• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Debatter med icke-klockentusiaster

chronomaster

Breitling
Är det bara jag som då och då hamnar i vilda debatter med folk som inte har klockor som intresse? Gemensamt för dessa personer är ofta att angripa en och mena att dyra klockor bara är för att visa upp sig, visa att man har råd. Försöker alltid förklara intresset för de som är genuint intresserade av detta men många vägrar acceptera att man kan gilla historian bakom ett märke, hantverket m.m. De hakar bara upp sig på priset. Försöker förklara att om jag köper en Zenith eller liknande för mycket pengar så kommer 99% av alla som ser den inte fatta att den är dyr, hur kan det då vara for show? Samma med en Patek Aquanaut eller liknande klocka som inte utstrålar bling.

Berätta hur ni tacklar såna här haters :)
 

Greven

Audemars
Jag har tack och lov inte träffat på någon person och behövt ha den diskussionen. Däremot så är min kära och underbara fru ganska så oförstående till varför jag skall ha så många klockor. :) "Det räcker väl med en klocka?", är en ganska vanlig kommentar när jag suktar efter något nytt.
 

Icaras

Rolex
Brukar ta någon jämförelse med deras egna intressen. T.ex många som köper en splitter ny bil och även tar lån för det, när de lika bra kunnat köpa samma modell två årsmodeller tidigare + en ny Rolex. Då blir det för det mesta tyst ;). Men sällan någon som säger något längre... de flesta har väl helt enkelt accepterat att man inte har samma intressen.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag drar mig för att diskutera klockor eller ens visa dem när jag träffar folk som inte vet att jag har ett par stycken lite dyrare modeller. De förstår ändå inte.

Däremot är det kul att fråga andra om deras klockor som en isbrytare om man ser att det är någon finare modell :)
 

Guden

Cartier
När bilen för en bit över halvmiljonen köptes så var det inga som klagade, snarare hyllade.

När speedyn för omkring 30k köptes så var det som att bli tillkallad till rutan (filmen Ondskan) varje gång man skulle försvara köpet. Några få som klappade mig på ryggen.

Edit: Får väl kalla mig för råttan, då jag inte bryr mig ett dugg om vad andra tycker och behöver inte försvara det.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Alla är ju inte "haters" visade min nya Speedy för farsan och han tyckte den var jättefin och gissade att den säkert måste ha kostat 5-6 tusen. Jag svarade -"lite mer" men bytte sedan ämne.

Annars så tycker jag inte att det är så svårt att motivera detta intresse för andra, det som kan vara svårt är att motivera är varför man ska ha 10-12 stycken.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Var lite smidigare och hala dig undan diskussionen. Ingen med ett specialintresse har nånsin kommit levande ur en sån situation och det klassiska "öh, men durå, vad kostar inte dina chips/cigg/utekvällar/solresor/tv-apparater???!!!" gör ingenting bättre.

Och ja - klockor är faktiskt en onödig och väldigt konstig sak att lägga pengar på. Men klockor råkar också vara en onödig och väldigt konstig sak som jag gillar väldigt mycket.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Jag försöker att inte prata med sådana "människor"... Men om jag måste pratar jag med de så brukar jag undvika att prata pris och på frågan "är inte en sån svindyr" bara nicka lite.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Är det bara jag som då och då hamnar i vilda debatter med folk som inte har klockor som intresse? Gemensamt för dessa personer är ofta att angripa en och mena att dyra klockor bara är för att visa upp sig, visa att man har råd. Försöker alltid förklara intresset för de som är genuint intresserade av detta men många vägrar acceptera att man kan gilla historian bakom ett märke, hantverket m.m. De hakar bara upp sig på priset. Försöker förklara att om jag köper en Zenith eller liknande för mycket pengar så kommer 99% av alla som ser den inte fatta att den är dyr, hur kan det då vara for show? Samma med en Patek Aquanaut eller liknande klocka som inte utstrålar bling.

Berätta hur ni tacklar såna här haters :)
Du får nog skilja på ditt historiska intresse och ditt bärande. Jag tror inte de som menar att du bär dyra klockor för att visa upp dig, har fel. Det finns många underliggande psykologiska faktorer till varför vi tycker det är normalt att betala enorma överpriser. Den som inte erkänner att en anledning är hävdelse, tror jag är mentalt blind inför sig själv. Sen kan man tycka de är fina, kul historia, mekanikintresse eller annat. Jag håller med de som undrar över mitt intresse och jag vet de många gånger har rätt, men mina drivkrafter är starkare än förnuftet.
image.jpg
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag brukar säga ärligt som det är, jag är en simpel shopoholic som snöat in på klockor. För mig är klockor identitetsstärkande livsstilsmarkörer. Att söka nätbekräftelse av andra klockmuppar eller vifta med sin Rolex på krogen är lika mycket showoff båda två och liten skillnad. Om jag försöker hitta ädla motiv bakom mitt klockköpande så ljuger jag bara. Jag försöker bara va lite märkvärdig och ha klockor som jag tycker är coola och som jag hoppas andra kollar på och tycker likadant.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Jag brukar säga ärligt som det är, jag är en simpel shopoholic som snöat in på klockor. För mig är klockor identitetsstärkande livsstilsmarkörer. Att söka nätbekräftelse av andra klockmuppar eller vifta med sin Rolex på krogen är lika mycket showoff båda två och liten skillnad. Om jag försöker hitta ädla motiv bakom mitt klockköpande så ljuger jag bara. Jag försöker bara va lite märkvärdig och ha klockor som jag tycker är coola och som jag hoppas andra kollar på och tycker likadant.
Ärligt, respekt.
 

Calfen

Panerai
Typ detta brukat jag säga : Jag gillar att snöa in på saker och konsumera pga att man i stort sett får tillbaka pengarna när man köper / Säljer beg klockor med lite kunskap. Kan man konsumera igen och igen utan att göra en förlust vilket gör att jag kan konsumera massor samtidigt som jag får snöa in mig på nått intressant :). Har i år haft 3 Rolex, 1 omega och 1 tag vilket har varit ett relativt lugnt klock år :D
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Av samma anledning som du inte behöver försvara din bil, ditt yrkesval eller din hudfärg behöver du inte heller försvara ditt armbandsur.
 

Daytona96

Rolex
När jag gick första året på gymnasiet så skulle vi välja olika fransktalande länder och berätta om dem på franska och en kompis till mig han valde Schweiz. Han började snacka lite om klockor och efter att han hade pratat klart så kommenterade läraren detta: "jag förstår inte hur man kan köpa såna klockor" och min kompis säger: "Henrik i klassen har såna klockor"
Hon tittade lite konstigt på mig efter det:D:hilarious:
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Garvar bara. Tycker det är så jävla kul. Sen om de träffar rätt med något är en annan sak, bryr mig inte ett dugg vad folk tycker - speciellt inte oinvigda förståsigpåare!
 
Topp