• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Defekt vintage Seiko Quartz

Norken

Panerai
2-Faktor
Halloj!

Jag har en vintage Seiko Quartz märkt Japan 7122-803L R på tavlan och 7122-8020-P F på boettlocket (boettlock ej orginal?) som jag trott var tokdöd. Köpte varje fall ett nytt batteri och satte in igår och till min förvåning fungerade klockan!

Dock när jag vaknade imorse såg jag att den stannat igen (det är som att sekundvisaren inte riktigt orkar ta steget till nästa). Klockan fick alltså bara ca 5h innan den stannade.

Vad kan det bero på? Finns det något man kan göra?

Lite bilder:
267758DB-E699-4BE5-9A7E-23D06A9DBED8.jpeg
4620A68C-627A-4C70-8E32-B1BFD81993AE.jpeg
50F7F9D4-66B4-43FC-ADDD-F840B3435D76.jpeg
FC76666E-5EA6-46B5-B344-196C6B6936F0.jpeg
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
+1 på ovan eller så har den bara torkat ihop för att den har legat länge. Då är det nog en service som behövs. Om du har någon som har en line release tester så kör klockan några varv i den. Om visarna rör sig så funkar verket iallafall och ofta kan det räcka med det då klockan får lite ”motion” på köpet.

Edit: Boettlocket är nog orginal. Inte alltid modellnumret matchar. På boettlocket är de 4 sista vilken boett klockan har och de fyra sista på tavlan är vilken boett tavlan passar i och vilken design tavlan har.... har jag för mig iallfall :)
 

Exxet

Rolex
Halloj!

Jag har en vintage Seiko Quartz märkt Japan 7122-803L R på tavlan och 7122-8020-P F på boettlocket (boettlock ej orginal?) som jag trott var tokdöd. Köpte varje fall ett nytt batteri och satte in igår och till min förvåning fungerade klockan!

Dock när jag vaknade imorse såg jag att den stannat igen (det är som att sekundvisaren inte riktigt orkar ta steget till nästa). Klockan fick alltså bara ca 5h innan den stannade.

Vad kan det bero på? Finns det något man kan göra?

Lite bilder:
267758DB-E699-4BE5-9A7E-23D06A9DBED8.jpeg
4620A68C-627A-4C70-8E32-B1BFD81993AE.jpeg
50F7F9D4-66B4-43FC-ADDD-F840B3435D76.jpeg
FC76666E-5EA6-46B5-B344-196C6B6936F0.jpeg
Kan var så att batteriet tar i datumskivan, har för mig att jag läst det någonstans, om man har ett lite för tjockt batteri, tror att rätt batteri skall vara 380/381, ibland kan det vara batteriet som är för dåligt, många säljer batterier som är undermåliga.
 

rogart-63

Patek
V 10 GA vad är det för batteri? Ska sitta ett 389/390 SR1130 batteri tror jag. Ser ut som den stannat när den är på väg att växla datum? kolla så du har rätt batteri . haft ett antal med fel batteri. Kan klämma på datumhjulet så den inte orkar växla .
 

rogart-63

Patek
Kan var så att batteriet tar i datumskivan, har för mig att jag läst det någonstans, om man har ett lite för tjockt batteri, tror att rätt batteri skall vara 380/381, ibland kan det vara batteriet som är för dåligt, många säljer batterier som är undermåliga.
Du hann före . Hade skrivit men sen kom nåt emellan och så bara klicka jag iväg. Bra tips .
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Tack för alla svar! Verkar vara trubbel med batteristorleken som ni skrev men det konstiga är att jag verkar haft rätt storlek?


Ingen mästare här, men kan du se om sekundvisaren nuddar någon av de andra visarna?
Tack för tips, verkar inte vara det tyvärr!

Enligt min gamla Seiko batteriguide ska det sitta ett Seiko SR1130SW, SW betyder vad jag vet att det är ett batteri som klarar hög belastning under kortare tid lr något sådant.
Aha tack! Dock var det som satt i tidigare ett ”Watch 390” och det nya ska också vara ett 390. Höjdproblematiken försvinner inte då iom att alla kommer vara samma?

V10GA tror jag är Vartas variant av Renata 389, de verkar iallafall ha samma storlek.
Det borde vara så - köpte från batteriexperten och sökte efter 390.

Enkelt å testa om det är batteriet som klämmer . Veva förbi 24 00 och se om den funkar. Gör den det är det batteriet som är för hög.
Detta verkar vara problemet. När jag drog förbi den så började den ticka igen. Måste varit samma för den förra ägaren som också hade i ett 390 för både det gamla och nya batteriet är 2.9mm. Så frågan är vad för batteri jag behöver? Eller kan det vara att verket inte klarar att byta datum trots att batteriet är rätt? Verket är märkt 7122A om det förändrar ngt.
 

rogart-63

Patek
Tack för alla svar! Verkar vara trubbel med batteristorleken som ni skrev men det konstiga är att jag verkar haft rätt storlek?



Tack för tips, verkar inte vara det tyvärr!


Aha tack! Dock var det som satt i tidigare ett ”Watch 390” och det nya ska också vara ett 390. Höjdproblematiken försvinner inte då iom att alla kommer vara samma?


Det borde vara så - köpte från batteriexperten och sökte efter 390.


Detta verkar vara problemet. När jag drog förbi den så började den ticka igen. Måste varit samma för den förra ägaren som också hade i ett 390 för både det gamla och nya batteriet är 2.9mm. Så frågan är vad för batteri jag behöver? Eller kan det vara att verket inte klarar att byta datum trots att batteriet är rätt? Verket är märkt 7122A om det förändrar ngt.
Antingen testa ett annat märke eller sätta ditt ett 381 . Om packningen är kass i backlocket kan den trycka mer på batteriet oxå. Så kolla hur den ser ut. Finns det någon överhuvudtaget?
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Tack för alla svar! Verkar vara trubbel med batteristorleken som ni skrev men det konstiga är att jag verkar haft rätt storlek?

Tack för tips, verkar inte vara det tyvärr!

Aha tack! Dock var det som satt i tidigare ett ”Watch 390” och det nya ska också vara ett 390. Höjdproblematiken försvinner inte då iom att alla kommer vara samma?

Det borde vara så - köpte från batteriexperten och sökte efter 390.

Detta verkar vara problemet. När jag drog förbi den så började den ticka igen. Måste varit samma för den förra ägaren som också hade i ett 390 för både det gamla och nya batteriet är 2.9mm. Så frågan är vad för batteri jag behöver? Eller kan det vara att verket inte klarar att byta datum trots att batteriet är rätt? Verket är märkt 7122A om det förändrar ngt.

Kan vara så att den behöver lite motion annars bara. Om du hittar en line tester så kör den några varv i den. Se nedan, petar även in Seikos batterilista.
2018-06-17.png
2018-06-17 (1).png
2018-06-17 (2).png
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Antingen testa ett annat märke eller sätta ditt ett 381 . Om packningen är kass i backlocket kan den trycka mer på batteriet oxå. Så kolla hur den ser ut. Finns det någon överhuvudtaget?

Tack - får göra det! Ska kolla när jag är hemma igen. Då jag är novis på detta, hur ska packningen se ut?

Kan vara så att den behöver lite motion annars bara. Om du hittar en line tester så kör den några varv i den. Se nedan, petar även in Seikos batterilista.
2018-06-17.png
2018-06-17 (1).png
2018-06-17 (2).png

Tack! Har ingen linetester tyvärr men man kanske kan svänga förbi en urmakare å kolla. Tack för batterilistan!
 
Topp