• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

De uppburna märkenas mörkaste ögonblick

Optimisten

Cartier
I denna tråden diskuterar vi de uppburna märkenas mörkaste ögonblick. Vilken är den fulaste / sämsta / knäppaste klockan som "prestigemärkena" åstadkommit?

Desperata människor gör oftast dumma saker, och detsamma gäller företag. Därför spottade Schweizarna (som väl detta till största delen handlar om) ur sig ganska mycket tveksamheter i samband med "kvartskrisen" (som google vill kalla kvarterskrogen!).

http://en.wikipedia.org/wiki/Quartz_crisis

Vi pratar alltså om 1970- och 1980-talet. Och en del modeller hängde med i modellprogrammet längre än så. Först mot runt år 2000 hade självförtroendet och ekonomin kommit tillbaka tillräckligt starkt för att rensningar skulle göras. Det var också omkring 2000 och lite senare som kvarts rensades ut på herrsidan hos prestigemärkena. (Vilket jag tycker är synd, då jag gillar kvartsklockor i välgjorda boetter och armband.) Patek Philippe hade en kvartsversion av Aquanauten, som försvann. IWC hade flertalet kvartsklockor, även kronografer fram till denna tid.

Och det är just från IWC, och sedan JLC jag väljer mina exempel.


img8021all2.jpg

IWC Flatline (Extra roligt blir det om man tänker på den medicinska (?) termen... Tidigare fanns det snyggare flatline, men denna...)

JLC Heraion och Kryos (inget ont om Seiko, men dessa ser ut som Seikos klockor i 1000-kronorsklassen)
2416518.jpg
2347043.jpg

Värt att notera är att trots de tveksamma utseendena yttrena så var insida av sedvanlig hög JLC kvalitet:
https://www.fellows.co.uk/blog/watches/2012/06/08/jaeger-lecoultre-kyros-mechaquartz-chronograph/

Bonus PP
patekugly.jpg
 

Marc

Breitling
Tycker faktiskt att Quartz kan vara lite... Ja inte ballt men praktiskt. Skulle vilja ha en Milgauss Quartz för att spela golf med, svingar ogärna med min SMP på armen faktiskt!
 

Espresso

Cartier
Vet inte om jag går för brett nu, säg till i så fall. Men den mörkaste stunden jag upplevt med Ulysse Nardin, som generellt sett är ett märke jag verkligen uppskattar (ska inte gå in på varför, det får bli en annan tråd) men som släppte en klocka som nästan fick mig att gråta var deras osannolikt korkade satsning mot Game of thrones.

wRJkt9R.jpg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Panerais urverksmiss kvalar ju in, men inte fan kvalar en klocka in bara för att det är en kvartsklocka. Omegas kvartsklockor som exempelvis Omega megaquartz är ju grymma!

Kan bara hålla med. Har haft min Breitling Aerospace i snart 16 år och utsatt den för allt man kan utsätta en klocka för. Förrutom bruksspår så går den lika bra nu som när den var ny. Dessutom mycket snyggare än dom versioner som har ersatt den:

9ZJhqMv.jpg
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ja, de borde hålla sig till kvalitet och klassisk design som...

dzAwmnJ.jpg


:D

Har du sett den irl?
Har man det så inser man att det är en grym rock'n roll klocka som Steve Tyler skulle kunna bära. Värt att nämna är väl även att det troligen är det bästa kronografverket på marknaden...

Men ärligt så tror jag aldrig aldrig du sett den utan bara uttalar dig..

Noob..
 

par

Patek
2-Faktor
Har du sett den irl?
Har man det så inser man att det är en grym rock'n roll klocka som Steve Tyler skulle kunna bära. Värt att nämna är väl även att det troligen är det bästa kronografverket på marknaden...

Men ärligt så tror jag aldrig aldrig du sett den utan bara uttalar dig..

Noob..

Har sett den inglasad men inte mer. Frågan som dyker upp är ju om det är äkta leopard? ;)
 

Optimisten

Cartier
Ja, de borde hålla sig till kvalitet och klassisk design som...

dzAwmnJ.jpg


:D

Jag funderade på att ta med denna som ett exempel från Rolex. Samtidigt känns den ganska konsekvent utförd, så jag lämnar det till folk att skratta åt om 20 år. Men visst hade man velat sitta med på mötena på Rolex.

"Okay, jag tror vi hittat en väldigt bred design. Våra focus groups visar att den tilltalar allt från hårdrockare i 30-årsåldern till 80-åriga pensionärer i Florida med lila hår."
 
Topp