• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Debatter med icke-klockentusiaster

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Haha!!! Fram med skämskudden.. Trodde först du var onykter!! Tänkte när jag läste ditt inlägg.. "Nu får han ju skärpa sig!! Solen kan man ju inte åka till"... Sen trilla poletten ner att det var semesterresor du syftade på:-D
Har du missat att Nordkorea landade en bemannad farkost på solen? Det som gjorde att de lyckades var att ingen annan har fattat att man måste göra det på natten så man inte brinner upp;)
 

MånsT

Rolex
Har inte hamnat i en situation ännu där jag måste ordentligt försvara vad jag köper, hur många jag köper och vad var och en kostade. Har dock en del kontringar förberedda om det skulle hända, många av dem har redan blivit nämnda ovan.

Enda pikarna jag har fått är från mina föräldrar; "Nu räcker det", " Vad ska du med så många (3!!!!) till?", "Detta är inte normalt för en i din ålder" :bored:
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Nja...kanske händer i dom större städerna, i den lilla småstaden jag bor så är det ingen som säger något faktiskt! I det stora hela så tror jag inte vanligt folk känner till varken Zenith eller Patek, AP, VC etc. Vanligaste är nog att man känner till Rolex och Breitling eventuellt Omega bland dom lite dyrare uren.

Största anledningen att man blir konfronterad tror jag att det har med ålder att göra, är man 18-25 bast så tror jag att det kanske sticker i många människors ögon när man sticker ut med ett dyrt ur på handleden, att vem fan tror du att du är. Lika väl som det sticker ut när unga kör feta bilar osv, kan tänka mig samma debatt när det kommer till tjejer som har dyra handväskor, skor och märkeskläder.
 

maxmol

Panerai
Min uppfattning är att alla som samlar eller har ett särintressen förstår oavsett om det är LP-skivor, frimärken, återskapa lord of rings eller vad det nu kan va.

Så normalt frågar jag vad deras hobby/intresse är. Då kan man antingen relaterade det till deras intresse eller bara tycka synd om dem när de förklarar att "hänga med polare" och "netflix" är deras intresse/hobby... Inge fel på att hänga med kompisar och se på Netflix. Men det är året jag gör utöver mina andra intressen inte som ett alternativ.
 

Sgt Hal

Omega
Brukar inte berätta, och ett par gånger till och med sett till att täcka med skjortärmen för att slippa frågor. Ändå är det inget mot nivån av idiotförklarande jag fått när folk lyckats tvinga ur mig priset på min landsvägscykel.
- Du, vad går en cykel på?
- Inget, den är inte till salu...
- Jo men kom igen. Vad kostar den! 20?
Och sen ger dom sig fan inte...
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Största anledningen att man blir konfronterad tror jag att det har med ålder att göra, är man 18-25 bast så tror jag att det kanske sticker i många människors ögon när man sticker ut med ett dyrt ur på handleden, att vem fan tror du att du är. Lika väl som det sticker ut när unga kör feta bilar osv, kan tänka mig samma debatt när det kommer till tjejer som har dyra handväskor, skor och märkeskläder.
Nja, största anledningen är att man är 18-25 bast och tar sig själv på så djävla stort allvar och låter folk trolla en efter en reaktion varpå man dyker in försvarsposition med huvudet före.

Ryck på axlarna och släpp det, vem bryr sig.

Och sluta med den djävla billiknelsen (inte riktat till dig @Af Sjodahl ), när kunde du senast köra klockan till jobbet eller fylla klockan med mat för 2 veckor när du storhandlade.

Och för info: folk tycker att även att mina klockor är dyra och jag har mest Orient.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Så en Calatrava 5196R är ingen riktig Patek heller? :)
Gränsfall :D
Såg en 5250-G i dag som var riktigt läcker. Finns tydligen bara 100 st. Det är en riktig Patek ;)

(Jag skojade lite med Philippe Stern bara. Klart alla Patek är riktiga! Tror dock att en del köper en billig begagnad bara för att ha en Patek.)
 

MånsT

Rolex
Nja, största anledningen är att man är 18-25 bast och tar sig själv på så djävla stort allvar och låter folk trolla en efter en reaktion varpå man dyker in försvarsposition med huvudet före.

Ryck på axlarna och släpp det, vem bryr sig.

Och sluta med den djävla billiknelsen (inte riktat till dig @Af Sjodahl ), när kunde du senast köra klockan till jobbet eller fylla klockan med mat för 2 veckor när du storhandlade.

Och för info: folk tycker att även att mina klockor är dyra och jag har mest Orient.
Billiknelsen är nog mer syftat på överdrift. Ingen behöver en BMW för en halv miljon för att köra till jobbet samt handla, precis som ingen behöver en Patek Philippe för att se vad klockan är. Men folk tycker ändå en BMW är mer motiverad. Ska man köra 100 mil i stöten så fine, då är en BMW en bra bil. Ska du till jobb och till ICA så kan man köpa en beggad Skoda för en smula av priset.
 
Senast ändrad:

MånsT

Rolex
Gränsfall :D
Såg en 5250-G i dag som var riktigt läcker. Finns tydligen bara 100 st. Det är en riktig Patek ;)

(Jag skojade lite med Philippe Stern bara. Klart alla Patek är riktiga! Tror dock att en del köper en billig begagnad bara för att ha en Patek.)
En Patek är väl aldrig billig, begagnad eller ej. Hade lätt kunnat köpa en begagnad Calatrava som dressklocka. Fast då är det ingen riktig Patek eftersom den är begagnad och en Calatrava?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
En Patek är väl aldrig billig, begagnad eller ej. Hade lätt kunnat köpa en begagnad Calatrava som dressklocka. Fast då är det ingen riktig Patek eftersom den är begagnad och en Calatrava?
Som sagt, det var ett skämt men ibland undrar jag om KS är en samlingsplats för folk med Asperger :p

Alla Patek som är tillverkare av Patek är så klart riktiga Patek.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Känner just när det frågas "vad kostar den" i samma andetag som frågan "är den ny" så är det väl lite jante?
 

MånsT

Rolex
G
Som sagt, det var ett skämt men ibland undrar jag om KS är en samlingsplats för folk med Asperger :p

Alla Patek som är tillverkare av Patek är så klart riktiga Patek.
Gränsen mellan nörderi och Asperger är hårfin! :D
Förstår ditt resonemang, en del skämt blir bara en smula svårare att förstå när man läser det och inte hör den andres tonläge.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Skulle inte komma på tanken att diskutera klockor med ointresserade. De förstår absolut ingenting av intresset och varför skulle jag då bry mig vad de tycker?
 

Macklin

Cartier
Haha!!! Fram med skämskudden.. Trodde först du var onykter!! Tänkte när jag läste ditt inlägg.. "Nu får han ju skärpa sig!! Solen kan man ju inte åka till"... Sen trilla poletten ner att det var semesterresor du syftade på:-D

Man kanske kan men dyrt blir det. Samt tämligen onödigt då obemannade sonder kan göra det billigare. Klocktillverkaren som förser klockorna till solresan kommer å andra sidan ha sitt på det gröna de närmaste årtiondena. Kanske något för Schweiz att satsa på för att ge klockindustrin en skjuts? o_O

För att hålla mig till ämnet så kan jag säga att jag inte äger nåt speciellt dyrt än men att det verkar väldigt otrevligt och jante av någon att propsa på att man bara köper en klocka för att verka rik. Tyvärr så har nog många svenskar en bild av den typiske Rolexägaren som antingen Wallenberg i Jönssonligan eller den här killen:

car-salesman.jpg


Svårt att debattera mot såna fördomar.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Billiknelsen är nog mer syftat på överdrift. Ingen behöver en BMW för en halv miljon för att köra till jobbet samt handla, precis som ingen behöver en Patek Philippe för att se vad klockan är. Men folk tycker ändå en BMW är mer motiverad. Ska man köra 100 mil i stöten så fine, då är en BMW en bra bil. Ska du till jobb och till ICA så kan man köpa en beggad Skoda för en smula av priset.
Skoda Octavia begagnad 4 år gammal med cirka 10 000 mil på mätaren. Cirka 90 000 kr
Cirka 2/11 av priset på din BMW. Den nya BMW:n är alltså drygt 5,5 ggr dyrare. Då är inte högre reparationskostnader medräknade på Skodan (ny bil garantier, gammal bil du pröjsar allt. Vissa gamla bilar har dock inte många problem men köper du en bil som rullat mer än 10 000 mil bör du räkna med reparationskostnader). Ny bil är även (oftast) mer driftsäker än en begagnad bil så att jag slipper övernatta på kontoret för att bilen inte startade eller slipper ställa in det viktiga mötet med en nyckelkund för att kamkedjan gick av.

Med detta sagt en ny bil är aldrig en bra affär, bästa ur ekonomiskt perspektiv är en lätt begagnad bil bättre.

Begagnad kvarts Citizen/Seiko eller G-shock cirka 200-500 kr. Samtliga bättre tidhållare än vilken mekanisk klocka som helst. För räkneövningen säger vi att den kostar 500 kr

Rolex Datejust pris cirka 50 000 kr. Cirka 100 ggr dyrare. För något som är sämre på den huvudsakliga funktionen, hålla tiden.

Ska man hålla på med billiknelser är det att jämföra en Skoda med en Ferrari. Den ena en praktisk bruksbil (även de flesta BMW modellerna är praktiska bruksbilar) och en tuff, men totalt onödig och egentligen sämre bil. Detta då den har en drivlina som inte tål vardagskörning avsaknad av vettigt lastutrymme och i stort sett okörbar om det fryser på eller kommer lite snö.
 
Topp