra ord är jag övertygad om att de flesta på detta forum som blir sura när nån kallar ett visst märke överprisad, överskattad, penisförlängare mm mm, egentligen blir glada innerst inne. Det är ju en bekräftelse på att deras klocka väcker känslor och det ger ju tillfälle att boosta lite till när man ska bemöta kritiken.

Så man betalar inte bara för kass service, utan även för surmagade pikar från "pöbeln". Och hellre det än att ingen ser och berörs av ögonstenen.
 
Kan säga att samma gäller i klädbranschen, en undersökning visade att affärerna sålde bättre om deras anställda var otrevliga. Har antagligen att göra med att vi vill bevisa oss själva då.
http://www.retailwire.com/discussion/17516/study-finds-rude-associates-sell-more-in-luxury-stores

Den där studien diskuterades förra året i den här tråden:
https://klocksnack.se/threads/vad-tjänar-de-som-jobbar-med-klockor.40070/
Minns jag rätt så fick studien stort genomslag i media pga de rubrik-vänliga slutsatserna, men sågades av andra forskare.

3% av världens forskare tycker att klimatproblemet inte finns. Bara för att de publicerar studier om detta betyder ju inte att det nödvändigtvis är sant...

Det är bara att gå ett varv i butikerna på NK ... empirin visar att dryghet troligtvis är en fungerande metod - tyvärr.
 
Appropå Jaguar. Lucas, som levererade elsystemet, kallades ju mannen som uppfann mörkret. Vilken klocktillverkare har mannen som fick tiden att stå stilla?
 
Detta är rena fakta och precis som @Joseph skriver är det exakt samma sak som i sthlm's nattliv.
Fast jag måste säga att jag aldrig har blivit så illa bemött som på Lexus i Göteborg. Han som jag två gånger har försökt köpa bil av där (har nu bestämt mig för bojkot) kanske skulle söka jobb på Porsche på andra sidan gatan...
Ring hans chef! Jag har alltid fått 100% perfekt bemötande på Lexus 08 norr och söder. Och då är jag inte ens kund, bara tittat.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Jag måste haft himla otur. Har hittills bara stött på väligt trevliga klocksäljare och urmakare ;)
 
Topp